Topic outline
-
Vítejte v kurzu Pedagogika 1.
Sylabus předmětu:
1. Neformální vzdělávání - výchovné a vzdělávací aspekty. Neformální vzdělávání a jeho význam a postavení v současné vzdělávací diskusi. Instituce neformálního vzdělávání a jejich výchovně-vzdělávací cíle.
2. Podmínky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání - vnitřní a vnější podmínky výchovy a jejich vliv na plánování a realizaci pedagogických aktivit v neformálním vzdělávání. Prostředky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání.
3. Využití alternativních výchovných a vzdělávacích koncepcí a přístupů v pedagogických aktivitách neformálního vzdělávání.
4. Vybrané obsahy neformálního vzdělávání se zaměřením na sport a výchovu ke zdraví. Historické příklady konceptů tělesné výchovy, volnočasové výchovy se zaměřením na zdraví člověka.
5. Konstruktivismus a konstruktivistické pojetí vzdělávání. Tvorba vzdělávacích programů v neformálním vzdělávání. Příklady dobré praxe.
6. Plánování, realizace, reflexe a hodnocení vzdělávacích projektů. Vzdělávací programy se zaměřením na sport a zdravý životní styl.
7. Aktéři a vztahy v neformálním vzdělávání. Výchova-autorita-svobodný rozvoj jedince. Výchova a individualita dítěte. Výchova a společenství. Výchova a gender.
Prosím, studujte základní literaturu dle pokynů z výuky.
-
V této sekci budu uvádět aktuální dosud probraná témata a úkoly na další semináře. Prosím vezměte v úvahu, že elearning je "živý organismus", čili materiály mohou přibývat a měnit se i během semestru, ale nebudou se měnit celkové požadavky a platný sylabus pro předmět.
PŘEDNÁŠKA 1 (audiopřednáška) Základní pedagogické pojmy. Systémové pojetí edukace. Studenti se seznámí samostatně s přednáškou k pedagogickým pojmům.
SEMINÁŘ 1 Základní pojmy a požadavky v předmětu. Diskuze k determinantům výuky ve sportovní oblasti (skupinová, společná), systémové pojetí plánování, realizace a reflexe edukace; Úkol: přečtěte si text od Jiřího Zajíce: Možné přínosy neformálního vzdělávání založeného na systému hodnot.
SEMINÁŘ 2 Systémové pojetí výchovy - cíle, podmínky, prostředky a hodnocení výsledků. Vztahy mezi jednotlivými kategoriemi (pojmy). Příklady členění kategorií. Diskuze nad pojmem "neformální výchova" a vztah mezi výchovou a formováním hodnotové orientace u edukantů. Úkol: Napsat 2. úkol z portfolia (pojmy, členění pojmů, využijte skripta a odbornou literaturu), jednostránkovou esej napište ručně - obojí přineste s sebou do výuky.
PŘEDNÁŠKA 2 Úvod do didaktiky (14. 3. 2024)
SEMINÁŘ 3 Zaměření semináře na systémové pojetí edukace - vztahy mezi pedagogickými, respektive didaktickými kategoriemi. Studenti dotváří vztahovou myšlenkovou mapu s pojmy. Edukace v pohybové oblasti - pohybové vzory (analýzy videa s prof. P. Kolářem, shlédnuta videa 2 a 4, doporučeno shlédnout také ostatní, viz elearning a odkazy na ně). Úkol: přečtěte si tři kapitoly o trenérovi - viz elearning - a vypracujte odpovědi na otázky z textů. Vezměte s sebou do semináře.
PŘEDNÁŠKA 3 Pedagog (28. 3. 2024)
SEMINÁŘ 4 Pedagog - trenér, jeho role (informátor, důvěrník, ukazňovatel, motivátor, referent, vychovatel), hlavní nároky na jeho činnost (komplexnost práce trenéra - komunikační dovednosti, sebereflexe a profesní učení, rozumí determinantům edukace, dokáže plánovat a realizovat edukaci aj.) a diagnostické dovednosti (hl. diagnostické metody - pozorování, hodnotící škály, záznamy a registrace pokroku, technika kritických případů, rozhovor, dotazník, obsahová analýza) - myšlenková mapa k těmto tématům. V druhé části semináře výklad s myšlenkovou mapou k rozdělení charakteristik trenéra (osobní vlastnosti, odborné znalosti a profesní kompetence). Úkol: přečtěte text o motorickém učení, zpracujte odpovědi na otázky. Přečtěte si materiál o cílech výchovy (text). Oba texty si vezměte do výuky.
PŘEDNÁŠKA 4 Pedagog - pokračování, Profesní učení (11. 4.. 2024)
SEMINÁŘ 5 Zaměřen na motorické učení
SEMINÁŘ 6 Didaktická tvorba lekce s využitím poznatků z předchozích seminářů a přednášek (cíle, podmínky, prostředky, postup, motorické učení...)PŘEDNÁŠKA 5 Organizační formy a metody edukace
-
V tomto souboru naleznete požadavky k plnění předmětu. Předmět je zakončen zápočtem, který studenti získají za aktivní práci v předmětu, splnění průběžných úkolů a splněním Portfolia úkolů, které je výstupem předmětu.
Dodatek z 20. 3. 2024: po dotazu studentů k povinným přednáškám - přednášející má možnost požádat studenty o docházku na přednášky a může k ní přihlížet. Podle studijního řádu přednášky povinné nejsou.
-
V průběhu semestru budete pracovat s různými druhy zdrojů - publikacemi, články, filmy a videi. Základní přehled zdrojů je obsažen v tomto seznamu, další zdroje naleznete v rámci témat v tomto elearningu.
-
Opened: Sunday, 19 May 2024, 12:00 AMDue: Friday, 31 May 2024, 11:55 PM
Termín odevzdání portfolií: (dřívější termín odevzdání možný již od 19. 5.) 25. 5. - 31. 5. 2024
TERMÍN PROSÍM DODRŽTE.
Na toto místo nahrajete svůj soubor (Portfolio). Bude to jeden dokument, bez obrázků, jen text, v .pdf formátu. Vytvořte první stranu s údaji o studentovi, předmětu a názvu práce, potom vytvořte obsah a za sebe řaďte jednotlivé kapitoly. Dbejte na to, abyste splnili řádně všechny úkoly, s oporou o literaturu. Úkoly jsou spolu provázány a tvoří celek. Čtěte podrobné pokyny k sestavení portfolia. Portfolio je zápočtovou prací a je zásadním výstupem z předmětu. Na toto místo svá Portfolia odevzdávají studenti jak středeční, tak čtvrteční skupiny.
Většina textu bude formulována Vámi, ale je možný určitý menší překryv kvůli čerpání hodně podobných informací z literatury. Proto je povoleno max. 20 % "plagiátu" v rámci plnění úkolů, ale ne více. Důležité proto je, abyste se snažili informace shrnovat a nikoli kopírovat, dále je důležité, aby Vaše originální části portfolia (esej, příprava na hodinu, shrnující informace k trenérovi) byly formulovány Vámi samostatně.
Prosím, nekopírujte zadání do svých semestrálních úkolů, abyste se vyhnuli narůstání procenta plagiátu.
Úprava portfolia úkolů je možná po zpětné vazbě pouze jednou.
-
Studenti mají v tomto skriptu základní oporu - pojmy, struktura oboru, témata.
-
-
-
Studenti budou seznámeni se základními pojmy a oblastmi oboru Pedagogika. Cílem přednášky je objasnit cíle oboru, nastínit jejich historický kontext a současnou podobu systémového i holistického pojetí edukace.
-
2.7 MB Dokument PDF
https://en.wikipedia.org/wiki/Wolfgang_Brezinka - významný pedagog světového formátu; oceněn mnoha řády a cenami; významný teoretik a filozof výchovy
Pojetí výchovných cílů podle Brezinky je širší a komplexnější, zakotvené v kultuře dané společnosti, východiska ke stanovení cílů propojují tradici a vývoj ve společnosti. Zachovat to tradiční, co se velice dobře osvědčilo, a ponechat prostor změně tam, kde je takové změny potřeba. Stále dbát na přirozenost, podporovat výchovné ideály, opatrnost k jednostrannému racionalismu a liberalismu, extrémnímu individualismu, rozvíjet sociální dovednosti.
-
-
Neformální vzdělávání se uskutečňuje mimo formální vzdělávací systém (formální vzdělávání vede k dosažení určitého stupně vzdělání doloženého certifikátem, např. vysvědčením, diplomem) a nevede k ucelenému školskému vzdělání. Jedná se o organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo rámec zavedeného oficiálního školského systému , které zájemcům nabízí záměrný rozvoj životních zkušeností, dovedností a postojů, založených na uceleném systému hodnot. Tyto aktivity bývají zpravidla dobrovolné. Organizátory jsou sdružení dětí a mládeže a další nestátní neziskové organizace (NNO), školská zařízení pro zájmové vzdělávání – především střediska volného času, vzdělávací agentury, kluby, kulturní zařízení a další.
-
Dobrý den studenti,
přečtěte si následující text a odpovězte na otázky:
Zajíc, J. (2020). Možné přínosy neformálního vzdělávání založeného na systému hodnot. Pedagogika, roč. 70, č. 3. s. 368–377. Dostupné z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/
Text článku si vytisknete a mějte jej ve výuce při sobě, abyste v něm mohli vyhledávat. Odpovědi na otázky si v textech vyznačte zvýrazňovačem nebo si i udělejte přímo do textu své poznámky, není třeba zpracovávat samostatný dokument. Úkol slouží k započetí diskuze, abyste pouze neposlouchali výklad, ale dopředu byli na diskuzi připraveni.
Tento úkol splníte na dohodnuté cvičení, ve kterém bude probíhat diskuze. PROSÍM BUĎTE PŘIPRAVENI, JINAK OSTATNÍ S VÁMI BUDOU JEN ZTRÁCET ČAS.
Těším se na vás a díky samostudiu také na trochu poučenější a odbornější diskuzi.
S pozdravem
Andrea Rozkovcová
Otázky k textu:
- Najděte si a zapamatujte podstatu (definice) "neformální vzdělávání" na stránkách MŠMT a v tomto textu.
- Jmenujte určující rysy neformálního vzdělávání (hlavní charakteristiky).
- Co se v textu myslí "duchovní negramotností" a existenciální frustrací dětí (a posléze dospělých)? Vysvětlete.
- Vyjmenujte pilíře neformální výchovy podle autora Zajíce a pro každý pilíř zformulujte stručně jeho podstatu.
- Zamyslete se v souvislosti s pasáží textu "přenos do škol", jakou sportovní nabídku byste mohli poskytnout školám, a zda a v čem by to mohl být pro školní formální edukaci přínos.
- Zamyslete se a zformulujte, co by mohlo být možným cílem v této oblasti vzdělávání pro Vás osobně, co byste chtěli realizovat, na čem se účastnit a čím se živit.
-
-
Studenti budou seznámeni se základním rámcem pro promýšlení, plánování a sestavování edukačních programů zaměřených na edukaci ve volném čase a ve sportovní oblasti. Porozumí významu reflexe realizované edukace, sebereflexe svého pedagogického působení na edukanty. Seznámí se se způsoby hodnocení a jejich motivačním a podpůrným potenciálem.
-
Profesor Pavel Kolář uvádí do problematiky pohybových stereotypů v tréninku mládeže a profesionálních sportovců.
-
-
-
-
Seznamte se s vnitřními a vnějšími podmínkami edukace. Zkonfrontujte s determinanty edukačního procesu.
-
-
20.8 KB Dokument aplikace Word 2007
Prosím nastudujte obsah tohoto dokumentu a vezměte si jej do 3. semináře.
-
Cílem cvičení s využitím fází senzomotorického učení je, aby studenti porozuměli, jak podle těchto fází stanovovat cíle edukace ve sportovní oblasti.
-
-
-
-
-
-
-
Studenti se v rámci tématu obeznámí s pro děti nejdůležitějšími aktéry: s pedagogy. Kdo je pedagog? Kde naleznete vymezení pedagoga a klasifikaci pedagogů? Studenti porozumí rozdílným přístupům edukátora k cílovým skupinám, podle věku, jejich motivace a úrovni znalostí, dovedností a postojů. Liberální, demokratické, autoritativní a autokratické pojetí výchovy a jejich implikace pro edukační činnost. Zdroje:
Pospíšil, R. (2009). Obecná pedagogika. Dostupné z https://is.muni.cz/elportal/estud/pedf/ps09/uvod_ped/web/pedagog.html
Novela zákona o pedagogických pracovnících. Dostupné z https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563
Nastudujte si, kdo jsou pedagogičtí pracovníci.
-
Role trenéra, význam diagnostiky v práci trenéra, hlavní nároky na práci trenéra. Složka také obsahuje pojednání o motorickém učení.
Studenti odpoví na otázky uvedené pod soubory a budou připraveni na práci v semináři. Podrobné pokyny (termín, počet zpracovávaných textů apod.) dostanou studenti v aktuálním roce výuky.
Texty byly vybrány z publikace: Svoboda, B. (2007). Pedagogika sportu (2. vyd). Praha: Karolinum.
-
Připravte si odpovědi na otázky k pojednáním o práci trenéra. Tyto odpovědi vám poslouží jako příprava k jednomu z okruhů zkoušky, týkajícímu se pedagoga jako činitele výchovy / edukace. (Otázky budou zodpovídány postupně na seminářích. Obvykle se bude začínat nároky na trenéry a rolemi trenéra.)
-
20.3 KB Dokument aplikace Word 2007
Odkaz http://www.zacha-hokej.cz/domu/jak-se-stat-nejlepsim-trenerem
1. Přečtěte si text Jak se stát nejlepším trenérem. (o trenérovi Jaroslavu Svejkovském) a odpovězte na následující otázky:
1. Čím musí začít opravdu dobrý trenér, pokud chce co nejefektivněji vést svého svěřence?
2. Jaký je vztah mezi cíli, které si jako trenér kladete a prostředky, které k tomuto cíli vedou?
3. Jaký je rozdíl mezi situací v trenérství v ČR a v Kanadě podle Svejkovského?
4. Jaký typ přemýšlení o své práci trenéra tenisu aplikoval Peter Burwash?
5. Lze najít finální vzorec pro práci trenéra, který bude fungovat vždy, za každých okolností? Vysvětlete svoji odpověď.
6. Vyvoďte charakteristiky vynikajících trenérů.
-
Přednáška bude zaměřena především na organizační formy a metody edukace. Studenti budou seznámeni s jejich šíří a možnostmi uplatnění vzhledem ke stanoveným cílům edukace a k cílové skupině edukantů.
-