Topic outline

  • Základní informace k předmětu

    Cíl: Studující má být schopen navrhnout uplatnění získaných znalostí v kontextu přímé pedagogické činnosti. Na semináři si procvičí vlastní učitelské kompetence pomocí práce s kazuistikami, při individuální či skupinové práci s pracovními listy a taktéž prostřednictvím domácích úkolů. 30% výukových materiálů a činností je v cizím jazyce (AJ).

    Hlavní témata přednášek:

    1. Místo vývojové psychologie v systému psychologických věd; význam pro pedagogiku. Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky.
    2. Prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí období. Frustrace, subdeprivace, deprivace. Senzitivní období vývoje. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowblyho koncept bazálního bezpečí; teorie připoutání (attachment), typy připoutání. Význam zdravé separace. Různá pojetí periodizace vývoje lidské osobnosti – kritické srovnání. 
    3. Teorie vývoje poznávacích procesů: Klasická teorie vývoje myšlení Jeana Piageta, sociálně-konstruktivistická teorie Leva Vygotského, moderní teorie zaměřené na zpracování informací, poruchy dětského vývoje - specifické poruchy učení.
    4. Teorie morálního vývoje: Klasické a moderní teorie (Kohlberg, Gilliganová, Selman, Tomasello, Zimbardo)
    5. Teorie vývoje osobnosti: klasická "Teorie psychosociálního vývoje" E. H. Eriksona, současná "Teorie socio-kulturního vývoje Já" Petera Fonagyho
    6. Předškolní věk a význam širší rodiny; význam předškolní výchovy. Poruchy v psychosociálním vývoji u dítěte předškolního věku. Připravenost dítěte na plnění školních nároků a požadavků.
    7. Mladší a střední školní věk, fyzický, kogntiivní, emoční, morální vývoj.
    8. Dospívání; prepuberta, puberta, adolescence, fyzický, kogntiivní, emoční, morální vývoj. Bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn u dospívajících; obvyklé příčiny psychosociálních poruch a jejich projevy. Adolescentní krize a její zdárné překonání. Příprava dospívajícího na povolání a možná úskalí. Přátelské a milenecké vztahy (intimita a osamělost).
    9. Časná dospělost a předpoklady úspěšné terciární socializace. Přijetí partnerské a rodičovské role. Generativita a stagnace. Vývojové úkoly zralé dospělosti. Produktivní stáří a možnosti prevence patologického vývoje. Stáří a umírání, involuční psychické změny, kvalita života stárnoucího člověka, význam sociální opory ve stáří, důstojné umírání.

    Podmínky absolvování zkoušky: Zkouška probíhá prezenčně formou testu, student projeví schopnost 1. hlouběji pochopit  podstatu nejvlivnějších klasických i moderních teorií vývoje lidské psychiky, 2. porozumět principům jednotlivých vývojových období psychického vývoje

    Povinná literatura:

    • Kateřina Thorová (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. 1. vydání. 
    • Přednášky Magdy Nišponské 

    Doporučená literatura:

    • Lenka Lacinová a kol. (2017): Cesty do dospělosti

    Vyučující: PhDr. Magda Nišponská, PhD

  • Kritéria plnění předmětu pro PSV-B, K, M, P, S, Z.

    1. Aktivní účast na seminářích: max. jedna povolená absence, aktivní individuální a skupinová práce na hodině s využitím krátkých videí, čtených kazuistik. Vyplňování pracovních listů pro praktické procvičení teoretických znalostí z přednášky.
    2. Plnění domácích úkolů: povinně povinně zhlédnout film, který budou spolužáci na následující hodině prezentovat a přemýšlet o protagonistech ze systemicko-psychologického hlediska
    3. Individuální prezentace na téma "Můj vlastní vývoj" v délce 10-20 min 
    • Ve vámi zvolené oblasti vývoje osobnosti si určete konkrétní cíl, kterého chcete dosáhnout. Cíl by měl být konkrétní, dosažitelný, pro vás důležitý a motivující a časově zvládnutelný.
    • Pro získání jasnější představy o své výchozí pozici přemýšlejte nad svou současnou úrovni schopností v dané oblasti a diskutujte s blízkými lidmi, kteří Vás dobře znají a mohou Vám pomoci usměrnit Vaše cíle tak, aby byly realistické (ne příliš lehké, či přehnaně ambiciózní)
    • Vyberte si techniku zaznamenávání změny, kterou budete používat k dosažení svého cíle (natáčení videí, fotodokumentace, psaní deníku, audionahrávky).
    • Plánujte a sledujte svůj postup pravidelně. Aby byl váš proces změny účinný, stanovte si konkrétní krátkodobé a dlouhodobé cíle a pravidelně zapisujte svůj pokrok, překážky, úspěchy i neúspěchy, stejně jako vaše pocity během celého procesu.
    • Zhodnoťte a reflektujte, co jste se naučili. Popište, co se vám podařilo a jaké faktory - jak vnitřní (např. vlastnosti), tak vnější (např. lidé) - vám na cestě k růstu pomohly. Také identifikujte faktory, které Vás brzdily, a uvažujte o tom, jak je v budoucnu eliminovat. Nakonec uveďte, jak plánujete pokračovat a co budete dělat pro to, abyste udrželi dosažené výsledky.
    • Sdílejte své úspěchy a pokroky s ostatními pomocí mentalizující komunikace. Prezentujte svůj postup a dosažené výsledky.

    4. Vyplnění závěrečného testu na základě četby povinné literatury: 

    • Studium prezentací z přednášek níže: úvod, vývojové teorie, prenatální vývoj
    • Kateřina Thorová: Vývojová psychologie - pouze Eriksonova teorie a všechna vývojová období od narození až do smrti. Test budete vyplňovat v počítačové učebně v zadaném předtermínu a dalších řádných termínech ve zkouškovém období.
  • 1. Téma: Úvod

  • 2. Téma: Teorie vztahové vazby

    Harmonogram semináře č. 1: 

    1. Dokument o Johnovi Bowlbym a o slavném experimentu "Still face"

    2. Krátká přednáška vyučující na téma vztahové vazby a diskuse ohledně zhlédnutých dokumentů (co Vás zaujalo?)

    3. Promítání filmu na semináři a diskuse nad typem vztahové vazby dítěte k členům rodiny. Analýza členů rodiny. Film 

    4. Zadání úkolu č. 1:

    Smyslem úkolu je, abyste pochopili podstatu pojmu "raná vztahová vazba" a to, nakolik významný má vztahová vazba dopad na vývoj osobnosti a rozvoj případné psychopatologie. Jestliže tomu porozumíte, tak budete moci vytvářet: 
    • realistickou diagnostiku případných poruch chování u žáka
    • dokážete vytvářet objektivnější prognózy
    • dokážete dítěti stanovovat objektivnější reedukačné cíle (preučení špatně naučených návyků, zručností, emočních a sociálních kompetencí). 
    Považuji za velmi důležité, abyste si vypěstovali citlivost na to, jak se projevuje stav, kdy je vztahová vazba narušená a chápali, že je vaší povinností zasáhnout v případe, že máte podezření, že je kvůli traumatu vztahové vazby ohrožen vývoj dítěte. Např. v případe dezorganizované vazby je vždy závažně ohrožen vývoj osobnosti, důsledkem je hlavně to, že neuronální sítě nedokážou správně vyhodnocovat ohrožení a zvládat stres - podceňují vážné ohrožení a naopak, přeceňují banální a nepodstatné stresory. Sebepojetí a vztahy jsou u takových dětí velmi problematické. V případe, že rodičům dítěte nedokážete sami sdělit Vaše podezření na narušenou vztahovou vazbu, protože nejsou ochotni či schopni komunikovat, tak je to v pořádku, často se to stává (např. když jsou rodiče narušení psychicky, trpí např. závislostí na alkoholu) ale musíte se o to alespoň pokusit. Jestliže to nejde, neměli byste si to vyčítat, ani brát si to osobně, není to Vaše chyba. Měli byste odhadnout na co vaše síly nestačí (protože žádný, ani zkušený pedagog by to nedokázal) a vycítit, kdy je nutné kvůli nespolupracujícím rodičům, kteří nejednají v prospěch dítěte, předat problém sociálním pracovníkům (OSPOD), či upovědomit policii ČR.

  • 3. Téma: Mentalizace a reflektivní funkce

    1. Prostudujte si kapitolu k tématu mentalizace (131-144) z knihy Kateřiny Thorové: Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 

    2. Prostudujte si přiložený krátký článek Dr. Kuchaře na www.psychnalyzadnes.cz

    3. Na semináři budeme mentalizujícím způsobem probírat zvolená témata (např. trauma, posttraumatický růst, reflektivita v jazyce)  


  • 4. Téma: Kognitivní vývoj člověka, Piagetova teorie, vývoj reflektivních funkcí

    1. Prostudujte si kapitolu k tématu kognitivní vývoj (254-264) z knihy Kateřiny Thorové: Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 

    2. Zhlédněte krátká přiložená videa a zamyslete se nad jejich obsahem. 

  • 5. Téma: Morální vývoj člověka, Kohlberg, Gilliganová

    1. Prostudujte si kapitolu k tématu morální vývoj (212-222) z knihy Kateřiny Thorové: Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 

    2. Definice morálka, normy, etika 

    3. Bloomovy experimenty (morálka kojenců)

    4. Klasické teorie morálního vývoje: 

    • Kohlberg, Gilliganová, Selman

    5. Moderní teorie morálního vývoje: Paul Bloom, Michael Tomasello, Phillip Zimbardo

  • 5. Téma: Psychosociální teorie vývoje Erika Eriksona a Jamese Marcii

    1. Prostudujte si kapitolu k tématu vývoje osobnosti (281-293) z knihy Kateřiny Thorové: Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 

    2. Prodívejte se na krátké přiložené videa a zamyslete se nad jejich obsahem. 

    3. Vypracujte přiložený test. Test má 8 otázek (12 bodů), na vyplnění máte 20. min. Je nutno dosáhnout 70% tedy 8,5b. Máte 2 pokusy. 


  • 6. Periodizace vývoje: Prenatální vývoj dítěte

  • 7. Periodizace vývoje: Adolescence

    Seminář:

    Téma parentifikace a spousifikace v adolescenci

    Jiná adolescence - fyzicky nemocný adolescent/sourozenec/rodič, duševně nemocný adolescent/sourozenec/rodič, fyzicky postižený adolescent/sourozenec/rodič.

    Prostudujte si kapitoly o vývojovém období adolescence (414-435) z knihy Kateřiny Thorové: Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. 



  • Skripta pro kombinované studium: Úvod, Vývojová psychologie jako věda

  • Semestrální projekt, instrukce a kritéria.

    Milí studenti. Připravili jsme pro Vás obohacení výuky formou mezinárodní online spolupráce s americkými studenty prof. Elliotta za University of Maine at Augusta, se kterým už 7 let úspěšně spolupracujeme na propojené výuce společně s mojí kolegyní z KPP, Dr. Andreou Rozkovcovou.

    Základním úkolem pro úspěšné splnění předmětu je vypracování semestrálního projektu díky aktivní účasti na propojené mezinárodní výuce a spolupráce se americkými studenty na Google+ Community:

    IMPORTANT, MUST READ: The Basic Expectations for this semester: students will ....

    1. Access the Google+ community through your TUL institutional e-mail account, explore and post an introduction of yourself and your topic and ask the other students for opinion, advice, or sharing of their real-life experience relevant for your topic...
    2. Comment on at least 5 posts of other students. 
    3. Seek out a student from the other university 
    4. Attempt a real time meeting to help each other with the course assignments
    5. Contact an instructor for help if you are unable to meet with a student;
    6. include a cross cultural discussion in your semestral project


  • TESTY

  • Topic 13

  • Topic 14