Osnova témat

  • FORMATIVNÍ HODNOCENÍ


    Formativní hodnocení

    Zkratka předmětu: KPP/FOH-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: samostatná práce vypracovaná s oporou o pedagogickou praxi studenta

    Vyučující:

    Přednášky

    CvičeníPhDr. Simona Kiryková, Ph.D.

    Kontakt: simona.kirykova@tul.cz

    Sylabus:
     

    1)           Hodnotící procesy ve škole: účastníci a úrovně, předpoklady kvality hodnotících procesů ve škole. Evaluace a                          autoevaluace práce školy.

    2)           Hodnocení žákovských výkonů ve škole: kritéria a indikátory hodnocení, metody sběru informací a diagnostiky                      žákovských výkonů (systematické a analytické pozorování, ústní zkoušení, didaktický test, analýza písemné práce,                  analýza výsledků a produktů činnosti, analýza portfolia žáka).

    3)           Funkce školního hodnocení: informativní funkce, motivační funkce, regulační (formativní) a výchovná funkce,                          diagnostická a prognostická funkce. Psychologické aspekty školního hodnocení - vliv hodnocení na vývoj žákova                    sebepojetí a jeho sebehodnocení.

    4)           Formy školního hodnocení – kvantitativní formy hodnocení, slovní hodnocení, práce s portfoliem. Formativní                          hodnocení a rozvoj sebehodnotících kompetencí žáka.

    5)           Role učitele v procesu školního hodnocení - hodnotící činnosti a kompetence pedagoga, hodnotící komunikace a                  hodnotící jazyk, chyby učitele v procesu hodnocení žákova výkonu.

    6)           Role formativního hodnocení v různých vzdělávacích koncepcích - inspirace pro praxi.

    7)           Vybrané techniky formativního hodnocení vhodné pro 1. stupeň základní školy.



    Vážené a vážení studující, u předmětu FORMATIVNI HODNOCENÍ Vás vítá Vaše vyučující PhDr. Simona KIRYKOVÁ, Ph.D. z katedry pedagogiky a psychologie FP TU v Liberci.

    • Základní informace k předmětu

      Obsah:

      1. Hodnocení - proměny role školy a školního hodnocení; kategorizace pojmů; účastníci a úrovně hodnotících procesů ve škole; funkce školního hodnocení - informativní, motivační, regulační (formativní) a výchovná, diagnostická a prognostická funkce; perspektivy hodnotících procesů v současné škole a společnosti.

      2. Metody a formy školního hodnocení - klasifikace a další kvantitativní formy hodnocení;  slovní hodnocení; formativní hodnocení; formativní hodnocení.

      3. Formativní hodnocení - funkce, výhody, sumativní a formativní hodnocení; metody zavádění a podpory formativního hodnocení ve škole; význam vnějšího formativního hodnocení práce žáka učitelem jako cesta k schopnosti sebehodnocení.

      3. Hodnocení žákovských výkonů z hlediska formativního přístupu - sběr informací a diagnostika žákovských výkonů; kritéria a indikátory hodnocení; vliv školního - formativního i sumativního.  

      4. Role učitele v procesu školního hodnocení - hodnotící činnosti, kompetence; hodnotící komunikace, jazyk, chyby učitele; autoevaluace učitele. Rozvoj učitelovy dovednosti formativně hodnotit. 

      5. Pojetí hodnocení ve vybraných  alternativních vzdělávacích koncepcích - vliv a význam formativního hodnocení ve waldorfské pedagogice; specifika hodnotících procesů v Montessori pedagogice; sebehodnocení žáka ve školách daltonského plánu.

      6. Evaluace a autoevaluace práce školy, učitele, žáka a dalších účastníků výchovně-vzdělávací práce ve škole. Národní a mezinárodní komparace vzdělávacích výsledků - srovnávací testy, jejich význam, rizika.

      7. Příklady dobré praxe formativního hodnocení. 

      Podmínky zápočtu: Aktivní účast na kontaktní výuce. Studium odborné literatury. Realizace vlastního šetření hodnotící praxe vybraného učitele základní školy. Vypracování přípravy na komunikaci se žákem/žáky se zaměřením na formativní hodnocení žákovských výsledků. 

      Vyučující: PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.

  • LITERATURA A ZDROJE K SAMOSTUDIU

  • HODNOTÍCÍ PROCESY VE ŠKOLE

  • HODNOCENÍ ŽÁKOVSKÝCH VÝKONU

  • FORMATIVNÍ HODNOCENÍ

    • Formativní hodnocení je takové hodnocení, které probíhá během učení a přináší žákům užitečnou informaci v průběhu vzdělávacího procesu. Důležité je, aby do hodnocení byli zapojeni i žáci samotní.

      ČLÁNEK- portál EDUIN

  • PERSPEKTIVY ŠKOLNÍHO HODNOCENÍ

    • Na jaře roku 2011 (29.3. - 5.4.) navštívila ČR EXPERTNÍ KOMISE OECD. Během hodnotící návštěvy vedl tým rozhovory s mnoha zástupci národních, krajských i obecních úřadů, s úředníky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), s relevantními instituty a ústavy řízenými MŠMT, které se zabývají hodnocením, s Českou školní inspekcí, se zástupci učitelů, s organizacemi rodičů, zástupci škol, řediteli škol, se žáky a studenty, se zástupci institucí připravujících učitele na jejich profesi a s výzkumníky, kteří jsou zainteresováni na problematice hodnocení ve vzdělávání. Tým také navštívil řadu škol a byl v kontaktu s jejich vedením, učiteli a žáky. Záměrem bylo získat širokou škálu informací a názorů na praxi ve vzdělávání a hodnocení a na to, jak je možno zlepšit její efektivitu.sledující českých školách.

      ZPRÁVY OECD O HODNOCENÍ VZDĚLÁVÁNÍ - ČESKÁ REPUBLIKA 2012 © OECD 2012 

  • HODNOCENÍ VE VYBRANÝCH VZDĚLÁVACÍCH KONCEPCÍCH

  • EVALUACE VÝSLEDKU VZDĚLÁVÁNÍ