Osnova témat

  • Úvod


  • ÚVODNÍ INFORMACE KE KURZU

    • Předmět je založen na individuální četbě studentů a následné interpretaci textů. Formou diskuse a sdílení ve skupině si studenti tříbí názory, sledují postřehy a zaujímají vlastní stanovisko k přednesené látce. Studenti se zároveň seznámí se žánrovou skladbou literatury pro děti a mládež. Ve výuce je využíván zejména komparativní styl práce a kritická reflexe.

       

      Tematické okruhy:

      1.-2.     Poezie pro děti.

      3.-4.     Bajka.

      5.-6.     Báje, pověst.

      7.-8.     Lidová pohádka.

      9.-10.   Autorská pohádka.

      11.-12. Příběhy s dětským hrdinou.

      13.-14. Příběhy inspirované literaturou pro dospělé.

      Povinná literatura:

      DUDÁK, V., 2018. Skryto ve slovech, aneb, Co nám slova vlastně říkají. Praha: Cattacan. ISBN 978-80-907187-2-2.

      GEJGUŠOVÁ, I., 2009. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Universitas Ostraviensis. ISBN 978-80-7368-729-8.

      JANÁČEK, J., 1997. Literatura pro děti a mládež. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-241-X.

       

      Doporučená literatura:

      ČERNOUŠEK, M., 2019. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1434-2.

      HNÍK, O., 2007. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H + H. ISBN 80-7319-067-2.

      VAŘEJKOVÁ, V., 2005. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy. 2., přeprac. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3860-8.

      WEST, S. R., SAROSY, J., 2021. Jak vyprávět příběhy dětem. Brno: Kazda. ISBN 978-80-7670-049-9.


  • 1.-2- Poezie pro děti

  • 3.-4. Bajka

  • 5.-6. Báje, pověst

  • 7.-8. Lidová pohádka

  • 9.-10. Autorská pohádka

  • 11.-12. Příběhy s dětským hrdinou

  • 13.-14. Příběhy inspirované literaturou pro dospělé

  • Úkoly k problematice