Osnova témat

  • Vítejte!


    Průřezová témata

    Zkratka předmětu: KPP/PRT-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce, test

    Vyučující:

    Přednášky

    CvičeníPhDr. Radka Harazinová, Ph.D.

    Kontakt: radka.harazinova@tul.cz

    Sylabus:

    1)      Průřezová témata jako nedílná součást kurikula (smysl a pojetí průřezových témat v základním vzdělávání, cíle a obsah           průřezových témat v RVP ZV, formativní funkce průřezových témat v základním vzdělávání, vztah průřezových témat             ke vzdělávacím oblastem).

    2)      Formy implementace průřezových témat do školních vzdělávacích programů (průřezové téma jako integrativní                       součást vzdělávacího obsahu vyučovacích předmětů, jako samostatný předmět, projekt apod.).

    3)      Očekávané výstupy a vzdělávací obsah průřezových témat v primárním vzdělávání.

    4)      Metody a formy průřezových témat na 1. stupni ZŠ (specifika výuky průřezových témat na 1. stupni ZŠ, metody                     receptivních a produktivních činností v rámci průřezových témat na 1. stupni ZŠ).

    5)      Metody a formy průřezových témat na 1. stupni ZŠ (průřezová témata a klíčové kompetence)



    Milé studentky a studenti, vítejte v e-kurzu k předmětu PTE-Z!

    V tomto předmětu si upevníte znalosti o cílech a obsahu průřezových témat a o smyslu zařazení průřezových témat do základního vzdělávání. Seznámíte se s různými variantami didaktického ztvárnění průřezových témat v kurikulu základní školy a upevníte si kompetence pro jejich realizaci na 1. stupni ZŠ. V praktických cvičeních si vyzkoušíte projektování obsahu průřezových témat v ŠVP a v učebních osnovách na 1. stupni ZŠ.

    Součástí praktických cvičení bude též vaše příprava, realizace a reflexe příkladů výukových aktivit pro vybrané tematické okruhy jednotlivých průřezových témat.

    Po absolvování předmětu byste měli být schopni:
    1. rozumět základním konceptům z oblasti průřezových témat
    2. aplikovat získané poznatky a dovednosti při zařazování a realizaci průřezových témat ve své výuce

    Získané vědomosti a dovednosti prokážete vypracováním studentského projektu k zápočtu.

    Součástí projektu (pro studenty prezenčního studia) bude:

    1) výsledek průzkumu forem implementace průřezových témat do obsahu vzdělávání na 1. stupni vámi vybrané konkrétní školy

    2) rozvaha integrace průřezových témat s tématy vzdělávacích oblastí a forem implementace průřezových témat na 1. st. ZŠ (studenti kombi studia - rozvaha pro každé PT na 1 školní rok ve vaší třídě (v 1 vybraném ročníku na 1. st. ZŠ))

    3) písemná příprava na výuku, kterou budete prezentovat na cvičení a v mikrovýstupu předvedete část výuky, doplněná o reflexi na základě prezentace (studenti kombinovaného studia pouze odevzdají přípravu, bez prezentace na cvičení)

    (Písemná příprava musí obsahovat:  které PT – konkrétní tematický celek, téma - z něj plynoucí konkrétní vzdělávací cíle - souvislost s učivem předmětu, v němž je PT implementováno - popis realizace se zvýrazněním, jakými postupy bude dosahováno stanovených cílů plynoucích z PT)

     

    Témata, jimiž se budeme zabývat:

    1. Průřezová témata jako nedílná součást kurikula (smysl a pojetí průřezových témat v základním vzdělávání, cíle a obsah průřezových témat v RVP ZV, formativní funkce průřezových témat v základním vzdělávání, vztah průřezových témat ke vzdělávacím oblastem).
    2. Formy implementace průřezových témat do školních vzdělávacích programů (průřezové téma jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacích předmětů, jako samostatný předmět, projekt apod.).
    3. Očekávané výstupy a vzdělávací obsah průřezových témat v primárním vzdělávání.
    4. Metody a formy průřezových témat na 1. stupni ZŠ - specifika výuky průřezových témat na 1. stupni ZŠ, metody receptivních a produktivních činností.
    5. Průřezová témata a klíčové kompetence.

    Literatura:

    • Základní: NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
    • Základní: Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2011. ISBN 978-80-87000-76-2.
    • Základní: MAŇÁK, J., JANÍK T., ŠVEC, V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
    • Doporučená: KOVALIKOVÁ, Susan. Integrovaná tematická výuka. (Překlad Jana Nováčková). Spirála, Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
    • Doporučená: STRCULOVÁ, V., MACHATÝ, R. Environmentální výchova: [praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ]. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-86307-76-3.
    • Doporučená: STRCULOVÁ, V., ed. Mediální výchova: [praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ]. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-74-9.
    • Doporučená: KOCOUREK, J., MOREE, D., TVRĎOCHOVÁ, D. Multikulturní výchova: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-86307-75-6.
    • Doporučená: KALÁBOVÁ, N. Osobnostní a sociální výchova: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-091-8.
    • Doporučená: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.
    • Doporučená: STAŇKOVÁ, B., KOSINA, M., STRCULOVÁ, V. Výchova demokratického občana: praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-095-6.
    • Doporučená: MACHATÝ, R., RÁČKOVÁ, M. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-86307-77-0.

    Mnoho užitečných odkazů (včetně internetových zdrojů) najdete v publikaci Doporučené očekávané výstupy průřezových témat!

  • SEKCE PRO STUDENTY PREZENČNÍHO STUDIA

  • SEKCE PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA

    • Vložení úkolu:

      1) Klikněte na "Přidat téma diskuse"

      2) Do předmětu napište své jméno a název tématu

      3) Text můžete vložit přímo do "zprávy" nebo jako přílohu - klikněte na hranatou sponku nad zprávou vpravo ("Správa vložených souborů")

      Zadání úkolu:

      Vytvořte plán integrovaného tématu (min. dvoutýdenní)

      1)     Název tématu

      2)     Hlavní cíl (klíčový výchovně vzdělávací cíl zvoleného tématu)

      3)     Očekávané výstupy ze vzdělávacích oblastí a průřezových témat (přehledně), které mohou být plněny (opište nebo zkopírujte z RVP/ŠVP)

      4)     Z nich plynoucí podtémata, dílčí cíle, klíčové učivo (vědomosti - klíčové pojmy a vztahy, dovednosti, postoje) (formulujte sami tak, abyste směřovali ke splnění očekávaných výstupů)

      5)     Plán aplikačních úkolů (tj. aktivních učebních činností) (mohou být uvedeny stručně, heslovitě, není třeba podrobně rozepisovat jednotlivé činnosti)

      Semestrální práci odevzdejte nejpozději týden před vypsaným termínem zápočtu.

  • STUDIJNÍ MATERIÁLY

  • Téma 4