Obraz kursu KUM/A1 - Atelier 1 (2020)
2020/21
Práce studenta v ateliéru klade vysoké nároky na studenty, kteří jsou schopni řešit tvůrčí problémy ležící mezi uměním a společenským postojem, kulturní zodpovědností a technologickým rozvojem. Musí umět vidět projekt ve specifickém prostředí, v kulturních i sociálních souvislostech a být schopni i ve velkém prostorovém měřítku pracovat s detailem. Semestrální práce je zakončena závěrečnou zkouškou. Ateliérová práce nezahrnuje v sobě jenom vlastní uměleckou tvorbu, ale i diskuze o teoretických a technických problémech vedených mezi studenty a pedagogy. Diskuze v ateliéru je kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti. Takto vedená permanentní diskuze pomáhá vytvářet ze studentů samostatné tvůrčí osobnosti s vlastním, nejenom uměleckým, myšlením.
Obraz kursu KUM/A2 - Atelier 2 (2020)
2020/21
První ročník je chápán jako úvodní, kde studenti objevují prostor své budoucí profese k čemuž mu pomáhají zadání v jednotlivých semestrech. V druhém semestru se studenti propracovávají k vlastní definici své budoucí profese. To znamená, že musí sami definovat zadání, které se nachází v poli jejich působnosti.
Obraz kursu KUM/A3 - Atelier 3 (2020)
2020/21
Druhý ročník se věnuje tematice uvnitř. Ve třetím semestru se budou zabývat interpretací daného interiéru a jeho možného využití anebo naopak hledat vhodný interiér pro zadané využití.
Obraz kursu KUM/A4 - Atelier 4 (2020)
2020/21
Druhý ročník se věnuje tematice uvnitř. Ve čtvrtém semestru musí opět sami definovat zadání, které vychází ze získané zkušenosti z 3. semestru.
Obraz kursu KUM/A5 - Atelier 5 (2020)
2020/21
Třetí ročník se věnuje tematice venku - exteriér. V pátém semestru je věnována pozornost analýze kontextu. To je například design, který je vystaven povětrnostním vlivům, světovým stranám nebo je esteticky determinovaným okolím.
Obraz kursu KUM/A6 - Atelier 6 (2020)
2020/21
Třetí ročník se věnuje tematice venku - exteriér. V šestém semestru je to přeměna krajiny pro novou funkčnost ( např. okolí dálnic, zdevastovaná krajina, skládky odpadků atd.)
Obraz kursu KUM/AM1 - Atelier 1 (2020)
2020/21
Kreativní přístup k hledání řešení uměleckých studijních úkolů, schopnost samostatné tvůrčí práce. Snaha nalézat mezioborová řešení výtvarných projektů v propojení s technickými předměty studia. Otevřenost ke kreativním experimentům na pomezí umění, designu, technologií a veřejného prostoru. Ateliér je v magisterském programu především prostředím, které umožňuje studentovi rozvinout vlastní tvůrčí potenciál, hledat nové možnosti ve vyjadřování v součinnosti s posledním vývojem technologií zobrazování a hlubokou znalostí kontextu současného umění. Atmosféra ateliéru je kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti.
Ateliér je založen na individuální práci studentů, která je průběžně konzultována a korigována. Výsledek je hodnocen formou zkoušky.
Obraz kursu KUM/AM2 - Atelier 2 (2020)
2020/21
Kreativní přístup k hledání řešení uměleckých studijních úkolů, schopnost samostatné tvůrčí práce. Snaha nalézat mezioborová řešení výtvarných projektů v propojení s technickými předměty studia. Otevřenost ke kreativním experimentům na pomezí umění, designu, technologií a veřejného prostoru. Ateliér je v magisterském programu především prostředím, které umožňuje studentovi rozvinout vlastní tvůrčí potenciál, hledat nové možnosti ve vyjadřování v součinnosti s posledním vývojem technologií zobrazování a hlubokou znalostí kontextu současného umění. Atmosféra ateliéru je kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti.
Ateliér je založen na individuální práci studentů, která je průběžně konzultována a korigována. Výsledek je hodnocen formou zkoušky.
Obraz kursu KUM/AM3 - Atelier 3 (2020)
2020/21
Kreativní přístup k hledání řešení uměleckých studijních úkolů, schopnost samostatné tvůrčí práce. Snaha nalézat mezioborová řešení výtvarných projektů v propojení s technickými předměty studia. Otevřenost ke kreativním experimentům na pomezí umění, designu, technologií a veřejného prostoru. Ateliér je v magisterském programu především prostředím, které umožňuje studentovi rozvinout vlastní tvůrčí potenciál, hledat nové možnosti ve vyjadřování v součinnosti s posledním vývojem technologií zobrazování a hlubokou znalostí kontextu současného umění. Atmosféra ateliéru je kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe současné společnosti.
Ateliér je založen na individuální práci studentů, která je průběžně konzultována a korigována. Výsledek je hodnocen formou zkoušky.
Obraz kursu KUM/AT1 - Audiovizuální technika 1 (2020)
2020/21
Analogová syntéza (HW).
Metody aditivní - subtraktivní - modulační (frekvenční, amplitudová, kruhová) - tvarová (nelineární,
fázová) - slučovací (segmentační, granulační, formantová)
Generátory. Oscilátory. Filtry (LPF, HPF, BPF, Notch).
Arpegiátor. Sekvencer.
Hybridní syntéza (HW).
Modulární syntéza (HW). Patching.
Circuit Bending.
Improvizace a kompozice.
Performance.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Obraz kursu KUM/AT2 - Audiovizuální technika 2 (2020)
2020/21
Digitální syntéza (SW).
Metody - samplovací - fyzikální modelování (virtuální syntéza)
Software emulace analogových nástrojů. MIDI.
Mixování. Samplování.
Granulární syntéza.
Kódování zvukové syntézy pomocí audio knihoven.
Návrh vlastní interaktivní miniaudio aplikace (API).
Improvizace a kompozice, performance.
Obraz kursu KUM/BP - Bakalářská práce (2020)
2020/21
Samostatná práce na vlastní téma, které je výsledkem předchozí praxe. Student má vytvořit a obhájit projekt, z kterého čitelně vyplývají jeho analytické, koncepční a výtvarné schopnosti. K dispozici jsou mu maximálně 3 konzultace s pedagogickým týmem. Důraz je kladen na prezentaci, která musí být přesvědčivá i pro účastníky, kteří zastupují jiné myšlenkové směry, než jsou zvykem na TUL.
Obraz kursu KUM/DP - Diplomová práce (2020)
2020/21
Diplomovou prací prokazuje student tvůrčí zralost a osvojení znalostí a dovedností potřebných k samostatné tvorbě v oblasti umění a tvorby ve veřejném prostoru na úrovni absolventa magisterského stupně studia. Samostatná intenzívní práce na realizaci diplomové práce se souběžnými konzultacemi je podmínkou k úspěšnému zakončení studia.
Obraz kursu KUM/FU1 - Filozofie a umění 1 (2020)
2020/21
I. FILOZOFIE JAKO TRANSCEDENTÁLNÍ OTÁZKA
1. Tázání po podmínkách možnosti zkušenosti a bytí jako vodítko evropské filozofie.
2. Objev otázky po obecném předpokladu u Platóna.
3. Objev otázky po konkrétním jsoucnu u Aristotela.
4. Konzervativní a revoluční výklad antické filozofie ve vztahu k otázce krásy.
5. Nietzscheho pojetí dionýského principu a dnešní kultura techno.
6. Základní otázka dramatu u Aristotela a Nietzscheho,
7. Smysl rituálu antického a jeho odlesky v dvacátém století (vídeňský akcionismus).
8. Jedno jako transcendentální kategorie.
9. Smyslová skutečnost a tzv. MIMÉSIS.
10. Plnost a prázdnota: řecká MÚSIKÉ a próza. Problém novověké hudebnosti.
11. Metafyzika konfrontována s uměním neboli je umění věděním?
12. Umění jako obrat a jako vybočení: postavení anonymního umělce a umělce pojmenovaného.
13. Filozofie Kantova formuluje transcendentální otázku po kráse.
14. Vznešenost a krása. Reflexe ve dvacátém století.Bibliografie
Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském
Obraz kursu KUM/FU2 - Filozofie a umění 2 (2020)
2020/21
II. DUŠE A TĚLO VE FILOZOFII A V UMĚNÍ
1. Zrcadlení jako princip monadologie.
2. Zrcadlo a Narcisova existence.
3. Ozdoba jako přírůstek na bytí neboli o tetování.
4. Živly a hmat.
5. Tělo a smyslové modality.
6. Společný smysl jako metafyzická otázka.
7. Definice duše: hmat, který se dotýká sám sebe.
8. Stroj, tělo a smrt.
9. Loutka jako stroj?
10. Notace, choreografie a čas tělesného podání.
11. Aristotelés: duše je v jistém smyslu vším.
12. Renesanční pohled na magii a otázka opojení v současnosti.
13. Iracionální počátky moderního umění (R. Steiner).
14. Přítomnost těla v digitálních médiích.Bibliografie
Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském.
Obraz kursu KUM/FU3 - Filozofie a umění 3 (2020)
2020/21
III. REVOLTA A KONZERVATIVNÍ POSTOJ
1. Pokrok v umění a cíle pokroku neboli utopie a realita.
2. Revoluce a dekadence v umění a ve filozofii po roce 1800.
3. Vize osvobození v revoluci 1848: Richard Wagner a Gottfried Semper.
4. Vize proletářských revolucí a anarchismus.
5. Umělcovo poslání v revoluci.
6. Zásady konzervativní filozofie: teorie vkusu.
7. Měšťanská společnost a revolta avantgard
8. Dada jako světový názor.
9. Futurismus jako teorie stroje.
10. Surrealistická vize společnosti a komunismus.
11. Květinové společenství a jeho zdroje
12. Odpoutání se v opojení realizace dionýského principu v současnosti.
13. Vstup do Platónovy jeskyně v internetu.
14. Tělo jako překážka medializace.
IV.1. Psychoanalýza a osvobození: proti zotročení schematy.
2. Druhy smrti a oběť: body art a exibicionismus.
3. Rychlost a mizení smrti: svoboda venku.
4. Vznášení se a virtuální tělo: svoboda doma.
5. Pohlaví a erós neboli sexuální revoluce.
6. Tanec jako osvobození.
7. Estetika techno a filozofie techniky.
8. "Již jen nějaká perverze nás může zachránit."
9. Mezi masovou kulturou a snobstvím: virtuální kýč.
10. Cyberspace a klasická definice prostoru.
11. Revolta existencialistická a revolta virtuální: etika internetu.
12. Touha a tělo neboli vlastní hranice.
13. Ticho a spánek neboli inženýři lidských duší.
14. Nesmrtelnost neboli umění a chvíle.Bibliografie
Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském.
Obraz kursu KUM/GD - Grafický design (2020)
2020/21
Historie typografie od klasické ruční sazby, fotosazby až k počítačové technologii - Výtvarnictví a technologie - práce s písmem, layout tiskoviny - Anatomie písma - Logo - znak - Grafický design ve veřejném prostoru a v architektuře - Elektronická média - Tvorba www stránek - Písmo ve virtuálním světě. Obrazy a znaky. Jazyk a písmo. Vizuální narace. Architektura v grafickém designu. Grafický design v architektuře.
Obraz kursu KUM/GP1 - Grafické programy 1 (2020)
2020/21
Předmět připravuje studenty formou vysvětlení pojmů a praktickým užíváním příslušných programových produktů pro tvorbu 2D grafiky. Pozornost je zaměřena zejména na uživatelský přístup.
Úvod do problematiky 2D počítačové grafiky (principy rastrové a vektorové grafiky)
Přehled používaných programů (proprietární versus open-source)
Rastrová grafika (vhodnost využití - výstup pro tisk, projekci a web, zadání - grafická koláž, plakát) Vektorová grafika (vhodnost využití - výstup pro tisk, projekci a web, zadání - kompozice z písma) Experimentální přístup (míchání obou principů)
Rastrová animace (tradiční animace obrázek po obrázku, zadání - upoutávka, krátký klip)
Vektorová animace (animace pomocí klíčování, zadání - transformace)
Zápočtový test
Obraz kursu KUM/GP2 - Grafické programy 2 (2020)
2020/21
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy práce v 3D modelovacím a animačním open-source programu Blender. Seznámení s programem: základy modelování - polygonální, křivkové, implicitní, zadání - modelování jednoduchého objektu, modifikátory, nastavení materiálu a osvětlení, texturování, UV mapování, kresba na texturu, generování modelu statickým částicovým systémem, základní metody animace objektu, kamery, světel, prostředí, materiálů, animační vazby, animace tvaru objektů, inverzní kinematika, dynamický částicový systém, simulace tekutin, synchronizace zvuku, nelineární střih videa, zápočtový test
Obraz kursu KUM/GP3 - Grafické programy 3 (2020)
2020/21
Předmět připravuje studenty formou vysvětlení pojmů a praktickým užíváním software pro návrh interaktivního 3D prostředí pomocí vizuálního navrhování.
Návrh scény (šablona, import modelu, optimalizace geometrie, textura, osvětlení, zadání - tvorba scény)
Návrh logiky (logické vazby, interaktivita, optimalizace logiky, případové studie, zadání - nastavení chování)
Prezentace (web, projekce, zadání - vizualizace)