-
Hide blocks
- Full screen
- Standard view
V tomto kurzu pracují studenti prezenčního i kombinovaného studia.
Kurz je proto rozdělen na sekce:
1. SEKCE PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA
2. SEKCE PRO STUDENTY PREZENČNÍHO STUDIA
V letním semestru vás čeká asistenční praxe v předškolní třídě MŠ. Doporučuji již v předstihu, v průběhu zimního semestru, si dohodnout předem možnost praxe v MŠ, kterou si sami vyberete (v místě vašeho bydliště). Domluvte si, prosím, 2 dny (7 - 12:30 nebo 7:30 – 13 hodin, celkem minimálně 11 hodin) asistenční praxe v předškolní třídě mateřské školy v termínu únor – květen.
Učitelé/učitelky MŠ nebo asistenti/ky pedagoga v MŠ v aktuálním zaměstnaneckém poměru doloží v LS potvrzení o zaměstnání v MŠ - jinou MŠ si tedy nehledají :-)
Informační video o vzdělávání dětí s PAS
20.3.2019 6.30 min.
Doprovodný film k výstavě (NE) ROZUMÍM TI, která pojednává o edukaci žáků s poruchou autistického spektra. Zámek Vsetín. Účinkují žáci a pedagogové speciální školy při ZŠ, MŠ a PŠ Vsetín. Autor videa: MgA. Daniel Krcha, komentář: Mgr. Jitka Orságová
Zajímavé video již z roku 2013, kde se s naprostou samozřejmostí hovoří o společném vzdělávání:
15. 5. 2013 11 min.
"Děti, které by jinde neměly šanci dostat se do kolektivu, být prostě normální, tady tu šanci mají." Základní a mateřská škola Regionu Karlovarský venkov je úspěšným příkladem české inkluzívní školy, v níž se společně učí děti zdravotně postižené a děti zdravé. Rozhovory s dětmi, rodiči, učiteli i asistenty pedagoga ukazují, že z této situace mohou mít prospěch všichni.
Poněkud tendenční video, které vzniklo v r. 2016 v reakci na změnu školského zákona, kterým byla v naší zemi "vnucena" inkluze legislativním zásahem MŠMT. V tomto videu formulují zúčastněné osoby svůj pohled na problémy, které zásah do nepřipraveného prostředí může přinést. Jsou tu také pěkné ukázky práce tehdejších ZŠ praktických, které žily v následujícím období v obavách ze zrušení. V současnosti skutečně neexistují, ale "přetavily" se ve školy zřízené podle §16. Video vede k zamyšlení nad významem existence takových škol i v inkluzivním systému vzdělávání.
12.2.2016 26 minut TV Mohelnice
Zkratky předmětu UPPM/UPP-Z označují stejný předmět, s totožnými cíli i obsahy, jehož původní zkratka UPPM byla změněna po akreditaci na UPP-Z.
Inovace předmětu Úvod do pedagogické praxe pro primární vzdělávání (UPP-Z) má komplexní charakter s důrazem na návaznost a gradaci jednotlivých aktivit v rámci seminářů.
Výstupem inovace jsou studentská portfolia, která dokladují inovativní přístup při násleších na fakultních školách i při reflexích a práci v seminářích.
Mezi stěžejní inovace předmětu UPP-Z lze zařadit:
1) Práce s hospitačním archem nejen při samotných násleších, ale i při seminářích
Před náslechem ve vzdělávací instituci se studenti seznámí s postupem náslechu. Napíší 3-5 jevů, které lze pozorovat při výuce. Pomocí diskuzní formy tvoří strukturu pozorování a zapisují stěžejní momenty, kterých by si měli všímat. Vzhledem ke skutečnosti, že studenti v 1.ročníku nejsou vybaveni didaktickými znalostmi, tato aktivita cílí na intuitivní práci a diskuzi ve skupině na téma učitel a komunikace ve třídě. Předmětem pozorování není obsah učiva.
Cílem této aktivity je, na základě diskuzní formy práce, společná tvorba funkčního náslechového archu, který bude využit při násleších a bude obsahovat důležité aspekty pozorování.
2) Reflexe náslechů formou skupinových aktivit
Studenti se učí ve skupinách po každém náslechu na ZŠ (běžné nebo speciální) reflektovat shlédnutou hodinu s důrazem na profesní, pedagogické a osobnostní kompetence učitele v diferencovaných podmínkách jednotlivých škol a tříd.
Cílem této aktivity je efektivně používat metodu pozorování a třídit sledované jevy dle různých kritérií.
3) Interpretace shlédnutých jevů ve výuce
Popsat a analyzovat shlédnuté výchovné nestandardní jevy ve výuce se učí studenti po každém náslechu ve školách.
Studenti si vyberou konkrétní pedagogickou situaci, kterou zažili v rámci své praxe v roli pozorovatele. Situaci popíšou, provedou sebereflexi vzhledem k situaci, interpretují situaci, formulují otázku, kterou budete řešit a pokusí se zpracovat východiska pro řešení situace. Následně navrhnou adekvátní řešení a provedou výstupní reflexi svého zpracování analýzy pedagogické situace.
Cílem této aktivity je kriticky se zamýšlet nad dílčími činnostmi a jevy v životě třídy a pokusit se hledat příčiny nestandardního chování některých žáků.
4) Soukromé školy patří do českého vzdělávacího systému(?)
Činnostní aktivita před náslechem soukromé ZŠ. Studenti mají za domácí úkol najít článek tematicky zaměřený na soukromé školství a zároveň diskutovat své zkušenosti s tímto segmentem školství v kontextu myšlenky rovných šancí ve vzdělávání. Diskuze nad příčinami vzniku soukromých škol.
Cílem této aktivity je kriticky se zamýšlet nad různými aktuálními problémy současné doby a třídit informace v kontextu českého školství.
5) Mikrovýstup, didaktická aktivita
Každý student v roli učitele pilotuje svojí didaktickou aktivitu v modelové třídě s akcentem na komunikaci (učitel-žáci) a na osobnostní a profesní kompetence učitele na 1.stupni. Pomocí reflexe spolužáků se snaží každý hledat další možné způsoby využití didaktické aktivity v kontextu výuky na 1.stupni.
Cílem této aktivity je osvojení si základních kompetencí učitele při výuce a sebereflektovat svoji práci v kontextu učitelské profese.
6) Myšlenkové mapy jako součást reflektivních aktivit
Samozřejmou součástí reflexe shlédnutých vyučovacích hodin v každém semináři je tvorba myšlenkových map s tematikou učitel. Vzhledem k široké škále typů navštívených škol a shlédnutých vyučovacích hodin, se studenti seznamují s diferenciací práce učitele na různých typech škol. Snaží se hledat rozdíly v kompetencích učitelů, které jsou důležité na různých školách v širokém vzdělávacím spektru škol.
Cílem této aktivity je zvnitřnění kompetencí učitele na různých typech škol a stupňů
Pro studenty 1.ročníku učitelství pro 1.stupeň ZŠ je předmět UPP-Z prvním vstupem do pedagogického „terénu“. Studenti se seznámí se školami z co nejširšího spektra vzdělávací soustavy. Zároveň jsou vedeni k aktivnímu přístupu při činnostním vedení seminářů. Popisují, reflektují a snaží se interpretovat shlédnuté jevy. Učí se kriticky myslet o aktuálních tématech současného školství v kontextu 21.století.
Tento předmět si klade za cíl motivovat studenty stát se učiteli a zároveň učit je kriticky třídit informace v současném světě.
Pozn. autora: Portfolia je nutné nejprve celá stáhnout, poté se otevřou celá.
Evaluační dotazníky- UPP-Z (inovovaný předmět KA6)
Studenti na závěr ZS 2019/20 hodnotili předmět UPP-Z prostřednictvím stručného evaluačního dotazníku, jež obsahoval uzavřené otázky k výuce na seminářích, k náslechům ve školách a prostor pro zdůvodnění svých odpovědí a postřehů z předmětu. Dotazník vyplnilo 28 studentů.
Výuka v seminářích |
Byla zajímavá-24 |
Byla v pořádku, ale nenadchla-4 |
Byla nezajímavá-0 |
|
Byla užitečná pro praxi-26 |
Něco málo bylo užitečné pro praxi-2 |
Byla pro praxi neužitečná-0 |
|
Byla srozumitelná-25 |
Někdy byla trochu nesrozumitelná-3 |
Většinou byla nesrozumitelná-0 |
Náslechy na školách |
Byly zajímavé a přínosné-28 |
Byly standardní, nic extra- 0 |
Byly nezajímavé-0 |
Předmět UPP-Z |
Splnil očekávání-28 |
Nesplnil očekávání-0 |
|
Postřehy studentů ze seminářů |
Postřehy studentů z náslechů na školách |
||
,,Užitečné zhodnocení náslechů, vytvoření banky aktivit a nápadů do dalších praxí, výstupy v rámci mikrovýstupů před spolužáky, překonat nervozitu, umět pracovat s hlasem, zařadit teoretický základ a doporučení před návštěvou škol, větší seznámení se speciálním školstvím..“ |
„rozšíření obzorů, představa o tom, kde chceme v budoucnu učit, obrovský respekt k učitelům ve speciálních školách, nové zkušenosti, seznámení s prací s žáky s SVP, různorodost metod, pomůcek, vyučovacích hodin, náslech=velká inspirace do dalšího studia..“ |