Osnova témat

  • Základní informace k předmětu

    Obsah: Cílem předmětu je osvojení základních poznatků a dovedností z oblasti duševní hygieny a zdravého způsobu života a zároveň podpora hlubšího poznání sebe sama v souvislosti se snahou o sebereflexi a osobnostní růst.

    1. Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy.

    2. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu - H. Selye. Adaptační systém organismu.

    3. Příčiny a následky stresu v učitelské profesi. Běžné typy zátěžových situací ve škole.

    4. Zvládání stresu. Obranné mechanizmy, copingové styly a strategie.

    5. Odolnost jako psychologická charakteristika - K. Paulík. Resilience - I. Šolcová, vulnerabilita - B. Brown.

    6. Užitečné techniky zvládání stresu - meditace, relaxace, dýchání, jóga.

    7. Význam spirituality a prožívané smysluplnosti života pro duševní zdraví.

    Podmínky udělení zápočtu: Prostudování materiálů, vypracování dílčích úkolů, vypracování seminární práce na téma Sebereflexe z hlediska  psychohygienu a zvládání stresu. Můžete ji zaměřit na zvládání současné situace, kdy jste doma, pracujete se žáky na dálku, musíte zvládat své rodiny, atd. nebo obecněji na to, jaké jsou dlouhodobě největší stresor ve vašem životě, s čím bojujete a jaké strategie využíváte ke zvládání. Vkládejte prosím na e-learning dolů. Rozsah 3-5 stránek. 

    Vyučující: PhDr, Jitka Josífková, Ph.D.

  • Psychohygiena

  • Stres

  • Zvládání stresu

    Zamyslete se nad níže uvedenými strategiemi podpory člověka, který prožil trauma a diskutujte o Vašich zkušenostech s podporou v náročných životních situacích (přijímání/poskytování podopory)

    Jak pomoci někomu kdo zažil trauma? (např. rozchod, ztrátu blízké osoby, či domácího mazlíčka) Potřebují Vaší podporu, aby mohli cítit:

    • Bezpečí - dejte jim najevo empatii a porozumění pro jejich situaci. Snažte se jim naslouchat a nehodnotit je.
    • Klid -  pomozte jim ovládnout intenzivní emoce, např. Pomocí jednoduché dechové techniky
    • Spojení - nalaďte se na ně, aby cítili, že jste vnitřně blízko, že se mohou o Vás opřít
    • Kontrola - po traumatu mohou mít pocit, že ztratili kontrolu nad čímkoliv. Proto jim nabídněte praktickou pomoc, pomoc v rozhodování a vytvoření plánu, co dál.
    • Čas - Proces hojení může být pomalý a někdy bolestivý. Buďte trpěliví a podporujte je i v době, kdy už nejsou v akutní fázi traumatu.

    Je důležité podporovat své přátele v každé fázi emocionálního zotavování, aby o svých pocitech a mluvili a díleli je, ale nevyžadujte to. Každý člověk má individuální způsob, zvládání náročných situací. Pokud budou cítit, že jste tu pro ně, bez ohledu na to, jakým způsobem se rozhodnou zpracovávat své pocity, velmi jim tím pomůžete.



  • Syndrom vyhoření

  • Relaxace

  • Resilience

  • Téma 7

  • Téma 8

  • Téma 9

  • Téma 10

  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14