Osnova témat

  • Základní informace k předmětu


    Výchova ke zdraví

    Zkratka předmětu: KPP/VZD-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: aktivní účast na cvičeních, prezentace návrhu projektu pro podporu zdraví na ZŠ

    Vyučující:

    Přednášky

    Cvičení: PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.

    Kontakt: radka.harazinova@tul.cz

    Sylabus:

    1)            Vysvětlení základních pojmů - diskuse, sdílené rozhovory, myšlenkové mapy.

    2)            Determinanty zdraví - pohybová aktivita, výživa, životní prostředí, psychosociální prostředí, životní styl rodiny,                         mentální hygiena, nebezpečí závislostí.

    3)            Prevence - tvorba programu, práce ve skupině.

    4)            Program podpory zdraví ve škole - analýza video ukázek.

    5)            Osobnost učitele při realizaci výchovy ke zdraví.



    Obsah: Předmět vede studenty k pochopení propojenosti zdraví s celkovým životním stylem, s životem v rodině, se školním s životním a pracovním prostředím. Cílem je ukázat souvislosti mezi tělesným, duševním a duchovním zdravím a vést k aplikaci těchto myšlenek do vlastní praxe.

    1. Vysvětlení základních pojmů - diskuse, sdílené rozhovory, myšlenkové mapy.

    2. Determinanty zdraví - pohybová aktivita, výživa, životní prostředí, psychosociální prostředí, životní styl rodiny, mentální hygiena, nebezpečí závislostí.

    3. Prevence - tvorba programu, práce ve skupině.

    4. Program podpory zdraví ve škole - analýza videoukázek.

    5. Osobnost učitele při realizaci výchovy ke zdraví.

    Podmínky udělení zápočtu: aktivní účast na kontaktní výuce, prezentace návrhu projektu pro podporu zdraví na 1. stupni ZŠ

    Vyučující: PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.

  • Zdraví, nemoc, determinanty zdraví, prevence

    Cílem semináře je vést studenty k vymezení základních pojmů výchovy ke zdraví (zdraví, nemoc, determinanty zdraví, prevence) a k uvedení těchto pojmů do vzájemných vztahů. Smyslem je vnímání zdraví jako tělesné, duševní a sociální pohody a uvědomění si jednotlivých determinantů a jejich vlivu na naše vnímání.

  • Výchova ke zdraví ve školách

    Téma je zaměřeno na představení a srovnání hlavních principů programů uplatnitelných na 1. stupni ZŠ, zaměřených na podporu zdraví. Jedním z nich je Program podpory zdraví ve škole a program Škola podporující zdraví. Pro srovnání využíváme i vzdělávací program Začít spolu, který si jako jeden z hlavních cílů klade vytváření zdravých životních návyků a postojů, podporuje fyzický vývoj dítěte, sociálně emocionální vývoj a pod.

  • Determinanty zdraví

    V této části se zaměříme na vymezení některých determinantů ovlivňujících naše zdraví. Jedním z nich je výživa a seznámení se s programem Zdravá pětka a programy podporujícími zájem dětí o pohyb a sport jako aktivní formy zábavy a odpočinku.

  • Duševní hygiena

  • Téma 5

  • Téma 6

  • Téma 7

  • Téma 8

  • Téma 9

  • Téma 10

  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14