Osnova témat

  • Úvod


  • ÚVODNÍ INFORMACE KE KURZU

    • Předmět je rozdělený na dva základní okruhy (lingvistický a literární) a je pojímán jako celkový souhrn učiva (upravený pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). V problematice jsou konzultovány následující okruhy jazyka a literatury, vždy zároveň se zřetelem k didaktické problematice učitelství primární školy.

       

      Tematické okruhy (lingvistika):

      1.       Národní jazyk český. Zvuková stránka jazyka. Grafická stránka jazyka.

      2.       Problematika lexikologie. Pojmenování a jeho druhy. Slovo a slovní zásoba. Tvoření slov.

      3.       Problematika slovních druhů. Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie a tvary sloves.

      4.       Neohebné slovní druhy.

      5.       Syntaktická problematika vět a větných členů.  Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby.

      6.       Slohové postupy a útvary.

      7.       Funkční styly subjektivní a objektivní.

       

      Tematické okruhy (literatura):

      8.       Vymezení pojmu "literatura pro děti a mládež".

      9.       Dětský aspekt a specifické rysy literatury pro děti a mládež.

      10.    Vznik a vývoj žánrů literatury pro děti a mládež.

      11.    Světová knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech.

      12.    Česká knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech.

      13.    Shrnutí problematiky.

      14.    Diskuze.

      Povinná literatura:

      ČEŇKOVÁ, J., 2006. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. ISBN 80-7367-095-X.

      GREPL, M., KARLÍK, P., NEKULA, M., RUSÍNOVÁ, Z., 2012. Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN. ISBN 978-80-7106-624-8.

       

      Doporučená literatura:

      BEDNÁŘOVÁ, J., 2008. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: TUL. ISBN 978-80-7372-371-2.

      ČECHOVÁ, M., 2011. Čeština – řeč a jazyk. Praha: SPN. ISBN 978-80-7235-413-9.

      ČERNOUŠEK, M., 2019. Děti a svět pohádek: kouzlo vyprávěného slova. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1434-2.

      WEST, S. R., SAROSY, J., 2021. Jak vyprávět příběhy dětem. Brno: Kazda. ISBN 978-80-7670-049-9.


  • LITERATURA I

  • LITERATURA II

  • LITERATURA III

  • LITERATURA IV

  • JAZYKOVĚDNÉ POJMY I

    • 1.       Národní jazyk český. Jeho místo mezi ostatními jazyky. Charakteristika českého jazyka. Útvary lokální a sociální a jejich charakteristiky. Spisovnost a nespisovnost v mluveném projevu. Aspekty kultivovaného projevu učitele.

      2.       Zvuková stránka jazyka. Nauky o hláskách. Klasifikace vokálů a konsonantů. Změny hlásek v souvislé řeči. Zásady správné výslovnosti. Hlasová hygiena učitele a práce s hlasem. Péče o správnou výslovnost žáků. Učivo nauk o hláskách na 1. stupni ZŠ.

      3.       Grafická stránka jazyka. Písmo. Typy pravopisu. Vývoj pravopisu. Ortografie. Zvláštní prostředky psaného jazyka. Postup výuky ortografie na 1. stupni ZŠ. Aktivity rozvíjející ortografické dovednosti žáků.

      4.       Pojmenování jednoznačná. Vznik názvů osobních a osadních. Vlastní jména. Ortografie antroponym, toponym a chrématonym ve výuce 1. stupně ZŠ. Uplatnění mezipředmětových vztahů.

      5.       Pojmenování mnohoznačná, souznačná a opozitní. Charakteristiky a dělení. Didaktické aspekty výuky na 1. stupni ZŠ. Aktivity a hry rozšiřující slovní zásobu žáků.



  • JAZYKOVĚDNÉ POJMY II

    • 6. Nepřímé významy pojmenování. Pojmenování obrazná. Pojmenování expresivní. Ustálená slovní spojení, fráze. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování různých druhů pojmenování.

      7. Slovo a slovní zásoba. Klasifikace slov. Slovní zásoba národní a individuální. Vrstvy ve slovní zásobě. Slovní zásoba z hlediska spisovnosti, původu, expresivity. Obohacování slovní zásoby. Rozvoj slovní zásoby jednotlivce. Vlivy školního / rodinného prostředí na rozvoj slovní zásoby.

      8. Tvoření slov. Základy slovotvorby. Způsoby a postupy tvoření nových slov. Motivovanost slov. Slovotvorné kategorie a typy. Aktivity a hry rozvíjející slovotvorné povědomí žáků na 1. stupni ZŠ.

      9. Problematika slovních druhů. Sémantické, morfologické a syntaktické hledisko třídění slovních druhů. Charakteristiky slovních druhů. Hranice mezi slovními druhy, slovnědruhová homonymie. Příbuznost slov. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování slovních druhů.

      10. Substantiva. Adjektiva. Charakteristika, tvoření, dělení a typy. Mluvnické kategorie a vzory. Kolísání v rodě, životnosti a čísle. Zvláštnosti v užití pádů. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování substantiv a adjektiv.

  • JAZYKOVĚDNÉ POJMY III

    • 10. Substantiva. Adjektiva. Charakteristika, tvoření, dělení a typy. Mluvnické kategorie a vzory. Kolísání v rodě, životnosti a čísle. Zvláštnosti v užití pádů. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování substantiv a adjektiv.

      11. Pronomina a numeralia. Charakteristika a základní rysy. Druhy, typy a slovotvorné způsoby. Praktické užití. Typografická pravidla. Metody a postupy při výuce, aktivity procvičování. Mezipředmětové vztahy.

      12. Mluvnické kategorie verb. Charakteristika a třídění sloves. Mluvnické kategorie a slovesné třídy. Zvláštnosti v osobě, čísle a čase. Didaktické aspekty výuky verb. Role verb v komunikaci. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování verb.

      13. Neohebné slovní druhy. Charakteristika, dělení a gramatická role. Praktické využití. Přechody v rámci slovních druhů. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry procvičující problematiku neohebných slovních druhů.

      14. Stavba věty. Větné členy a jejich typy. Věty jednočlenné. Nevětné členy. Vztah shody, řízenosti a přimykání. Didaktické aspekty problematiky. Aktivity a hry vhodné pro výuku a procvičování větné stavby.

      15. Charakteristika souvětí. Souvětí souřadné a podřadné. Spojovací výrazy. Ortografické zásady. Hlavní zásady při vyučování skladbě. Komunikační didaktické hry.


  • JAZYKOVĚDNÉ POJMY IV

  • ÚKOLY K PROBLEMATICE