Osnova témat

  • Základní informace k předmětu

    Obsah:

    1. Reformně pedagogické hnutí – historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova – hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy.

    2. Venkovské výchovné ústavy – Lietz, Wyneken, Reddie, Neill a aktuální koncepty venkovských výchovných a internátních škol v Německu a v Anglii.

    3. Waldorfská pedagogika – osobnost Rudolfa Steinera a jeho pedagogické dílo. Antroposofie a theosofie v koncepci waldorfské pedagogiky. Waldorfská pedagogika – základní principy, analýza, přehled. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Současné waldorfské školství v ČR a v Evropě. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky – příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská Semily, Waldorfské Lyceum Semily.

    4. Pedagogický systém M. Montessori – filozofie pedagogického systému M. Montessori. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Kosmická výchova u M. Montessori. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori – příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou.

    5. Jenský plán a pedagogika jenského plánu – Petersen a jeho pedagogická východiska, jenský plán a jeho pedagogická východiska, didaktické zásady jenského plánu, organizační zásady tvorby jenského plánu.

    6. Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole – Adolphe Ferrière, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner.

    Podmínky udělení zápočtu: ústní kolokvium, odevzdání samostatné přípravy na výuku s ohledem na principy vybrané alternativní vzdělávací koncepce

    Vyučující: doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.

  • Reformně pedagogické hnutí – historický přehled a pedagogická východiska

  • Pedagogický systém M. Montessori

  • Waldorfská pedagogika – osobnost Rudolfa Steinera a jeho pedagogické dílo.

  • Koncepce daltonského plánu

  • Jenský plán a pedagogika jenského plánu

  • Venkovské výchovné ústavy – Lietz, Wyneken, Reddie, Neill

    Prostudujte vybranou publikaci ze seznamu v pracovním listě. Vypracujte odbornou analýzu zvolené publikace.

  • Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole

    Prostudujte vybranou publikaci ze seznamu v pracovním listě. Vypracujte odbornou analýzu zvolené publikace. Vypracujte též ppt prezentaci k tématu.