Topic outline
-
Realizováno za finanční podpory ESF a státního rozpočtu ČR v rámci v projektu "Rozvoj lidských zdrojů TUL pro zvyšování relevance, kvality a přístupu ke vzdělání v podmínkách Průmyslu 4.0" CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002329 – ESF OP VVV.
Název kurzu Úvod do didaktiky anglického jazyka
Cíl: Kurz seznámí studenty se základními aspekty výuky anglického jazyka.
Anotace: Cílem předmětu je představit základní teorie, principy a metody výuky anglického jazyka (ELT) a osvětlit procesy učení se cizímu jazyku a jeho výuky. Témata zahrnují škálu oblastí, včetně teorie učení se, řízení třídy či výuky slovní zásoby.
Cílová skupina: studenti předmětu ZADBE či učitelé anglického jazyka bez náležitého vzdělání.
Literatura:
Betáková, L., Homolová, E. a M. Štulrajterová. (2017) Moderní didaktika anglického jazyka v otázkách a odpovědích. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a Second or Foreign Language. Boston: Heinle & Heinle.
Glyn, H.; Moate, J.; Raatikainen, T. (2007). Practical Classroom English. Oxford: OUP.
Gower, R. D.; Philips, D.; Walters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann.
Harmer, J. (2014). The Practice of English Language Teaching. Harlow: Longman.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching. Oxford: Macmillan.
Ur, P. (2012). A Course in Language Teaching. Cambridge: CUP.
Ur, P. (2016) Penny Ur's 100 Teaching Tips. Cambridge: CUP.
-
The objectives: Students will be able to understand the basic terminology of ELT, and use it in the right context.
Keywords: language acquisition, fluency, accuracy, language system, language skills, foreign language, second language.
-
The objectives: Students will be able to name the mean teaching theories and methods. They will be able to discuss the advantages and disadvantages of them, and put them into their teaching/ learning context.
Keywords: behaviourism, grammar-translation, communicative competency, accuracy, fluency.
-
The objectives: Students will be able to understand the difference in learning styles and learning strategies. They will be able to name different t activities suitable for young learners, adolescents, and adults.
Keywords: learning style, learning strategies, motivation, age, multiple intelligences, VAKOG
-
The objectives: Students will be able to understand what the role of a teacher in a classroom is and what knowledge, skills, and tasks must a teacher have/carry. Students will also discuss rapport and its implications.
Keywords: roles, competencies, methodology, rapport, learner-centred teaching.
-
The objectives: Students will be able to understand what classroom management represents, they will understand the term clear instructions, will know what seating /grouping to use for specific activities, and what gestures they should use when teaching.
Keywords: roles, instructions, seating, grouping. -
The objectives: Students will be able to recognise a good lesson/ activity plan, with its important aspects.
Key words: objectives, aims, lead-in, feedback
-
-