Osnova témat

  • 2023/24 Základní informace k předmětu


    Psychologické otázky rodiny

    Zkratka předmětu: KPP/POR-Z

    Forma výuky: cvičení

    Rozsah studijního předmětu: 0p+14c

    Způsob zakončení předmětu: zápočet

    Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta: seminární práce

    Vyučující:

    Přednášky

    Cvičení: Mgr. Lucie Hubertová, Ph.D.

    Kontakt: lucie.hubertova@tul.cz

    Sylabus:

    1)                 Biologické a psychologické rodičovství.

    2)                 Základní psychické potřeby dětí s přihlédnutím k jednotlivým fázím vývoje.

    3)                 Rodinné systémy, vývoj rodiny, vliv otce, vliv matky. Sourozenci a širší rodina.

    4)                 Role, místa a síly v rodinných systémech.

    5)                 Dospívání, proces separace, nedokončená separace a její vliv na dítě.

    6)                 Patologické jevy v rodině, dysfunkční, afunkční rodina, nemoc jako odraz nefunkční rodiny.

    7)                 Práce učitele s dítětem z dysfunkční rodiny.

    8)                 Specifika práce s rodinou s dětmi v pěstounské péči.



    Obsah: Cílem je seznámit studenty se vznikem a funkcí rodinných systémů, s koncepcí rodiny, s rolemi a místem jednotlivých členů v rodině a vlivem rodiny na prožívání dětí. Kurz předkládá v ucelené struktuře vývoj dítěte od narození až po dospívání a odchod z rodiny s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých fází vývoje a jejich odrazu v rodinném systému. Kurz představuje druhy rodinné výchovy, vliv matky a otce na děti obou pohlaví. Propojuje teorii s praktickým náhledem. Ve větší míře se pozastavuje nad patologickými jevy v rodině a dysfunkčními rodinami. Záměrem je připravit studenty na možné odlišnosti, se kterými se mohou u dětí z dysfunkčních rodin setkat, a na možnosti intervence. Zároveň si klade za cíl poskytnout studentům ucelenější obraz o prožívání dětí a možnostech ovlivnění jejich výchovy výchovnými styly.

    1. Raná socializace a dsledky nevhodné socializace v rodin

    2. Zdravé hranice v mezilidskch vztazích v rodin

    3. Vznam mentalizace v rodin, mentalizující komunikace v rodin

    4. Funkce rodiny, typy problémovch rodin

    5. Rodinné systémy, transgeneraní penos, vliv tajemství v rodinách

    6. Resilience rodiny 

    Vyučující: Ph.Dr. Jitka Josífková, Ph.D., PhDr. Magda Nišponská

    Literatura povinná:

    SOBOTKOVÁ, I., 2012. Psychologie rodiny. 2. vyd.  Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0217-2.

    TÓTOVÁ, J., 2011. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-856-2.

    Literatura doporučená:

    JEDLIČKA, J. ,2017. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4585-5.

    LANGMEIER, J.,  MATĚJČEK, Z., 2011.  Psychická deprivace v dětství. Praha. Karolinum. ISBN 978-80-246-1983-5.

    MATOUŠEK, O., 2017. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017, ISBN. 978-80-262-1242-3.

    MATĚJČEK, Z., 2007. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 4. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-325-3.

    MATĚJČEK, Z., 2008. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-504-2.

    MATĚJČEK, Z., 1996.  Dítě, rodina a stres. Praha: Galén. ISBN 80-85824-06-X.

    MATOUŠEK, O., 2003. Rodina jako instituce a vztahová síť. Vyd. 3. rozš. a přeprac. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-19-9.

    PONĚŠICKÝ, J., 2012.  Fenomén ženství a mužství. Psychologie muže a ženy, rozdíly a vztahy. 4. doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-7387-546-6.

    TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2016. Žena a muž v rodině. Praha: Vyšehrad. ISBN 978-80-7429-479-2.

    TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V., 2017. Rodinná terapie psychosomatických poruch: rodina jako sociální děloha.  Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0523-4.

     

  • Rodina a dítě v rozvodové situaci-vliv rozvodu na psychiku dítěte

  • Protektiviní faktory v rodinném soužití-partnerská komunikace

    1. Seznámení, přivítání 
    2. Instrukce k zápočtu: skupinová práce, rozdělení do skupin, rozdělení termínů prezentací, volba filmu
    3. Skupinová práce: Shlédnutí krátkého filmu a diskuse nad systemickými souvislostmi života rodiny, v nichž žije dítě. Pokuste se analyzovat osobnost jednotlivých protagonistů (jaké mají vlastnosti, emoce, postoje, patologii) a vztahy v rodině (co se děje mezi členy rodiny, co je skryté, jakou roli sehrává dítě v udržování stability systému).


  • Rodina ohožená sociálním znevýhodněním-specifika, vliv na vývoj dítěte

    1. Reflexe minulé hodiny (10 min)

    2. Diskuse nad článkem, který všichni studenti četli v rámci domácího úkol (30 min)

    3. Propojení teorie s praxí - uveďte příklady problémových a funkčních rodin z Vašeho okolí, sdílejte, diskutujte (30 min)

    4. Individuální práce - pracovní list - vytvořte vlastní definici  jednotlivých funkcí rodiny (20 min).


  • Syndrom CAN a jeho kořeny v rodině-vhodné intervence na úrovni pedagoga


    1. Uvedení do tématu, vysvětlení konceptu vztahové vazyb, sociálně-emočních kompetencí a významu mentalizace pro udržování zdravých a naplňujících rodinných vztahů.
    2. Čtení kazuistiky mladého muže s odmítavým stylem vztahové vazby. 
    3. Diskuse o tom, jak se jeho odmítavá vazba promítá do jeho současných partnerských vztahů.
    4. Práce ve skupinkách, sdílení vlastních zkušeností, ohledně vazebných potřeb, skupinová diskuse, reflexe. 

  • Základy výchovného poradeství a výchovných intervencí pro rodiče žáků na 1. stupni základních škol

    1. Prostudujte si přiložený krátký článek Dr. Kuchaře na www.psychonalyzadnes.cz

    2. Dle instrukcí v pracovním listu vypracujte úkol

  • Základy moderních výchovných přístupů k dětem a jejich kritické zhodnocení

    Přečtěte si kapitolu "Rodinná resilience" od I. Sobotkové

    Napište do pracovního listu vlastní definici "Rodinné resilience"

    Znázorněte prosím pomocí expresivní kresby hladinu Vaší vlastní subjektivně prožívané pohody v rodině. Popište "prázdnou část" - věci, které vás obírají o vnitřní zdroje a energii a "plnou část" - věci, které Vás naplňují. Poté se pokuste "přerámovat" negativní aspekty situace a najít na nich něco pozitivního. 

    Příklad pozitivního přerámování: "Můj hrníček pohody je poměrně prázdny, protože v průběhu celého minulého roku byl můj otec nemocný, dlouho umíral na rakovinu a já jsme se o něj s maminkou starala. To mně stálo spoustu sil a energie. Bylo to pro mne velmi těžké. Asi půl roku jsem byla přesvědčená, že se ze ztráty otce nikdy nevzpamatuji. Když se zamyslím nad tím, co pozitivního mi to mohlo přinést, tak se určitě zvýšila soudržnost naší rodiny a taky jsem nabyla pocit, že jsem víc nezávislá a odkážu přežít s obrazem otce v srdci sama za sebe. Předtím jsem neustále potřebovala jeho radu a ujištění." 


  • Rodina a duševní zdraví, život s členem rodiny s duševní poruchou

    Harmonogram semináře: 

    1. Reflexe traumatu, jak se typicky projevuje? Flashbacky, disociace - oddělenost od emočního prožívání. 

    2. Prezentace psychlogické charakteristiky filmové postavy: "Ten svetr si nesvlíkej". Jakou duševní poruchou nejspíš trpí otec (Petr Nárožný)?

    3. Prezentace článku. Diskuse nad článkem ve skupinách. Komunikační strategie, které učiteli pomohou (porozumění - poučenost, postoj přijetí - nehodnocení, mentalizace). Jaké poruchy osobnosti mohou být nebezpečné (maligní narcismus, hraniční porucha (ublíží sobě), disociální porucha osobnosti - ublíží učiteli, dítěti, partnerovi). Jiné duševní poruchy - závislost. 

    4. Domácí úkol: Prostudujte si důkladně článek a prezentaci k přednášce o normalitě. Vyplňte přiložený test (bude vložen ve středu) do 8.4. 



  • Individuální a kolektivní trauma v rodině, disociace a fragmentace a jejich projevy


    1. Uvedení do tématu, vysvětlení konceptu traumatu. Významu pochopení procesu traumatizace (co se děje uvnitř psyché) pro: 
    • udržování zdravých a naplňujících rodinných vztahů
    • při komunikaci s traumatizovaným žákem, příp. traumatizovanými rodiči.
    2. Diskuse o dopadech kolektivního traumatu (vlivem epidemie) na rodinu, která přišla o několik členů.
    3. Práce ve skupinkách: 
    • přečtěte si přoloženou prezentaci o obranných mechanismech disociace, fragmentace a štěpení, sloužících přežití
    • sdílejete vlastní zkušenosti ohledně zkušeností s traumatem

  • Doporučené materiály: Funkce rodiny a typy rodin

  • Doporučené materiály: Biologické a psychologické rodičovství, předpoklady dobrého vztahu rodiče s dítětem

  • Doporučené materiály: důležitost naplňování potřeb dítěte

  • Doporučené materiály: role otce