Topic outline

  • General


    Logo_EU_MSMT

    Realizováno za finanční podpory ESF a státního rozpočtu ČR v rámci v projektu "Rozvoj lidských zdrojů TUL pro zvyšování relevance, kvality a přístupu ke vzdělání v podmínkách Průmyslu 4.0" CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002329 – ESF OP VVV.



    Název kurzu Úvod do didaktiky anglického jazyka

    Cíl: Kurz seznámí studenty se základními aspekty výuky anglického jazyka. 

    Anotace Cílem předmětu je představit základní teorie, principy a metody výuky anglického jazyka (ELT) a osvětlit procesy učení se cizímu jazyku a jeho výuky. Témata zahrnují škálu oblastí, včetně teorie učení se, řízení třídy či výuky slovní zásoby.

    Cílová skupina:  studenti předmětu ZADBE či učitelé anglického jazyka bez náležitého vzdělání. 

    Literatura:

    Betáková, L., Homolová, E. a M. Štulrajterová. (2017)  Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer ČR.

    Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle & Heinle.

    Glyn, H.; Moate, J.; Raatikainen, T. (2007). Practical Classroom English. Oxford: OUP.

    Gower, R. D.; Philips, D.; Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann.

    Harmer, J. (2014). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.

    Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. Oxford: Macmillan.

    Ur, P. (2012). A Course in Language Teaching. Cambridge: CUP.

    Ur, P. (2016) Penny Ur's 100 Teaching Tips.  Cambridge: CUP.

  • Introduction - terminology

    The objectives: Students will be able to understand the basic terminology of ELT, and use it in the right context.

    Keywords: language acquisition, fluency, accuracy, language system, language skills, foreign language, second language.

  • Learning theories and basic teaching methods

    The objectives: Students will be able to name the mean teaching theories and methods. They will be able to discuss the advantages and disadvantages of them, and put them into their teaching/ learning context.

    Keywords: behaviourism, grammar-translation, communicative competency, accuracy, fluency.

  • Learner variable - age, learning style, learning strategies

    The objectives: Students will be able to understand the difference in learning styles and learning strategies. They will be able to name different t activities suitable for young learners, adolescents, and adults.

    Keywords: learning style, learning strategies, motivation, age, multiple intelligences, VAKOG

  • Teacher's roles

    The objectives: Students will be able to understand what the role of a teacher in a classroom is and what knowledge, skills, and tasks must a teacher have/carry. Students will also discuss rapport and its implications.

    Keywords:  roles, competencies, methodology, rapport, learner-centred teaching.

  • Classroom management

    The objectives: Students will be able to understand what classroom management represents, they will understand the term clear instructions, will know what seating /grouping to use for specific activities, and what gestures they should use when teaching.
    Keywords: roles, instructions, seating, grouping. 

  • Lesson planning

    The objectives: Students will be able to recognise a good lesson/ activity plan, with its important aspects.  

    Key words: objectives, aims, lead-in, feedback

  • Teaching vocabulary

  • Teaching pronunciation