Osnova témat

  • Úvod

    Vítejte v kurzu pro předmět ASP-Z!

    ASISTENČNÍ PRAXE (ASP-Z) - 1. ročník, letní semestr

    Vyučující:

    prezenční studium: PhDr. Radka Durníková

    kombinované studium: PaedDr. Jitka Jursová, Ph.D., PhDr. Radka Durníková

     

    Základní informace

    Tento předmět umožní studentům porozumět specifikům výchovně-vzdělávací činnosti v mateřské škole a problematice přechodu dětí z preprimárního do primárního vzdělávání. Studenti se také seznámí s průběhem zápisu do 1. ročníku základní školy a s problematikou školní zralosti a připravenosti.

    Tento kurz je společný pro studenty prezenčního a kombinovaného studia. 

    První sekce je připravena pro studenty prezenčního studia.

    Další sekce jsou připraveny pro studenty kombinovaného studia.  

    Literatura ke studiu:

    BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019, 128 s. Školní zralost, 4. ISBN 978-80-7496-421-3.

    BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika, 2015, iii, 100 s. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0793-9.

    BOHÁČOVÁ, Jana a kol. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Praha: Raabe, [2019], 154 s. Školní zralost, 5. ISBN 978-80-7496-422-0.

    BROOKS, Felicity. Vše, co potřebuji znát, než půjdu do školy. Ilustroval Marina AIZEN, přeložil Lukáš VLASÁK. Praha: Svojtka & Co., 2017, 26 s. ISBN 978-80-256-2247-6.

    DANDOVÁ, Eva, Jana KROPÁČKOVÁ, Hana NÁDVORNÍKOVÁ, Daniela PRAVCOVÁ a Irena PŘÍKAZSKÁ. Školní zralost a odklady školní docházky. Praha: Raabe, [2018], 146 s. Školní zralost, 2. ISBN 978-80-7496-373-5.

    KUTÁLKOVÁ, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 196 s. ISBN 978-80-247-4856-6.

    OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016, 142 s. ISBN 978-80-262-1092-4.

    SOKOLOVÁ, Hana, Alena POKORNÁ a Markéta FIŠEROVÁ. Školní zralost a nadané dítě. Praha: RAABE, [2020], 150 s. Školní zralost, 6. ISBN 978-80-7496-453-4.

    URBANOVSKÁ, Eva. Školní připravenost pohledem speciálního pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019, 137 s. ISBN 978-80-244-5660-7.

     

  • SEKCE PRO STUDENTY PREZENČNÍHO STUDIA

  • SEKCE PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA - INSTRUKCE K ABSOLVOVÁNÍ PRAXE

    V rámci praxe se studenti alespoň dva dny v průběhu LS prostřednictvím asistenční činnosti seznamují s charakterem práce v MŠ. Sledují práci předškolních pedagogů a diferenciaci jejich přístupu k dětem s individuálními potřebami. Pozorují, analyzují a reflektují výchovně vzdělávací proces v MŠ z hlediska činnosti učitele i dětí a sledují jejich vzájemnou interakci. Zúčastní se zápisu do 1. ročníku základní školy a pozorují činnosti pedagogů a dětí i spolupráci s rodiči.

    PODMÍNKOU PRO ZAHÁJENÍ PLNĚNÍ TOHOTO PŘEDMĚTU JE SPLNĚNÍ PŘEDCHOZÍ PRAXE (UPP-Z)!

    Předmět je uzavřen udělením zápočtu ve stanoveném termínu v závěru příslušného semestru na základě odevzdané semestrální práce, odevzdaných výstupů z praxe dle požadavků a předložení potvrzení ředitele mateřské školy o absolvovaných hodinách praxe nebo o zaměstnání v MŠ.

    V průběhu semestru se v případě potřeby obracejte se svými problémy či dotazy na garantku praxe PaedDr. Jitku Jursovou, Ph.D.

    ABSOLVOVÁNÍ PRAXE A PÍSEMNÁ DOKUMENTACE K PRAXI

    a) Asistenční praxe v předškolní třídě MŠ

    Studující si sami zajistí 2 dny (7 - 12:30 nebo 7:30 – 13 hodin, celkem minimálně 11 hodin) asistenční praxe v předškolní třídě mateřské školy dle vlastního výběru (v místě svého bydliště) v termínu únor – květen. Termín a místo praxe oznamte, prosím, před zahájením praxe vytvořením záznamu zde ve fóru "Registrace termínů praxe".

    Výjimku z této části praxe mají pouze učitelé/učitelky MŠ a asistenti pedagoga v MŠ v aktuálním zaměstnaneckém poměru (zaměstnání je uznáno jako praxe). Pokud jste učiteli nebo asistenty pedagoga v MŠ, odevzdejte, prosím, tyto výstupy: 1a, 1c, 1d a potvrzení o zaměstnání v MŠ.

    b) Náslech při zápisu dětí do 1. třídy (dohodněte si ve škole podle vlastní volby – kde vyučujete, v místě svého bydliště…).

     

    • Zapište své termíny praxe založením nového tématu diskuse (tlačítko "Přidat téma diskuse") podle vzoru "Jursová Jitka".

  • PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU - studenti kombinovaného studia

    1. PÍSEMNÁ SEMESTRÁLNÍ PRÁCE

    Téma - Školní zralost a připravenost dítěte na vstup do základní školy 

    = zpracování souvislého textu na základě studia odborných zdrojů (rozsah min. 2 strany A4)

    V textu je třeba: 

    -        objasnit základní pojmy

    -        objasnit determinanty úspěšného zahájení školní docházky (tj. činitele, kteří ovlivňují úspěšný start v 1. třídě a školní úspěšnost žáka na 1. st. ZŠ)

    -        korektně pracovat se zdroji, uvádět použité odborné zdroje, respektovat citační normu

    Ke zpracování textu vám mohou pomoci následující otázky, na něž byste měli v odborných zdrojích nalézt odpovědi:

    • Co je školní zralost a čím je ovlivněna?  
    • Co je školní připravenost? Co má vliv na připravenost dítěte pro vstup do základní školy? 
    • Co je dáno vrozenými dispozicemi dítěte? 
    • Co může ovlivnit rodina? 
    • V čem může pomoci mateřská škola? 
    • Co je úkolem povinného předškolního ročníku v MŠ? Na co se MŠ zaměřuje při přípravě dětí pro vstup do školy?
    • Co potřebuje vědět škola o stupni vývoje dítěte? 
    • Jaké jsou důvody odkladu povinné školní docházky? 
    • Jaké jsou způsoby diagnostiky školní zralosti? Kdy a kým by měla být hodnocena školní zralost a školní připravenost?
    • Jak by měla vypadat práce s dítětem, které má odklad povinné školní docházky?  Jaké formy může mít vzdělávání dítěte s odkladem povinné školní docházky?

    2. PÍSEMNÁ DOKUMENTACE VÝSTUPŮ Z PRAXE

    1) Pedagogický deník

    1a) rozbor MŠ (využijte  PL 1 – „Rozbor dokumentace mateřské školy“)

    1b) záznamy z průběhu činností, které jste v MŠ viděli, na kterých jste se podíleli nebo které jste sami realizovali, a jejich reflexe (soustřeďte se hlavně na přípravu předškolních dětí pro vstup do povinného školního vzdělávání) – podrobnější pokyny na listu „Hospitace“

    1c) popis tří výchovně-vzdělávacích aktivit pro rozvoj dětí v oblasti jazykové, matematické a smyslové (využijte PL2)

    1d) záznam z náslechu při zápisu dětí do 1. třídy ZŠ (volná forma záznamu)

     

    2) Potvrzení MŠ o absolvování praxe (formulář zde k dispozici). 

     

    ZAKONČENÍ: 

    Zápočty budou udělovány distančně na základě zaslané semestrální práce (text Školní zralost a připravenost dítěte na vstup do základní školy, pedagogický deník) a potvrzení o praxi 

  • STUDIJNÍ A PRACOVNÍ MATERIÁLY pro studenty kombinovaného studia

  • Téma 5

  • Téma 6

  • Téma 7

  • Téma 8

  • Téma 9

  • Téma 10

  • Téma 11

  • Téma 12

  • Téma 13

  • Téma 14