5SMetodika pro eliminaci plýtvání na pracovišti |
Analýza práceSystematické přezkoumávání pracovních postupů s cílem zjednodušit vykonávání práce, odstranit nepotřebné části operace (pohyby) a spojovat nebo přeuspořádat úseky operací tak, aby se snížila spotřeba času. |
Analýza pracovních místSystematický postup s cílem optimalizovat strukturu a počet pracovních míst. |
Analýza spotřeby časuMetodika stanovení a posouzení spotřeby času ve výrobním procesu s rozlišením třech základních činitelů výrobního procesu člověka jako primárního činitele, pracovního prostředku (výrobního zařízení) a pracovního předmětu. |
AutomatizaceAutomatizace je proces zavádění technologií využívající samočinná zařízení bez |
Časový snímekČasový snímek ( snímek pracovní směny ) je formalizovaný záznam úkonů a |
DávkaMnožství společně zpracovávaných produktů za stejných podmínek. |
Dělba práceDělba práce znamená rozdělení pracovního procesu na části tak, že každou z nich |
Dlouhodobý hmotný majetekSoubor věcných prostředků, které nejsou spotřebovány v jednom výrobním, ale slouží v podniku delší dobu. |
DovednostDovednost je praktická schopnost člověka vykonat určitou činnost bezchybně, |
Dvousměnný pracovní režimDvousměnný pracovní režim je režim práce, v němž se zaměstnanci |
EfektivnostEfektivnost (anglicky Efficiency), též účinnost, efektivita či produktivita znamená účinnost vložených zdrojů a užitek jimi získaný |
EFQMEuropean Foundation for Quality Management |
Ekonomická životnostSchopností zajistit potřebnou hospodárnost (tj. vyrábět statky s takovými náklady, které jsou schopné konkurence). |
Externí a interní zákazník procesuTen, pro koho jsou určeny výstupy procesu. Jestliže jde o proces vnitřní, to znamená, že výstupy jsou předávány v rámci firmy, jde o interního klienta – zaměstnance firmy. V případě, že výstupy procesu jsou směřovány a předávány ven z firmy, jde o klienta externího. Definice klienta, jako uživatele výstupu, je prvním krokem při analýze procesů, která umožňuje jejich řízení. |
Finanční funkceOpatřování kapitálu pro běžné i mimořádné potřeby podniku a rozhodování o jeho struktuře, rozhodování o umístění kapitálu, rozhodování o rozdělení zisku podniku a řízení hospodářské činnosti podniku tak, aby byla zajištěna jeho finanční stabilita |
Hotové výrobkyHotové výrobky připravené pro expedici |
Investičně náročné podnikyInvestičně náročné podniky mají vysoký podíl dlouhodobého investičního majetku. Ten váže dlouhodobé zdroje, tedy dlouhodobý kapitál. Významnými nákladovými položkami jsou proto odpisy hmotného majetku a úroky z dlouhodobých úvěrů. Naopak mzdové náklady a náklady na suroviny jsou relativně nižší. Příkladem může být například elektrárenství, těžební průmysl, automobilový průmysl, apod. |
KaizenPřístup k neustálému zlepšování procesů. Pochází z Japonska. KAI - změna, ZEN - dobrý. Znamená změnu k lepšímu. Otcem KAIZEN-u je Masaaki Imai. |
KanbanTahový systém řízení výroby. |
KlasifikaceKlasifikací se obecně rozumí rozdělení (konkrétní či teoretické) dané skupiny |
Lean DesignLean Design - eliminování plýtvání při vývoji a návrhu výrobku. |
Lean SigmaSix Sigma s použitím Lean nástrojů. |
MateriálPracovní předměty, ze kterých vznikají finální výrobky. Patří sem suroviny, základní materiály, pomocné látky a provozní látky. Patří sem i energie. |
Materiálově intenzivní podnikyMateriálově intenzivní podniky. V jejich nákladech dominují náklady na spotřebu materiálu (je-li vysoký podíl nákladů na energii, hovoříme o výrobách energeticky náročných). Příkladem průmysl potravinářský, hutnictví neželezných kovů a průmysl chemický. |
Měření a normování práceJen když dokážeš odměřit to, o čem mluvíš a vyjádřit to číselně, víš, o čem mluvíš. |
Nepřetržitý pracovní režimNepřetržitý pracovní režim je režim práce, v němž se zaměstnanci vzájemně |
Nepřetržitý provozNepřetržitý provoz je takový provoz, který vyžaduje výkon práce 24 hodin |
Norma časuNorma času, která udává kolik času potřebuje pracovník (nebo pracovní |
Norma množstvíNorma množství, jež udává jaké množství (kusů, metrů, kg apod.) má být zpracováno jedním pracovníkem za jednotku času. |
Norma výkonuNormavýkonu, které mohou být vyjádřeny jako norma času nebo norma |
Normová hodnotaNormovou hodnotou je konkrétní technický požadavek obsažený v příslušné |
Normy ČSN - Česká technická normaPodle §4 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky je česká |
Normy pracovníPracovní normy představují soubor dokumentů (předpisů) určujících, jakým |
Normy spotřeby práceDefinují množství živé práce, která je nutná na provedení určitého pracovního úkolu. |
OdpovědnostOdpovědnost je jedno z kritérií profesionální náročnosti, jež je dáno hodnotou |
OdvětvíSouhrn podniků, které vyrábí určitou skupinu stejných nebo podobných výrobků, nebo poskytujících určité služby. |
Organizace práceOrganizace práce je vzájemné působení osob v jednom pracovním systému nebo |
PDCA cyklusCyklus je vhodný model pro všechny typy zlepšování procesů. Název PDCA cyklus pochází ze zkráceného označení anglických názvů jednotlivých fází cyklu: P – Planning (1. fáze), D – Doing (2. fáze), C – Checking (3. fáze), A – Acting (4. fáze). |
Personální funkceVytváření dynamického souladu mezi počtem a strukturou pracovních míst a počtem a strukturou pracovníků, optimální využívání pracovních sil v podniku a zajištění personálního a sociálního rozvoje zaměstnanců. |
PlýtváníČinnost, materiál, prvek, který nepřidává výrobku nebo službě hodnotu pro zákazníka a zároveň zvyšuje cenu, kterou zákazník není ochotný akceptovat. |
PodnikInstituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti. |
Pomocné materiályNapomáhají ke vzniku výrobku, ale netvoří jeho hlavní látkovou substanci (např. barvy, lepidla). |
PracovištěPracoviště je prostor nebo jeho část vymezená pracovníkovi nebo skupině |
Pracovně intenzivní podnikyPracovně intenzivní podniky jsou takové podniky, ve kterých se vyskytuje vysoký poměr mzdových nákladů v poměru k celkovým výrobním nákladům. Příkladem takových podniků jsou samozřejmě podniky v odvětví služeb. V odvětví průmyslové výroby se může jednat o podniky působící v optickém průmyslu, hodinářském průmyslu či průmyslu jemné mechaniky, porcelánu a keramiky. |
Pracovní cyklusPracovní cyklus představuje sled pracovních úkonů opakovaných stále stejným |
Pracovní kompetencePracovní kompetence vyjadřuje reálnou úroveň zvládnutých úkolů pracovníkem. |
Pracovní místoPracovní místo (soustava) vymezuje kombinace a prostorové uspořádání |
Pracovní operacePracovní operace jako relativně samostatná část pracovního postupu skládajícího |
Pracovní pohotovostPracovní pohotovost je doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému |
Pracovní pozice a roleKaždý člověk je zařazen do určité společenské struktury, která je základem |
Pracovní procesPracovní proces zahrnuje časový a prostorový postup vzájemného působení |
Pracovní skupinaPracovní skupina je vytvářena lidmi na jednom pracovišti, které vede |
Pracovní tempoPracovní tempo je typické pro provádění pracovní činnosti, směřující k tomu, aby |
Pracovní úkolPracovní úkol - rozumí se činnost nebo soubor činností, které jsou na |
Pracovní způsobilostPracovní způsobilostí (schopností) rozumíme osobní předpoklady člověka |
Preventivní opatřeníHlavním cílem všech oborů zabývajících se lidskou prací je prevence, tj. |
Princip hospodárnostiPrincip hospodárnosti je snaha po dosahování nejvyšších (nejlepších) výsledků s co nejnižšími náklady. |
Prodejní (odbytová) funkceJednotná koncepce podnikatelské politiky, která vychází z poznávání, vyvolávání a ovlivňování měnících se potřeb a požadavků zákazníků a zabývá se jejich přeměnou v koupěschopnou poptávku po produktech a službách podniku. |
ProduktivitaUkazatel efektivnosti využití zdrojů. |
Produktivita práceMnožství výrobků připadající na jednoho pracovníka. |
Proudová výrobaProudová výroba je organizována tak, aby pracovní předmět procházel nejkratší |
Provozní dokumentaceProvozní dokumentace představuje soubor dokumentů obsahujících průvodní |
Provozní látkyNevcházejí do výrobku, ale napomáhají k jeho vzniku (např. mazadla, palivo). |
Racionalizace práceRacionalizací práce rozumíme zdokonalování fyzické a duševní lidské činnosti |
RizikoMožná událost, která by mohla způsobit poškození nebo ztrátu, případně ovlivnit schopnost doáhnout cílů. |
SIx SigmaSix Sigma je ucelený systém na dosahování, udržování a maximalizaci podnikatelského úspěchu společnosti. |
SměnaSměna je předepsaný minimální počet hodin práce jednotlivce v jednom pracovním |
Správní funkceAdministrativní činnosti, které slouží k zajištění chodu podniku. |
Štíhlá administrativaŠtíhlá administrativa je soubor nástrojů na eliminaci plýtvání v administrativě. |
Štíhlá výrobaMetodika vyvinuta firmou Toyota pod názvem Toyora Productio System (TPS).Hlavní myšlenou metodiky je uspokojení zákazníka tím, že budu vyrábět pouze to, co zákazník požaduje. Hlavním nástrojem je minimalizace plýtvání. |
Štíhlé pracovištěPojem „lean, resp. štíhlý", který vznikl v 90 – tých letech minulého století na MIT v Bostnu, je velmi dobře známý už i na Slovensku. Budování štíhlého pracoviště v konceptu štíhlé výroby souvisí se zvyšováním jeho produktivity. |
Štíhlý podnikNastává éra celosvětového zeštíhlování. Někteří chtějí být štíhlí, aby vypadali lépe, jiní proto, aby žili kvalitní a dlouhý život, jiní proto, aby přežili. |
Strojní zařízeníStrojní zařízení (stroj) tvoří montážní celek sestavený ze součástí nebo částí |
SurovinyPřírodní látky v původním stavu (např. železná ruda). |
Systém zlepšováníIntegruje jednotlivé prvky zlepšování - zlepšovatel, management, proces (předmět zlepšování a motivaci, pravidla) |
Technická pomůckaTechnická pomůcka představuje zařízení pro stavbu, dopravu nebo uvedení do |
Technická životnostZpůsobilostí dlouhodobého majetku plnit technický (výrobní) účel, tj. produkovat technické nezávadné statky. |
Třísměnný pracovní režimTřísměnný pracovní režim je režim práce, v němž se zaměstnanci vzájemně |
Vědecko-technická funkceAplikovaný výzkum, vývoj a realizaci nových nebo inovovaných produktů, postupů a technologií. Součástí této podnikové funkce je i běžné zdokonalování výroby. |
Vizuální managementNástroj, kterým zabezpečíme efektivní výměnu a sdílení důležitých informací. |
Vizuální pracovištěKromě uspořádání strojů a pracovních pomůcek na pracovišti se v posledním období klade důraz i na vizualizaci procesů na pracovišti – vizuální management, vizuální pracoviště. |
VýrobaVýroba je definována jako tvorba „nových“ produktů, které společnost potřebuje ke své existenci a pro svůj rozvoj. Výroba probíhá v čase a prostoru a za konkrétních technických a organizačních podmínek. |
Výroba na skladJedná se o výrobní proces, při kterém jsou vyráběny určité standardní výrobky na sklad (spotřební elektronika, kancelářské potřeby, atd.). Aktivity na této úrovni jsou obykle zpracovávány v měsících, týdnech, dnech a směnách. |
Výroba na zakázkuJedná se o výrobní proces, kde výrobní objednávka je inicializovaná obchodní objednávkou. Výrobní objednávka bude zahájena pouze pouze po obdržení obchodní objednávky od zákazníka. |
Výroba pásováJedná se o takovou formu proudové výroby, při které zpracovávaný výrobek se |
Výrobní faktoryVstupy, které je potřeba mít k dispozici pro výrobu a které jsou ve výrobním procesu přeměňovány na výstupy. |
Výrobní funkceProces transformace materiálů na produkt za součinnosti dalších výrobních faktorů (energií, výrobního zařízení, pracovníků) určitým technologickým postupem. |
Výrobní kapacitaPotenciální schopnost výrobní jednotky (stroje, dílny, závodu, podniku) produkovat. Při kapacitních výpočtech jde především o stanovení počtu strojů, pracovníků, dopravních a manipulačních prostředků, skladů a jejich kapacit. V návaznosti na vypočtené kapacity se potom určují výrobní a pomocné plochy v dílně, požadavky na investice, energie apod. |
Výrobní linkaVýrobní linka slučuje všechny výrobní zdroje pro výrobu jedné nebo více výrob. |
Výrobní systémSystém složený z podsystémů, který přeměňuje vstupy na výstupy tím, že k nim přidává hodnotu. |
Výrobní zařízeníVýrobní zařízení zpravidla reprezentuje typ stroje, kterému výrobní model určuje pozici v hierarchickém modelu výroby. Pro výrobní zařízení se plánuje výroba. |
Základní materiályJsou částečně zpracovány a stávají se základní substancí výrobku (např. tyčová ocel, plechy). |
Zásobovací funkcePlynule, hospodárně a včas zabezpečovat pro výrobní, pomocné a obslužné činnosti materiály (suroviny, pomocné materiály), energie a služby v požadovaném sortimentu, množství a kvalitě. |
Zlepšování procesůZlepšování procesů je kontinuální proces analyzování plýtvání, hledání a realizování opatření za účelem jeho odstranění a zvýšení výkonnosti procesů. |