Osnova témat

  • Strategický marketing

     

    Cíl:Cílem předmětu je naučit studenty řešit problematiku sestavení marketingových plánů včetně poznání marketingových strategií.

    Anotace: Předmět je koncipován podle jednotlivých tématických částí. Začíná  marketingovým plánováním, pokračuje přehledem strategií, konkurenčními strategiemi a podrobně se věnuje marketingovým strategiím. Témata doplňuje i oblast průmyslového marketingu s vhodným výběrem dodavatelů.

    Sylabus předmětu:

    Přednášky (témata):

      1. Základní pojmy, vývoj strategického marketingu, strategický řídící proces.
      2. Marketingové cíle, marketingové plánování.
      3. Strategická analýza, interpretace shromážděných dat.
      4. Marketingové plánování.
      5. Systematizace strategií.
      6. Konkurenční strategie.
      7. Marketingové strategie -  výrobku, služby, nabídky.
      8. Cenové strategie.
      9. Distribuční strategie.
      10. Komunikační strategie.
      11. Strategie a specifika různých typů trhů.
      12. Vyhodnocení strategií.
      13. Implementace strategie.
      14. Strategická kontrola.

  • 1.Strategický řídící proces

    Cíl:Cílem je ukázat souvislost mezi strategickým a marketingovým plánováním.

    Obsah kapitoly:

  • 2.Marketingové plánování

    Cíl: Cílem tématu je ukázat podobu marketingového plánování.

    Obsah kapitoly:

    • Historický přehled a situační analýzy
    • Vytýčení cílů

    Klíčová  slova: marketingové plánování, situační analýza, marketingový audit, SWOT analýza, vize, poslání, cíle, strategie

     

  • 3.Interpretace shromážděných dat

    Cíl:Seznámit studenty s různými analytickými metodami sběru informací.

    Osnova:

    •  BCG metoda (matice růst-podíl)
    •  Metoda  GENERAL  ELECTRIC  (The  General Electric Business  Screen)
    •  Určení plánovací diference
    •  Rozhodování o akcích, které umožní dosažení cílů

     Klíčová slova: analýza portfolia, Metoda BCG, metoda GE,  SBU, plánovací diference, PIMS, referenční plán

  • 4. Přehled strategií

    Cíl: Přehledně  seznámit studenty s tříděním strategií.

    Klíčová slova: strategie, investiční cíle, dělení strategií

  • 5. Investiční strategie

    Cíl: Cílem je ukázat základní podnikové strategie.

    Obsah kapitoly:

    • Růstové strategie
    • Stabilizační strategie
    • Zvratové strategie
    • Útlumové strategie

    Klíčová slova: tržní penetrace, tržní vývoj, výrobkový vývoj, diverzifikace, vertikální integrace, stabilizační strategie, obranné strategie, zvratové  strategie, útlumové strategie

  • 6.Konkurenční strategie

    Cíl: Naznačit příklady konkurenčního prostředí a konkurenčních strategií.

    Obsah kapitoly:

    • Porterovy konkurenční strategie
    • Porterův model pěti sil

    Klíčová slova: Model 5 ti sil, strategie nízkých nákladů, strategie diferenciace, strategie koncentrace

  • 7.Výrobkové strategie

    Cíl:Uvedení do problematiky výrobkových strategií

    Obsah kapitoly:

    •  Strategie snižování nákladů
    •  Strategie zlepšení výrobku
    •  Vývoj výrobkových řad
    •  Vývoj nových výrobků

    Klíčová slova: investiční cíle, hodnotová analýza. strategie snižování nákladů, strategie zlepšení výrobků, strategie výrobkových řad, vývoj nových výrobků

  • 8.Cenové strategie

    Cíl:Cílem je seznámit studenty se základními cenovými strategiemi.

    Obsah kapitoly:

    •   Cenové cíle
    •   Faktory, které ovlivňují cenu
    •   Nákladové oceňování 
    •   Oceňování nových výrobků
    •   Cenová revize
    •   Ceny průmyslových výrobků
    •   Exportní oceňování

     Klíčová slova:cenové cíle, faktory, ovlivňující cenu, limitní cena, převáděcí cena, komplementární výrobky, zisková maximalizace, soutěživé oceňování, penetrační oceňování, cenová revize, exportní oceňování

  • 9.Distribuční strategie

    Cíl:Cílem je ukázat distribuční strategie

    Obsah kapitoly:

    Osnova:

    • Určení cílů distribuce
    • Výběr typu distribučního kanálu
    • Stupeň distribuce
    • Výběr členů distribučního kanálu
    • Zajištění koordinace
    • Vertikální distribuční integrace (VDI)

     

    Klíčová slova: cíle distribuce, pull a push systém, stupeň distribuce, přímý marketing, přímý prodej, intenzivní, selektivní distribuce, vertikální distribuční integrace

  • 10.Komunikační strategie

    Cíl:Cílem je ukázat základní rozdíly mezi jednotlivými formami komunikace.

    Obsah kapitoly:

    • Reklama
    • Podpora prodeje (sales promotion)
    • Public relations – vztahy s veřejností
    • Osobní prodej     

     

    Klíčová slova: reklama, podpora prodeje, public relations, osobní prodej

  • 11.Implementace a kontrola

    Cíl: Ukázat závěrečné fáze marketingového plánování

    Obsah kapitoly:

    • Organizace marketingového oddělení
    •  Kontrola

     

     Klíčová slova: plánování, implementace, kontrola, organizační struktura

  • 12.Vyhodnocení strategií

    Cíl:Ukázat kritéria vyhodnocení strategií

    Obsah kapitoly:

  • 13.Nákupní chování v průmyslovém prostředí

    Cíl: Seznámit studenty s nákupním chováním na průmyslových trzích.

    Obsah kapitoly:

    • Motivace firem při nákupu
    • Nákupní proces

    Klíčová slova: nákup, nákupní chování, vztahový marketing, transakční marketing, racionální faktory, emocionální faktory, nákupní proces, vlivy, nákupní středisko

  • 14.Výběr a hodnocení dodavatelů

    Cíl: Seznámit studenty s výběrem dodavatelů a s následným hodnocením dodavatelů.

    Obsah kapitoly:

    • Výběr dodavatelů

    Klíčová slova: hodnocení, hodnota, schopnosti, kritéria, náklady

  • Cvičení - Filip Dvořáček (ÚT 14:20)