Kursthemen

  • Allgemeines


    Sociální dovednosti učitele

    Zkratka předmětu: KPP/SDU-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: aktivní účast, písemná práce

    Vyučující:

    Přednášky

    Cvičení: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

    Kontakt: eva.sirova1@tul.cz

    Sylabus:

    1)           Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele  - sebepoznávání, sebereflexe, poznávání druhých v                  sociálních interakcích, komunikace ve škole, konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty školních                interakcí, sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků.

    2)           Sociální dovednosti: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel-žák, učitel-                        rodič, učitel-učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a                      nácvik jednoduchých relaxačních cvičení.

    3)           Profesní dovednosti učitele: porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, sociální percepce, efektivní                    předávání informací - jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, porozumění neverbálním                    projevům jedince.

    4)           Profesní dovednosti učitele: naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině                          (školní třídě), otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí
                  a práce s emocemi druhých, umění pochválit.

    5)           Profesní dovednosti učitele: respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů                  učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem.

    6)           Profesní dovednosti učitele: akceptování osobnosti žáků, podporování sebekontroly žáků, styly zvládání                                  konfliktních situací, rozvíjení odpovědnosti žáků,

    7)           Profesní dovednosti učitele: rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého                                vystupování, vedení ke spolupráci.



    Milé studentky, milí studenti,

    vítejte v předmětu Sociální dovednosti učitele. Na tomto místě postupně najdete všechny prezentace z výuky i další materiály potřebné pro samostudium.

  • Sociální dovednosti ve škole

  • Sociální procesy a vztahy ve škole

    • Kapitoly 1.1 a 1.2 

      Gillernová, I. (2012). Škola a vybrané sociální atributy školního prostředí. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (9-17). Grada.

      Gillernová, I., & Horáková Hoskovcová, S. (2012). Sociální procesy a vztahy ve škole. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (17-32). Grada.

  • Rozvíjení sociálních dovedností

    • Kapitola 1.3

      Gillernová, I., Krejčová, L., Šírová, E., & Štětovská, I. (2012). Sociální dovednosti a jejich rozvíjení. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (32-49). Grada.

  • Profesní dovednosti

    • Kapitoly 2.1 a 2.2

      Gillernová, I., &  Šírová, E. (2012). Profesní dovednosti učitele a jejich stručná charakteristika. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (51-55). Grada.

      Gillernová, I., &  Šírová, E. (2012). Sociální dovednosti učitele ve prospěch edukačních aktivit. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (55-63). Grada.

  • Videotrénink interakcí

    • Kapitola 2.3

      Šírová, E. (2012). Videotrénink interakcí ve škole. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (63-76). Grada.

  • Sociálně psychologický výcvik učitelů

    • Kapitola 2.4

      Gillernová, I., &  Štětovská, I. (2012). Sociálně psychologický výcvik učitelů. In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (76-100). Grada.

  • Profesní zátěž, sociální opora a psychohygiena učitele

    • Kapitola 2.5

      Štětovská, I. (2012). Profesní zátěž, sociální opora a psychohygiena.  In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (100-111). Grada.

  • Rozvíjení sociálních dovedností žáků

    • kap. 3.1 a 3.2

      Krejčová, L. (2012). Předpoklady rozvoje sociálních dovedností žáků ve školních třídách.  In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (113-117). Grada.

      Krejčová, L. (2012). Projevy sociálních dovedností žáků.  In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (117-121). Grada.

  • Programy rozvoje sociálních dovedností

    • Kap. 3.3

      Krejčová, L. (2012). Programy rozvoje sociálních dovedností žáků ve škole.  In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (122-136). Grada.

  • Vybrané aktivity pro rozvoj sociálních dovedností žáků a jejich metodické zpracování

  • Výcvikové programy pro žáky ZŠ a SŠ

    • Kap. 3.5

      Gillernová, I., Krejčová, L., & Horáková Hoskovcová, S. (2012). Příklady výcvikových programů pro žáky základních a středních škol.  In I. Gillernová, & L. Krejčová (Eds.), Sociální dovednosti ve škole (186-206). Grada.

  • Inspiromat her a cvičení pro rozvoj sociálních dovedností