Osnova témat

  • Základní informace k předmětu

    Obsah: Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy a vzdělávání s ohledem na širší sociologicko-pedagogické souvislosti. Dále se předmět zabývá pohledem na vývoj školství a na formulování a řešení základních otázek školy (vnitřního chodu) i školského systému ve vývoji zejména 19. a 20. století. Předmět je koncipován jako vhled do historických zákonitostí vývoje výchovy, vzdělávání a školství pro studenty učitelství. Předmět napomáhá analýze aktuálních problémů školy a školství s ohledem na historické souvislosti.

    1. Výchova a humanita - Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. Vliv. J. A. Komenského na pietismus, filantropismus a moderní pedagogiku.

    2. Rozum, smysly a výchova - výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean Jacques Rousseau). Princip autority a svobody ve výchově.

    3. Vzdělání a jeho užitečnost pro člověka, společnost, národ: německý filantropismus 18. století. J. H. Pestalozzi. Formování školského moderního systému v českých zemích: tereziánské školské zákony, F. Kindermann. Metoda a škola: J. I. Felbiger a knihy metodní. Počátky profesionalizace učitelské profese.

    4. Systém a výchova- J. F. Herbart. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova – H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla.

    5. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey).

    6. Škola, výchova a reforma: volná výchova, světové reformně pedagogické hnutí - východiska, koncepce, osobnosti. Reforma školy a reforma společnosti ve 20. století – možnosti, meze, nebezpečí. Hnutí nové výchovy.

    7. Československé reformně pedagogické hnutí – 1. a 2. desetiletí ČSR a jeho součást v mezinárodní reformně pedagogické diskusi. Václav Příhoda a princip racionalizace ve výchově.

    8. Škola a výchova v područí nesvobody (1948-1989): ideologie a školství/výchova, vývoj socialistického školství, škol a mimoškolní instituce v socialistickém Československu.

    Podmínky absolvování zkoušky: písemný test

    Vyučující: doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.

  • Výchova a humanita - Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti

  • Rozum, smysly a výchova - výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean Jacques Rousseau). Princip autority a svobody ve výchově

  • Vzdělání a jeho užitečnost pro člověka, společnost, národ: německý filantropismus 18. století. J. H. Pestalozzi. Formování školského moderního systému v českých zemích: tereziánské školské zákony.

  • Školský zákon 1869 (Hasnerův zákon)

  • Systém a výchova- J. F. Herbart. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova

  • Škola, výchova a reforma: volná výchova, světové reformně pedagogické hnutí - východiska, koncepce, osobnosti

  • Československé reformně pedagogické hnutí

  • Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey)

    Prostudujte studijní texty a vypracujte úkoly, v nich obsažených. Zpracujte vlastní ppt prezentaci daného tématu

  • Škola a výchova v područí nesvobody (1948-1989): ideologie a školství/výchova

  • Téma 10

  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13