Osnova témat

  • Kvalita sociálního klimatu učitelských sborů základních a středních škol a možné intervence

    Projekt TA ČR č. TL03000035-N


    Vážené ředitelky a vážení ředitelé,

    v tomto online prostředí naleznete základní informace k projektu zaměřenému na diagnostiku a podporu sociálního klimatu Vašeho sboru.

    Co Vaše škola získá, když se do projektu zapojí?

    Ujištění o tom, že sociální klima sboru ve Vaší škole je příznivé a díky tomu panuje bezpečné prostředí pro učení všech aktérů.

    Zjištění, že z důvodu méně příznivého sociálního klimatu sboru potřebuje vedení školy a učitelé individuálně zaměřenou péči a podporu, kterou Vám dokážeme poskytnout.

  • Kvantitativní diagnostika sociálního klimatu sboru

    Fáze kvantitativní diagnostiky sociálního klimatu se týká všech zapojených škol.

    Vstupní kvantitativní  diagnostika sociálního klimatu proběhne pomocí dotazníku, jehož vyplnění zabere 20-30 minut. Vyplnění dotazníku ideálně proběhne na provozní poradě učitelského sboru z důvodu získání maximálního počtu anonymně vyplněných dotazníků. Jedná se o zásadní podmínku pro získání odpovídajícího obrazu sociálního klimatu sboru.

    Výstupní kvantitativní diagnostika sociálního klimatu proběhne s odstupem přibližně jednoho až jednoho a půl roku. Průběh výstupní kvantitativní diagnostiky bude podobný. Jejím cílem je zmapování vývoje sociálního klimatu učitelského sboru.

  • Kvalitativní diagnostika sociálního klimatu sboru

    O zařazení školy do této fáze projektu rozhoduje zjištěný méně příznivý obraz sociálního klimatu školy. Tato fáze se tedy netýká všech škol, které se zapojí do vstupní kvantitativní diagnostiky sociálního klimatu sboru.

    V odstupu dvou až tří měsíců od první diagnostické fáze proběhne vstupní kvalitativní diagnostika sociálního klimatu. Kvalitativní diagnostika proběhne formou rozhovorů s vedením školy a s určenými pedagogickými pracovníky (cca 4-8 učitelů). Každý rozhovor bude v rozsahu 30 až 60 minut. Cílem kvalitativní diagnostiky je získat detailní vhled do příběhu klimatu učitelského sboru.

    Výstupní kvalitativní diagnostika sociálního klimatu proběhne s odstupem přibližně jednoho roku. Průběh výstupní kvalitativní diagnostiky bude podobný jako průběh vstupní kvalitativní diagnostiky. Cílem je zmapování vývoje sociálního klimatu učitelského sboru.

  • Intervenční program

    O zařazení školy do této fáze projektu rozhoduje zjištěný méně příznivý obraz sociálního klimatu sboru. Tato fáze se tedy netýká všech škol, které se zapojí do vstupní kvantitativní diagnostiky sociálního klimatu sboru.

    Intervenční program vychází ze zjištěného klimatu sboru. Součástí intervenčního programu je vždy workshop pro učitele bez účasti vedení školy a koučink pro vedení školy. Po realizovaném workshopu a koučinku budou navrženy další specifické intervence.

    Zaměření specifických intervencí (příklady):

    • diagnostika a podpora rozvoje stylů vedení,
    • diagnostika a podpora rozvoje sociálních kompetencí,
    • diagnostika a podpora rozvoje životní spokojenosti,
    • diagnostika a podpora rozvoje zvládání psychické zátěže,
    • podpora schopnosti sebereflexe,
    • modelování příběhu vývoje sociálního klimatu sboru.

    Intervenční program má za cíl rozšířit pohled jednotlivce na jeho fungování ve sboru a na to jak klima sboru ovlivňuje jeho vlastní chování. V důsledku toho je pravděpodobné, že může dojít k rozvinutí příznivého klimatu sboru.

  • Informační materiály

    Z čeho při diagnostice sociálního klimatu sboru vycházíme?

    Dr. Rozkovcová ve své prezentaci představuje projekt zaměřený na diagnostiku sociálního klimatu učitelských zdrojů a možné intervence.

    Níže naleznete jak verzi delší, bez zvuku, tak verzi kratší ozvučenou.

    Doc. Petr Urbánek ve své prezentaci představuje téma Sociální klima učitelských sborů. Opět jsou dostupné verze bez zvuku a ozvučená. 

    • Prezentace projektu Sociální klima učitelských sborů - diagnostika a intervence - neozvučená verze

    • V této prezentaci je v 15 minutách představen projekt a jeho fáze. Detailněji jsou vysvětleny také příklady intervenčních procedur, které mohou školy v rámci projektu získat pro své obohacení a pro podporu rozvoje vztahů v učitelském sboru. 

    • Doc. Petr Urbánek: Klima v učitelských sborech ZŠ - možnosti výzkumu, výsledky, aplikace - neozvučená verze

    • V této prezentaci doc. Urbánek vysvětluje fenomén sociálního klimatu učitelských sborů, představuje dotazník OCDQ-RS ke zjišťování klimatu a jeho jednotlivé dimenze, ukazuje na příkladu, jak vypadá grafická podoba klimatu a seznamuje se zásadními výsledky základního výzkumu, které využijeme v našem projektu aplikační povahy pro Vás a Vaše sbory. 

  • Záštita projektu FP TUL

    Projekt je podporován děkanem Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, prof. RNDr. Janem Pickem, CSc.