Osnova témat
-
Obsah: Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody výchovy a vzdělávání s ohledem na širší sociologicko-pedagogické souvislosti. Dále se předmět zabývá pohledem na vývoj školství a na formulování a řešení základních otázek školy (vnitřního chodu) i školského systému ve vývoji zejména 19. a 20. století. Předmět je koncipován jako vhled do historických zákonitostí vývoje výchovy, vzdělávání a školství pro studenty učitelství. Předmět napomáhá analýze aktuálních problémů školy a školství s ohledem na historické souvislosti.
1. Výchova a humanita - Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. Vliv. J. A. Komenského na pietismus, filantropismus a moderní pedagogiku.
2. Rozum, smysly a výchova - výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean Jacques Rousseau). Princip autority a svobody ve výchově.
3. Vzdělání a jeho užitečnost pro člověka, společnost, národ: německý filantropismus 18. století. J. H. Pestalozzi. Formování školského moderního systému v českých zemích: tereziánské školské zákony, F. Kindermann. Metoda a škola: J. I. Felbiger a knihy metodní. Počátky profesionalizace učitelské profese.
4. Systém a výchova- J. F. Herbart. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova – H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla.
5. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey).
6. Škola, výchova a reforma: volná výchova, světové reformně pedagogické hnutí - východiska, koncepce, osobnosti. Reforma školy a reforma společnosti ve 20. století – možnosti, meze, nebezpečí. Hnutí nové výchovy.
7. Československé reformně pedagogické hnutí – 1. a 2. desetiletí ČSR a jeho součást v mezinárodní reformně pedagogické diskusi. Václav Příhoda a princip racionalizace ve výchově.
8. Škola a výchova v područí nesvobody (1948-1989): ideologie a školství/výchova, vývoj socialistického školství, škol a mimoškolní instituce v socialistickém Československu.
Podmínky absolvování zkoušky: písemný test
Vyučující: doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D., doc. PhDr. Dana Kasperová, Ph.D., PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
-
-
Rozum, smysly a výchova - výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean Jacques Rousseau). Princip autority a svobody ve výchově
-
-
Prostudujte studijní texty a vypracujte úkoly, v nich obsažených. Zpracujte vlastní ppt prezentaci daného tématu
-
-
-
-