Osnova témat

  • Vítejte v předmětu DO1-B

    Milé studentky a studenti, tento elearningový kurz k předmětu Didaktika obecná I. sdílí studenti všech skupin v prezenčním a kombinovaném studiu.

    Studijní materiály k jednotlivým tématům dle sylabu jsou k dispozici všem studentům.

    Informace k výuce (cvičením, úkolům, zápočtovým požadavkům) naleznete na nástěnkách vyučujících, které jsou vždy zřetelně označeny formou studia (prezenční - kombinované) a jménem vyučujícího (doc. Urbánek, dr. Rozkovcová, dr. Jursová). 

    Témata předmětu dle sylabu:

    1. Didaktika, pojem, předmět, pojetí, základní problémy a témata, metody zkoumání, vztahy didaktiky k dalším vědám, opora psychologických pojetí, oborové didaktiky.
    2. Teorie vzdělávání, koncepce vyučování.
    3. Vzdělávání, evropské vzdělávací systémy, vzdělávací politika, perspektiva vzdělávání.
    4. Determinanty reálné výuky. Výuková komunikace, časový faktor, učitel, žák ve výuce. Sociální faktory v procesu výuky a vzdělávání.
    5. Koncepce slovně názorného vyučování, asociační koncepce, pragmatické vyučování, programované učení a vyučování, mastery learning, konstruktivismus. Psychologická východiska didaktických koncepcí a jejich současné pojetí.
    6. Vyučovací proces a jeho analýza, cíle, obsah, prostředky, podmínky vzdělávání a výuky.

    Literatura ke studiu:

    Povinná literatura:

    OBST, O., 2017. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5141-1.

    PRŮCHA, J., 2015. Česká vzdělanost. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-675-4.

    SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.

    VALIŠOVÁ, A. a KOVAŘÍKOVÁ, M, 2021. Obecná didaktika: a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-3249-2.

    ZORMANOVÁ, L., 2014. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4590-9.

     

    Doporučená literatura:

    PETTY, G., 2013. Moderní vyučování. 6., rozšířené a přepracované vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.

    PRŮCHA, J., 2017. Moderní pedagogika. 6., aktualizované a doplněné vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1228-7.

    SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. a KNECHT, P., 2017. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Syntézy výzkumu vzdělávání, svazek 3. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-210-8568-8.

  • 1. Didaktika, pojem, předmět, pojetí, základní problémy a témata.

    Didaktika: neexistuje jediná obecně přijímaná definice. Pro účely vymezení studovaného pole je didaktika oborem, který se zabývá teorií vzdělávání a vyučování. Zabývá se problematikou obsahů, které se jakožto výsledky společensko-historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučováním a učením. (Skalková, j., 2007, s. 15)

    Základní publikace: Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces : učivo a jeho výběr : metody : organizační formy vyučování (2. rozš. a aktualiz. vyd). Grada.

  • 2. Determinanty reálné výuky (podmínky a meze vzdělávání a výuky)

    • Přečtěte si krásné pojednání o důležitosti důslednosti a vřelosti v práci učitele. Text je v anglickém jazyce, přináší však zobecnitelné poznatky o vlastnostech kvalitních učitelů jako činitelů výchovy.

      Bondy, E. & Ross, D. (2008). Teacher as a warm demander. Educational Leadership, 66(1), 54-58

    • Přečtěte si text a vymezte výhody a nevýhody těchto vyučovacích stylů. V jaké roli je učitel a v jaké žák při uplatnění daného stylu? Jakých vzdělávacích cílů lze, popř. nelze, dosáhnout při uplatnění uvedených stylů.

    • Úskalí tolik propagovaného chválení. Výhodnější je podání objektivní zpětné vazby a ukázat žákovi svůj zájem o něj a jeho učení. 

    • Toto téma je pro zajištění funkčního prostředí pro vzdělávání zásadní.

  • 3. Vyučovací proces a didaktická analýza cílů a obsahů

    • Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Portál. Kapitola 10.2. S. 279-292. Studijní opora.

    • Zásadní determinantou výuky jsou její cíle, podle kterých volíme prostředky výuky, a snažíme se ovlivnit podmínky tak, aby jich mohlo být dosahováno. V každém aprobačním předmětu může být vhodnější pracovat s jinou taxonomií, popřípadě je vhodně kombinovat. Pro Tělesnou výchovu určitě využijete taxonomii psychomotorických cílů, v předmětu ZSV nebo Občanská výchovy zase taxonomii afektivních cílů, ale lze si také klást kognitivní cíle. Nejznámější taxonomií je Bloomova taxonomie kognitivních cílů, která byla zformulována jako první, zvláště proto, že vyučování mělo a stále do značné míry má ve školní edukaci převážně poznávací a transmisivní charakter. Toto se samozřejmě mění. Seznamte se s jednotlivými taxonomiemi a využijte je pak pro sestavení úkolu Příprava výuky. 

    • Přehledný a stručnější studijní text k problematice didaktické analýzy učiva. 

  • 4. Vybrané koncepce vyučování.

    Koncepce vyučování vycházejí z tzv. teorií vzdělávání. Teorie vzdělávání jsou ucelené komplexní směry, kterými může být vzdělávání uskutečňováno. Teorie představené v tomto předmětu jsou shrnuty v díle Yvese Bertranda Soudobé teorie vzdělávání a jsou popsány ve schématu čtyř pólů, kolem kterých je teorie vystavěna. Jedná se o tyto póly: subjekt (žák), obsah, společnost a interakce mezi třemi prvními póly. Každá teorie je specifická, zaměřuje se na či akcentuje jiné cíle i prostředky vzdělávání. V některým prostředcích se mohou tyto teorie podobat (např. využití kooperativní formy vyučování/vzdělávání), ale cíle si klade každá tato teorie jiné. Pokusíme se porozumět jejich odlišnostem a vybraným možnostem využití těchto teorií přímo ve vyučování. 

    Základní publikace: Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Portál.

  • Rozšiřující témata

    • Výběr informací z publikace - co jsou kognitivní funkce, co je to kognitivní mapa, jaké jsou modely kognitivních schopností podle síly a mohutnosti fází kognitivního procesu input, elaborace, output. V publikaci jsou podrobně rozpracována východiska pro koncept kognitivní modifikovatelnosti u žáků a naleznete v ní také příklady nástrojů jimiž může učitel pomáhat žákům kognitivní funkce rozvíjet. Po porozumění principům je možné si podobné nástroje také vytvářet a využívat kognitivní mapu pro účely uvědomělého plánování výuky. 

    • Nastudujte uvedené efektivní výukové strategie a zamyslete se nad příklady jejich využití ve Vašich aprobacích. Příklady zapište a přineste do diskuze na seminář.  

  • Aktuální informace pro studenty kombinovaného studia

  • Aktuální informace pro studenty dr. Jursové

  • Aktuální informace pro studenty dr. Rozkovcové

    SEKCE JE KAŽDOROČNĚ AKTUALIZOVÁNA

    Podmínky plnění předmětu:

    1) V předmětu je třeba splnit aktivně docházku (aktivně znamená být připravený na výuku a ve výuce spolupracovat s ostatními). V kombinovaném studiu proběhne výuka dne 22. 3. 2024 v rozmezí 8.50 - 15.55 v místnosti G315. Výuka kombinuje formy a metody, a proto prosím buďte přítomni na celý den výuky. V prezenčním studiu lze chybět pouze jednou, a to i bez udání důvodu a bez omluvy. V případě vážných důvodů musí student situaci řešit individuálně a bude plnit náhradní úkoly. Optimální je samozřejmě navštívit všechny semináře, a také přednášky. 

    2) Předmět je zakončen odevzdáním Celkového výstupu z předmětu - souboru 4 úkolů. Podrobný popis je vložen v patřičné sekci "úkol" s názvem Celkový výstup z předmětu DO1-B, a to podle skupiny, do které patříte. Prosím, odevzdání do patřičné sekce si pohlídejte (bude odlišeno pro prezenční a kombi studium). Celkový výstup z předmětu bude odevzdáván ke stanovenému termínu do elearningu ve formátu .pdf.

    • Otevřené: pondělí, 15. dubna 2024, 00.00
      Termín: neděle, 12. května 2024, 00.00

      Milí studenti,

      prosím, na toto místo vkládejte své úkoly (ve formátu .pdf) dle zadání. Maximální podíl plagiátu - 10%. Úkoly po výuce splňte a odevzdejte nejpozději do termínu 12. 5. 2024, 23.55. 

      S pozdravem

      Andrea Rozkovcová

    • Otevřené: středa, 17. dubna 2024, 00.00
      Termín: úterý, 30. dubna 2024, 23.59

      Milí studenti,

      prosím, na toto místo vkládejte své úkoly (ve formátu .pdf) dle zadání. Maximální podíl plagiátu - 10%. Úkoly po výuce splňte a odevzdejte nejpozději do termínu 30. 4. 2024, 23.55. 

      S pozdravem

      Andrea Rozkovcová


    • Otevřené: středa, 17. dubna 2024, 00.00
      Termín: úterý, 30. dubna 2024, 23.59

      Milí studenti,

      prosím, na toto místo vkládejte své úkoly (ve formátu .pdf) dle zadání. Maximální podíl plagiátu - 10%. Úkoly po výuce splňte a odevzdejte nejpozději do termínu 30. 4. 2024, 23.55. 

      S pozdravem

      Andrea Rozkovcová


    • Otevřené: středa, 17. dubna 2024, 00.00
      Termín: úterý, 23. dubna 2024, 23.59

      Milí studenti,

      prosím, na toto místo vkládejte své úkoly (ve formátu .pdf) dle zadání. Maximální podíl plagiátu - 10%. Úkoly po výuce splňte a odevzdejte nejpozději do termínu 23. 4. 2024, 23.55. 

      S pozdravem

      Andrea Rozkovcová


    • Otevření: středa, 8. května 2024, 00.00
      Termín: úterý, 21. května 2024, 23.59

      Prosím vložte svůj úkol upravený podle zpětné vazby do 12. 5., jdete-li ke SZZ, a do  21. 5. 2024, pokud k SZZ nejdete. Systém je nastaven na deadline 21. 5. Zkontrolujte podíl plagiátu. 10 % by měl být orientačně maximální podíl. Opět prosím v .pdf. 

    • Dobrý den, prosím pročtěte si a napište si definice těchto pojmů. Definice jste měli načerpat na přednáškách doc. Urbánka, jinak prosím jděte do odborné literatury a definice si vyhledejte. 

    • Text je určen k výuce. Bude využit pouze jako podklad ke zpracování referátů o jednotlivých kapitolách a k využití metodou Jigsaw classroom ve výuce. 

    • V dokumentu je popsána struktura řešení úkolu. Vezměte vytištěný dokument do výuky, kde s ním budete pracovat. Splnění tohoto úkolu je povinné a je také odevzdáván do Celkového výstupu z předmětu. Pokud na tomto cvičení nebudete, budete zpracovávat i stručnější shrnutí o ostatních teoriích vzdělávání (prezenční studium).  

      Tabulky pro zapsání studentů k tématům (teoriím vzdělávání) - odkaz na sdílený dokument bude každému studentovi zaslán emailem.

      Co bylo na plnění tohoto úkolu obtížné? 

      Které ze studovaných teorií jsou podle Vás nejčastěji využívány v českém vzdělávání? Proč si to myslíte? Uveďte několik argumentů.

      Je možné určit, pro které vzdělávací oblasti je vhodné danou (Vaši) teorii didakticky vhodně využít? 

      Tj. které zmíněné metody by bylo možné využít ve výuce na 2. st. ZŠ? 

      Které z teorií hovořily o kritickém myšlení? Jak tento aspekt vzdělávání popisovaly?

    • Toto téma je pro zajištění funkčního prostředí pro vzdělávání zásadní.

    • Úskalí tolik propagovaného chválení. Výhodnější je podání objektivní zpětné vazby a ukázat žákovi svůj zájem o něj a jeho učení. 

    • Zásadní determinantou výuky jsou její cíle, podle kterých volíme prostředky výuky, a snažíme se ovlivnit podmínky tak, aby jich mohlo být dosahováno. V každém aprobačním předmětu může být vhodnější pracovat s jinou taxonomií, popřípadě je vhodně kombinovat. Pro Tělesnou výchovu určitě využijete taxonomii psychomotorických cílů, v předmětu ZSV nebo Občanská výchovy zase taxonomii afektivních cílů, ale lze si také klást kognitivní cíle. Nejznámější taxonomií je Bloomova taxonomie kognitivních cílů, která byla zformulována jako první, zvláště proto, že vyučování mělo a stále do značné míry má ve školní edukaci převážně poznávací a transmisivní charakter. Toto se samozřejmě mění. Seznamte se s jednotlivými taxonomiemi a využijte je pak např. pro sestavení úkolu Příprava výuky k bakalářské SZZ. 

    • Krátké video slouží jako ukázka jednoho modelu výuky (badatelská), který vychází z pedagogického konstruktivismu. Zastřešující teorií učení je pak zkušenostní učení (experiential learning / learning by doing). Studenti se v následné diskuzi také vyjádří k jednotlivým determinantám reálné výuky.