Osnova témat

  • Úvod




    Cílem předmětu je rozvíjení schopnosti a dovednosti potřebné k praktickému zvládání jednotlivých metod a technik dramatické výchovy. Studenti se seznamují se základními poznatky a metodickými postupy při vedení dětí v dramatické lekci. Jsou vedeni k samostatné činnosti při přípravě lekcí ale i dílčích výstupů.  

     

    Tematické okruhy:  

       1. Základy herectví-hra v roli, improvizace, jevištní prezentace.  

       2. Divadelní profese-dramaturgie, režie, scénografie, scénická hudba.  

       3. Východiska pro tvorbu inscenace. 

       4. Metodické postupy v dramatické výchově.  

       5. Umělecká tvorba pro děti.  

       6. Práce s textem, umělecký přednes. 

       7. Materiál k dramatizaci, autorská práce dětí. 

       8. Pohádkový příběh.  

       9. Dramatické uchopení písně, zpěvný a hudební projev v dramatické výchově. 

       10. Pohyb a rytmizace.  

       11.Tvorba krátkého divadelního tvaru. Hledání adekvátních inscenačních možností.  

       12. Příprava projektu, výstupu zaměřeného na dramatickou výchovu ve vzdělávacím procesu. 

       13. Realizace.  

       14. Reflexe.  

  • Informace o výuce

    Rozsah a forma výuky: 14 hodin přímé výuky - cvičení

                                      

    Zakončení: zápočet

    Vyučující: PhDr. Jana Johnová, Ph.D.

    MgA. Adriana Kubištová Máčiková, Ph.D.

    Kontakt: adriana.kubistova@tul.cz

    jana.johnova@tul.cz

    Katedra primárního vzdělávání

                  https://kpv.fp.tul.cz/

    Požadavky:

    1. aktivní účast ve výuce
    2. vlastní mikrovýukové výstupy studentů
    3. reflexe
    4. společná návštěva vybrané divadelní inscenace pro děti, reflexe a nápady pro další aktivity

     

  • Literatura

    Povinná literatura:

    KOŤÁTKOVÁ, S., a kol., 1998. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-756-9.

    MACHKOVÁ, E., 2007. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS. ISBN 978-80-7068-207-4.

    MORGANOVÁ, N.,SAXTONOVÁ, J., 2001. Vyučování dramatu. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA. ISBN 80-901660-2-4.

     

    Doporučená literatura:

    BLÁHOVÁ, K., 1996. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS. ISBN 80-7068-070-9.

    KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J.. Dramatická výchova jako možný prostředek podpory naplňování cílů multikulturní výchovy [online]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/download/pdf/texts_2.pdf

    MACHKOVÁ, E., 1996. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. 1. vyd. Praha: Divadelní fakulta AMU. ISBN 80-85883-16-3.

    MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.

    VALENTA, J., 1995 Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha ISV.

    VALENTA, J., 1998. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Strom. ISBN 80-86106-02-0.

    VALENTA, J., 1999. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik:- srovnání systémů. Vyd. 1. Praha: ISV. ISBN 80-85866-40-4.


  • Dramatická výchova

  • DV - specifické kompetence

  • Vybrané metody DV

  • Speciální pedagogika a DV

  • Učitel dramatické výchovy

  • Informace o Sdružení pro tvořivou dramatiku

  • Úkoly