Osnova témat

  • Makroekonomie II, Macroeconomics II

    Realizováno za finanční podpory ESF a státního rozpočtu ČR v rámci v projektu "Inovace mezioborového studijního programu Ekonomika a Management se zaměřením na znalostní ekonomiku" reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0317 - ESF OP VK.

    Cíl: Předmět Makroekonomie II je určen pro navazující studium. Cílem kurzu je rozšířit teoretické znalosti studentů nabytých v bakalářském kurzu, seznámit s ekonomickou teorií významných makroekonomických škol a prohloubit makroekonomické uvažování.

    Anotace: Pokročilý kurz makroekonomie se zaměřuje zejména na teorie hlavního ekonomického proudu.

    Návaznost: Kurz navazuje na absolvované předměty Mikroekonomie I a Makroekonomie I.

    For english version:   


    Před kurzem Makroekonomie II je nezbytné si zopakovat:

    Základní makroekonomické ukazatele (skripta Ekonomie I – str. 107 – 116)

    • Hrubý domácí produkt, nominální x reálný, hrubý národní důchod, disponibilní důchod, potenciální produkt, metody výpočtu
    • Nezaměstnanost – definice, typy, výpočet
    • Cenová hladina – inflace – definice, typy, metody výpočtu

    Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°) (skripta Ekonomie I – str. 117 – 129; 183 – 188; 200 - 202)

    • Spotřeba, úspory a investice, multiplikátor, výpočet rovnovážného důchodu
    • Třísektorová ekonomika: G, TA, TR, multiplikátor, nástroje fiskální politiky, státní rozpočet, typy rozpočtových sald, křivka BS
    • Čtyřsektorová ekonomika: X, M, NX, m, multiplikátor, platební bilance, běžný a finanční účet, křivka NX

    Model AD-AS (skripta Ekonomie I – str. 152 – 158)

    • Agregátní poptávka – definice, odvození tvaru křivky AD, změny polohy křivky AD, pozitivní a negativní poptávkový šok
    • Agregátní nabídka – definice, tvar  AS v krátkém a dlouhém období, změna polohy křivky AS, pozitivní a negativní nabídkový šok (nominální a reálné změny!)

    Z mikroekonomických témat je to především individuální nabídka práce a mezičasová volba.

    Studentům je dále důrazně doporučeno zapsat si v letním semestru kurz Dějiny ekonomických teorií, který prohlubuje znalosti některých přednášených témat. V praxi se prokázalo, že studenti, kteří navštěvují zároveň kurz Dějiny ekonomických teorií, jsou u zkoušky z Makroekonomie II úspěšnější než jejich kolegové, kteří zmíněný kurz nenavštěvovali. Kurs se zaměřuje na výklad hlavních teoretických koncepcí od vzniku ekonomie jako samostatné vědní disciplíny až do vzniku současných hlavních ekonomických škol. Všechny tyto koncepce jsou součástí takzvané ekonomie hlavního proudu, proto je předmět vhodným prohloubením a rozšířením znalostí povinných předmětů (především makroekonomie) před státní zkouškou z ekonomie. Velká pozornost bude věnována vývoji současných ekonomických teorií, které patří mezi komplikovanější makroekonomické partie a z časových důvodů jim nemůže být věnován dostatečný prostor v povinných předmětech. Náročností předmět odpovídá volitelným předmětům. Pro zápis předmětu kontaktujte přímo dr. Skálu.

    ==========================================================================

    Požadavky pro získání kreditů

     EMK2 

    Zápočet:

    Kombinované studium: Získání minimálně součtu 18 bodů z 1 průběžného testu (10 bodů) a závěrečného testu (20 bodů). Možnost jednoho opravného pokusu: test - zisk alespoň 18 bodů z 30 (body z průběžného testu se již do bodového zisku nezapočítávají).

    Zkouška:
    Kombinované studium: student si losuje dvě otázky.  Možnost dvou opravných pokusů. 

    MA2PE

    Klasifikovaný zápočet:

    Prezenční studium: Získání minimálně součtu 18 bodů z pěti minitestů (10 bodů) a ze závěrečného testu (20 bodů).  Možnost jednoho opravného pokusu: test - zisk alespoň 18 bodů z 30 (body z minitestů se již do bodového zisku nezapočítávají).

    Kombinované studium: Získání minimálně součtu 18 bodů z 1 průběžného testu (10 bodů) a závěrečného testu (20 bodů). Možnost jednoho opravného pokusu: test - zisk alespoň 18 bodů z 30 (body z průběžného testu se již do bodového zisku nezapočítávají).

    Klasifikace ( zkouška a klasifikovaný zápočet (procenta):
    100 - 92 výborně
    91 - 85 výborně-m
    84 - 76 velmi dobře
    75 - 68 velmi dobře-m
    67 - 60 dobře
    méně neprospěl

    TERMÍNY ZÁVĚREČNÝCH TESTŮ

     

     

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

     Pro studenty je závazný obsah kurzu, který je definován sylabem na STAGu. E-learning je pravidelně aktualizován a odpovídá aktuálnímu sylabu. Ostatní materiály jako například videa, která nejsou oficiální součástí kurzu, nemusí věcně ani metodologicky odpovídat aktuálnímu obsahu kurzu, a tedy samostatně nejsou dostačující pro znalosti studenta k úspěšnému zakončení kurzu. Tyto materiály jsou pouze doplňkové. 

    ==========================================================================

    • Kniha si klade za cíl srozumitelnou formou vysvětlit řadu pojmů, se kterými se každý z nás každodenně setkává a jež jsou důležité pro správné pochopení údajů o světě kolem nás. 

  • 1. Ekonomické teorie a modely. Klasická teorie: obecný klasický model. Trh peněz v klasickém pojetí. Klasická AS, AD.

    Cíl tématu

    Cílem tématu je studenty seznámit se základními školami hlavního ekonomického proudu a přiblížit jim hlavní myšlenky klasického přístupu.

    literatura

    Výchozí: Cahlík, T., M. Hlaváček a J. Seidler. Makroekonomie. kapitola 3; str. 29 - 40

    Doplňující: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium. kapitola 4.2; 4.2.1; 4.2.2; str. 186 - 196

    Doplňující: Soukup J. a kol. Makroekonomie. kapitola 5.2.1; str. 122 - 125

  • 2. Keynesovská teorie: efektivní poptávka, C a I. Keynesova teorie spotřeby v komparaci s dalšími vybranými přístupy ke spotřebě. Model důchod – výdaje.

    Cíl tématu:

    Hlavním cílem je pochopit podstatu efektivní poptávky v kontextu reálného ekonomického vývoje v době svého vzniku.  Stručně si připomente Keynesovu spotřební funkci a určení rovnovážného produktu ve dvousektorové, třísektorové  a čtyřsektorové ekonomice. Tuto problematiku znáte již z bakalářského kurzu makroekonomie. Pozornost se zaměřuje na nerovnováha v modelu a obnovování rovnováhy přes nedobrovolné zásoby (neplánované investice) a také na určení rovnovážného produktu v otevřené ekonomice v režimu fixního vs. flexibilního měnového kurzu. Téma je zakončeno porovnáním východisek klasické ekonomické teorie s teorií keynesovskou. Samostudiem se seznámíte s hlavními myšlenkami teorie mezičasové volby (znáte z kurzu Mikroekonomie II), hypotézy životního cyklu a teorie permanentního důchodu. 

    Klíčová slova:

    agregátní výdaje, agregátní poptávka, efektivní poptávka, hospodářský cyklus, spotřeba, úspory, investice, multiplikační efekty, teorie životního cyklu, teorie permanentního důchodu, reálný měnový kurz, flexibílní měnový kurz, fixní měnový kurz.

    Požadované vstupní znalosti:

    K správnému pochopení tématu jsou nutné znalosti makroekonomie z bakalářského kurzu. 

    Studijní literatura

    Výchozí: Cahlík, T., M. Hlaváček a J. Seidler. Makroekonomie. kapitola 4; 4.1; 4.2; str. 41 - 49

    Výchozí: Soukup J. a kol. Makroekonomie. kapitola 2; 4; str. 50 - 73; 94 - 115

    Doplňující: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium. kapitola 1; 3; 3.1; str. 7 - 43; 90 - 103

  • 3. Teorie preference likvidity. Určení rovnovážné produkce v modelu IS-LM v uzavřené a otevřené ekonomice

    Cíl tématu:

    Hlavním cílem tématu přednášky  je  rozšíření poptávky po penězcíh o teorii prefernce likvidity, odvození a charakteristika křivky IS, křivky LM a rovnováhy ekonomiky v rámci modelu IS-LM.

    Klíčová slova:

    Křivka IS, křivka LM, poptávka po reálných peněžních zůstatcích, nabídka reálných peněžních zůstatků, model IS-LM, teorie preference likvidity.

    Studijní literatura:

    Výchozí: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium. kapitola 2; 2.1; 2.2; 3.1; str. 44 - 64; 95 - 105
    Doplňující: Cahlík, T., M. Hlaváček a J. Seidler. Makroekonomie. kapitola 4.3; ; 4.4.1; 4.4.2; str. 49 - 56
    Doplňující: Soukup J. a kol. Makroekonomie. kapitola 5.2.2; 7.1; 7.2; str. 126 - 131; 188 - 203
  • 4. Interpretace modelu IS-LM. Fiskální a monetární politika.

    Cíl tématu:

    Cílem tématu je analýza účinků fiskální a monetární politiky v modelu IS-LM, resp. účinků těchto politik na úroveň rovnovážné produkce při různých výchozích předpokladech. Pozornost je zaměřena zejména na vytěsňovací efekt v důsledku fiskální expanze  a transmisní keynesovský mechanismus v případě monetární expanze. 

    Klíčová slova:

    Fiskální politika, monetární politika, multiplikátor fiskální politiky, multiplikátor monetární politiky, vytěsňovací efekt, klasický případ, past likvidity, past investic

    Požadované vstupní znalosti:

    Student by měl znát výdajový model, multiplikátory, podstatu a souvislosti modelu IS-LM.

    Studijní literatura:

    Výchozí: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium. kapitola 2.3; 2.4; 2.5; 2.6; str. 65 - 89

    Doplňující: Cahlík, T., M. Hlaváček a J. Seidler. Makroekonomie. kapitola 4.4.3; 4.4.4; str. 56 - 60

  • 5. Neoklasická syntéza: úplný keynesovský model. Past investic a past likvidity. Klasický trh práce vs. původní keynesovský trh práce

    Cíl tématu: Cílem tématu je propojit doposud nabyté znalosti - klasická teorie a keynesovský přístup a na modelu celkového keynesovského modelu (velká neoklasická syntéza) si ukázat automatické obnovování všeobecné rovnováhy, pochopit Keynesův efekt a a překážky, které tomuto automatickému obnovovacímu procesu brání. Seznámí se i z protiargumentem demonstrovaným pomocí Pigouova efektu. Studenti také budou umět vysvětlit vznik nedobrovolné nezaměstnanosti z důvodu mzdové rigidity v krátkém období.

    Klíčová slova:

    Flexibilní cenová hladina, úplný keynesův model, velká neoklasická syntéza, Keynesův efekt, past likvidity, rigidity mezd, past investic, Pigouův efekt, trh práce

    Požadované vstupní znalosti:

    Student by měl chápat podstatu a souvislosti modelu IS-LM a efektů fiskální a monetární politiky. Také by již měl mít zažity formalizované zápisy.

    Studijní literatura:

    Velká neoklasická syntéza – celkový keynesův model

    Výchozí: Sojka, M. Dějiny ekonomických teorií. kapitola 13.4; 13.4.1; 13.4.2; str. 273 - 279
    Doplňující: Cahlík, T., M. Hlaváček a J. Seidler. Makroekonomie. kapitola 4.5.3; str. 66 - 71

    Klasický vs. původní keynesovský trh práce

    Výchozí: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium. kapitola 5.1.; str. 244 - 256;

    Doplňující: Soukup a kol. Makroekonomie. Kapitola 9.1,9.3; str. 239 – 248; 256 - 259
  • 6. Otevřená ekonomika. Měnový kurz.

    Cíl tématu:

    Cílem tématu je  pochopit podstatu měnového kurzu a jeho různé podoby a objasnit faktory determinující formování měnového kurzu v krátkém a dlouhém období a vliv depreciace měnového kurzu na běžný účet platební bilance. 

    Klíčová slova:

    Export, import, zákon jediné ceny, absolutní verze teorie parity kupní síly, relativní verze teorie parity kupní síly, J-křivka, úroková parita, Fisherova rovnice

    Požadované vstupní znalosti:

    Student by měl chápat podstatu a souvislosti mezi dosud vysvětlovanými pojmy a jevy. Měl by znát souvislosti a vztahy mezi agregátní poptávkou a rovnovážným výstupem a podmínky determinace rovnovážné produkce v otevřené ekonomice.

    Studijní literatura:

    Výchozí: Soukup J. a kol. Makroekonomie. kapitola 6; str. 149 - 178

    Doplňující: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium: kapitoly 3.4, 3.5, 3.6; str.122 - 159


     

  • 7. Platební bilance, křivka BP. Vnitřní a vnější krátkodobá rovnováha, model IS-LM-BP, fiskální a monetární politika.

    Cíl tématu:

    Cílem tématu je pochopit základní vztahy domácí ekonomiky se zahraničím a také si osvojit, jak se dosahuje vnější rovnováha. Vnější rovnováha není zcela jednoznačný pojem. Bude rozšířen model IS_LM o křivku PB. V modelu IS-LM-BP pak vnější rovnováhu budeme chápat jako rovnováhu platební bilance. Studenti se tedy seznámí se základním výkazem, který zachycuje vztah domácí ekonomiky se zahraničím - platební bilancí,  která představuje tokovou veličinu. Vedle platební bilance existuje investiční pozice země vůči zahraničí, která představuje stavovou veličinu. Bude odvozena křivka platební bilance a s pomocí modelu současné vnitřní i vnější krátkodobé ekonomické rovnováhy (IS-LM-BP) si studenti osvojí, jak hodnotit krátkodobé dopady fiskální a monetární politiky v malé otevřené ekonomice.

    Klíčová slova:

    Mundell-Flamingův model, platební bilance, investiční pozice, běžný účet platební bilance, finanční účet platební bilance, křivka BP, model IS-LM-BP

    Požadované vstupní znalosti:

    Student by měl již znát dosahování vnitřní rovnováhy, determinaci rovnovážného produktu v otevřené ekonomice, podstatu režimů měnových kurzů a souvislosti mezi dosud vysvětlovanými pojmy a jevy. 

    Studijní literatura:

    Výchozí: Soukup, J. a kol. Makroekonomie: kapitoly 1.5, 7.3, 7.4, 8; str.: 39 - 43, 204  - 236
    Doplňující: Mach M. Makroekonomie II pro inženýrské studium: kapitoly 3.2, 3.3; str. 106 - 122
    Doplňující: Baldwin R. a CH. Wxplosz. Ekonomie evropské integrace. 4.vyd. 2013: kapitola 13. 3
    • Platební bilance je statistický výkaz, který pro dané území systematickým způsobem zachycuje ekonomické transakce mezi rezidenty a nerezidenty za určité časové období. Základní struktura platební bilance zahrnuje běžný, kapitálový a finanční účet, jehož součástí jsou i rezervní aktiva.

  • 8. Inflace a nezaměstnanost: očekávání a Phillipsovy křivky. Monetaristický trh práce.

    Cíl tématu

    Cílem tématu je rozšířit doposud známé modely trhů práce o monetaristický koncept a koncept nové klasické makroekonomie,  tedy o princip očekávání a  identifikovat odlišné teoretické přístupy k Phillipsově křivce, včetně pochopení základního konceptu provázanosti rozšířené Phillipsovy křivky o očekávání s modelem AS-AD, který bude rozveden v dalším výkladu.

    Klíčová slova

    Phillipsova křivka, adaptivní očekávání, racionální očekávání, trh práce, nezaměstnanost, NAIRU

    Požadované vstupní znalosti

    Student by měl chápat základní paradigma jednotlivých teoretických přístupů, na jejichž základě jsou budovány jednotlivé teorie. Nutnou vstupní znalostí je i problematika nezaměstnanosti, inflace a Phillipsových křivek z bakalářského kurzu makroekonomie.

    Studijní literatura 
    Výchozí: Mach: kap.: 4.2.5 a 4.2.6; str. 209 – 219; kap.: 5.3; str. 265 - 275
    Doplňující: Soukup a kol.: kap. 9.4, str. 267 – 269; 10.5; 10.6  str. 294 – 315;
    Doplňující: Cahlík a kol.: kap. 9.1 a 9.2; str. 137 – 140;

  • 9. Model AD-AS: pravidlo měnové politiky, odvození AD

    Cíl tématu

    Cílem dalšího bloku témat je prohloubit znalost  studentů  nejčastěji používaného makroekonomického (učebnicového) modelu agregátní poptávky (AD) a agregátní nabídky (AS), který vysvětluje vztah mezi vývojem cenového hladiny vzhledem k vývoji reálného produktu. Tento model  umožní studentům pochopit jednak vztahy mezi vývojem míry inflace a reálného produktu, ale také pokračovat v popisu krátkodobých fluktuací (výkyvů) ekonomiky a určit krátkodobou a dlouhodobou makroekonomickou rovnováhu. 

    Cílem tohoto dílčího tématu je porozumět roli centrální banky jako důležité instituce, ktará ovlivňuje vývoj míry inflace a následně i celé ekonomiky. Bude odvozena křivka AD ze vztahu mezi rovnováhou na trhu statků a služeb a pravidlem měnové politiky. Toto odvození bude doplněno dalšími teoretickými přístupy  při odvozování AD ve vazbě na různé pojetí peněžní nabídky. Připomene si také klasickou AD. 

    Klíčová slova

    Taylorovo pravidlo, reakční funkce CB, nominální úrokové sazby, reálné úrokové sazby, pravidlo měnové politiky, produkční mezera

    Požadované vstupní znalosti

    Student by měl chápat základní paradigma jednotlivých teoretických přístupů, na jejichž základě jsou budovány jednotlivé teorie. 

    Studijní literatura 
    Výchozí: Soukup, J. a kol. Makroekonomie: kapitoly 11 - 11.2; str. 321 – 340; 13.1; str. 373 -  377 a kap.11.3, 11.4,11.5; str. 340 – 351
    Doplňující: Mach, M.  Makroekonomie II pro inženýrské studium: kap.4 a 4. 1; str.169 - 179
  • 10. AD-AS: AS_krátké období, rigidity, trh práce z pohledu nových keynesiánců

    Cíl tématu

    Cílem tématu je vymezení AS v krátkém období, pochopit, jak míra inflace působí na rozhodování firem o velikosti jejich produkce  a jaké jsou příčiny pomalého přizpůsobení cen (nepružnosti cen). Také se studenti hlouběji seznámí s faktory, které mají vliv na inflaci. V rámci kapitoly bude představen i trh práce z pohledu nových keynesiánců

    Klíčová slova

    Agregátní nabídka, produkční mezera, inflační očekávání, cenové rigidity, nákladové šoky

    Požadované vstupní znalosti

    Studijní literatura

    Výchozí: Soukup a kol.: kap. 12; str. 352 – 372; kap. 9.3; str. 260 - 265; 

    Dopňující: Mach: kap.4.2.8; str.227 – 236

    Doplňující: Cahlík a kol.: kap. 11; str. 161 - 167

  • 11. AD-AS: AS_ dlouhé období. Makroekonomická rovnováha. Inflace a její řešení

    Cíl tématu

    Cílem je pochopit vnitřní příčiny inflace, seznámit se se vzájemným vztahem mezi mírou růstu cenové hladiny - mírou inflace a mírou změny rovnovážné produkce z ndůvodů, poptákových a nabídkových šoků. Studenti se způsoby léčby poptávkové a nabídkové inflace. resp. se strategiemi jejího omezování. Tato část navazuje na výklad Phillipsovy křivky a pojednání o současné úloze CB v ekonomice. 

    Klíčová slova

    inflace, poptávková inflace, nabídková inflace, neutrální reakce, potlačovací politika, akomodativní politika,  dlouhé období, metody cold turkey, gradualistická metoda

    Požadované vstupní znalosti

    Phillipsova křivka, AS v krátkém a dlouhém období, cílování inflace CB

    Studijní literatura

    Soukup a kol.: kap. 13; str. 373 – 403; 

    Mach: kap.6; str.280 – 309

     

  • 12. Dlouhodobý ekonomický růst.

  • Cvičný test