Zum Hauptinhalt

Kursthemen

  • Allgemeines

    Předmět PE1-P seznamuje studenty s vymezením pojmu výchovy, se základními výchovnými koncepty, se systémem výchovy, s procesy výchovy v kontextu interakce člověk- společnost/kultura - příroda.

    Tematické okruhy:

    1. Neformální vzdělávání - výchovné a vzdělávací aspekty. Neformální vzdělávání a jeho význam a postavení v současné vzdělávací diskusi. Instituce neformálního vzdělávání a jejich výchovně-vzdělávací cíle.
    2. Podmínky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání - vnitřní a vnější podmínky a jejich vliv na plánování a realizaci pedagogických aktivit v neformálním vzdělávání. Prostředky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání.
    3. Využití alternativních výchovných a vzdělávacích koncepcí a přístupů v pedagogických aktivitách neformálního vzdělávání.
    4. Vybrané obsahy neformálního vzdělávání: Kulturní a přírodní dědictví. Výchova občana v otevřené společnosti, Osobnostně-sociální výchova. Dramatická výchova. Literárně jazyková výchova. Estetický rozvoj dítěte. Informační výchova a digitální doba.
    5. Badatelsky orientované vzdělávání, projektové metody v neformálním vzdělávání - koncepce, příklady dobré praxe.
    6. Aktéři a vztahy v neformálním vzdělávání. Výchova-autorita-svobodný rozvoj jedince. Výchova a individualita dítěte. Výchova a společenství. Výchova a gender.

  • 13.3. workshop Prostor pro spor - domácí příprava

  • Referáty a harmonogram

  • Publikace Kasperová, Neformální vzdělávání

  • Formální, neformální a informální vzdělávání

  • Klíčové kompetence v neformálním vzdělávání

  • Podmínky výchovné a vzdělávací práce v neformálním vzdělávání

  • Nadané dítě

  • Pedagogická koncepce Montessori

  • Waldorfská pedagogická koncepce

  • Svobodné a demokratické vzdělávání

  • Badatelsky orientované vzdělávání

  • Aktéři a vztahy v neformálním vzdělávání.

  • Výchova a gender

  • Abschnitt 14

  • Abschnitt 15

  • Abschnitt 16

  • Abschnitt 17

  • Abschnitt 18