Osnova témat

  • Úvod

    Dvoudenní výukový blok bude složen z přednášek a seminářů, které budou mít formu workshopu. Kurz představuje úvod do sociologických metod a způsobů myšlení. Výuka je zaměřená na sociologické aspekty architektury a prostoru. V teoretické části představíme a budeme diskutovat relevantní sociologické problémy, v praktické části se seznámíme se základními sociologickými metodami a vyzkoušíme si je v terénu. Výuka povede k rozšíření perspektivy vlastního oboru a k získání povědomí o spektru sociálně-vědních metod a dat, které mohou architektonický způsob práce obohatit. Cílem kurzu je podpořit schopnost kriticky přemýšlet o vlastní tvorbě a navrhování a ukázat cesty, jakými je možné využívat sociálně-vědní přístup k intervencím v (nejenom) městském prostoru. 

    Blok bude probíhat ve čtvrtek 2. května a pátek 3. května, a to v podstatě celý den. Informace o přesném načasování  bude dostupná v pátek nebo začátkem příštího týdne. Zahájíme v 10:00 v místnosti F24.

    Ukončení: studující získají zápočet po absolvování celého dvoudenního výukového bloku, včetně závěrečné prezentace seminárního zadání, které bude specifikováno během 1. dne.

    Doporučená literatura rozvíjející témata předmětu (více bude dodáno během semináře):

    • Benjamin, W., Tiedemann. R. 1999. The Arcades Project. Belknap Press.
    • Ferenčuhová, S. 2013. Sociologie města 20. a 21. století. Slon, MU.
    • Harding, A., Blokland, T. 2014. Urban Theory. A critical introduction to power, cities, and urbanism in the 21st century. Sage.
    • Keller, J. 2010. Dějiny klasické sociologie. Slon.
    • Lin, J., Mele, Ch. (eds.) 2005. The urban sociology reader. Routledge.


  • A. Co je sociologie města a architektury, co dělá a co může dát studentům?

    Čtvrtek 2. 5., 10:00-11:20, F24, Bára Vacková

    Cílem prvního bloku je představit, jakými způsoby přemýšlí o prostoru sociologie. Jakou pozici má město v sociologické teorii? Proč se sociologové a socioložky o města zajímali a zajímají? Kde jsou styčné plochy v přemýšlení o prostoru v sociálních vědách, v urbanismu a architektuře?



  • B. Jaké metody můžeme používat, abychom zjistili jak a proč lidé používají město?

    Čtvrtek 2. 5., 11:39-12.15 F24 a 12:30-13:15 F02, Karina Hoření

    Druhý blok představí základní metody, které po poznávání sociální reality sociální vědy využívají. V diskusi se zaměříme na to, v čem se prolínají sociologické a architektonické přístupy a v čem mohou být sociologické metody užitečné a inspirativní pro architekturu či umění.

    V závěru dopoledních přednášek zadání seminární práce: ta bude dále upřesňována během odpoledne. Cílem bude pracovat na návrhu jednoduché intervence do vybraného prostoru, která bude reflektovat historickou paměť tohoto konkrétního místa.

  • C. Industrializace, modernita a město

    Čtvrtek 2. 5., 14:00-15:00, F02, Bára Vacková

    V úvodní části bloku se podíváme na chápání modernity v kontextu industrialismu. Co je to industriální společnost? Jaká je její logika? A jak se tato logika projevila na modernistickém urbanismu a plánování? Řekneme si, v jakých kontextech sociologie interpretuje modernistické urbánní plánování, a to s důrazem na sociální nerovnosti, které se v něm zrcadlí.


  • D. Město a paměť

    Čtvrtek 2. 5., 15:00-16:30, Karina Hoření

    Procházka:

    Do prostoru měst se zapisují a jsou zapisovány různé historické události. Sociální vědy proto zkoumají prostor i jako místo paměti, které architektura tvoří, zvýrazňuje nebo potlačuje. V závěrečném semináře se studující seznámí s teoriemi, které nám umožnují o paměťových vrstvách měst přemýšlet a popisovat je (P. Nora, A. Huyssen). Diskutován bude příklad Liberce a jeho proměny z hlavního města německé menšiny v předválečném Československu na socialistické město v pohraničí, s důrazem na to, jak se tato proměna odrazila v městském prostoru. 

    V závěru odpoledního bloku znovu zadání seminárního úkolu, diskuze o něm (a případná samostatná práce na něm).


  • E. Páteční workshop

    V ateliéru a později snad i venku

    10:00-13:00:

    Práce na záměru, příprava jeho prezentace, konzultace s vyučujícími.

    14:00-16:00:

    Prezentace výsledků seminárního zadání (dle podmínek v terénu nebo na fakultě) a jejich diskuze. Ukončení předmětu.