Volby zápisu
Cílem kurzu je (1) porozumění sídlům, jakožto výsledku organizace společnosti v prostředí, (2) pochopení
procesů a mechanismů utváření a proměn sídelních struktur a (3) porozumění současným proměnám
měst v kontextu postsocialistických transformací a globalizujícího se světa. Důraz je kladen na vnímání
sídel jako (1) míst v širším celosvětovém a celospolečenském prostoru a (2) vnitřně strukturovaného
a diferencovaného prostoru složeného z plurality různorodých, nicméně vzájemně integrovaných míst.
Témata:
1. Podstata měst a městský způsob života. Generativní síla měst: vnější pozice, aglomerační vazby
a prostorová organizace
2. Prostor města: z Chicaga do Los Angeles. Proměna měst a paradigmatický posun v přístupech ke
studiu měst na příkladu chicagské školy sociální ekologie a losangeleské školy kritických
společenskovědních přístupů
3. Globalizace a restrukturalizace měst. Globalizace a její vliv na proměny měst. Procesy a lokality
urbánních proměn
4. Čí město? Lidé, kapitál a neoliberalismus. Moc kapitálu a nerovnoměrný územní rozvoj
5. Sociální konstrukce města, obraz města, percepce a reprezentace. Behaviorální přístupy, percepce
městského prostředí a mentální (subjektivní) obraz (mapa, portrét) města. Diskurz a diskurzivní
praktiky, reprezentace místa a prostoru
6. Prostorová organizace města a městského regionu. Město a metropolitní region
7. Transformace postsocialistického města
8. Lokality dynamických proměn vnitřního města
9. Suburbanizace a reorganizace metropolitního regionu
10. Sociální prostorová struktura města a segregace sociálních skupin. Sociální rozdíly, sociální
nerovnosti a sociálněprostorová struktura města. Rezidenční diferenciace a segregace
Hlavní získané kompetence jsou: (1) integrální a interdisciplinární chápání složitosti a provázanosti sídel,
jejich objektivních základů a rozmanitých subjektivních interpretací, (2) schopnost pozitvní analýzy
lokálních transformací v našich městech a jejich čtvrtích v kontextu globalizace a kriticky vyhodnotit
současné urbánní trendy a pokusit se navrhnout řešení identifikovaných problémů.
- Učitel: Lenka Burgerová
- Učitel: Luděk Sýkora