2024/25
Obrázek kurzu KGE/AG2 - Aplikovaná geografie 2 (2024)
2024/25
Předmět je zaměřený na praktickou aplikaci poznatků z různých podoborů geografie. Výuka probíhá v tematických skupinách pod vedením jednotlivých vyučujících. Cílem předmětu je procvičení tvorby návrhu výzkumu a volby vhodných výzkumných metod.
Obrázek kurzu KGE/AG3 - Aplikovaná geografie 3 (2024)
2024/25
Předmět je zaměřený na praktickou aplikaci poznatků z různých podoborů geografie a na propojení výuky a praxe. Výuka probíhá v tematických skupinách pod vedením vyučujících. Aplikací geografických znalostí a praktickým provedení digitalizace ve městském prostoru studenti vytvoří digitální obraz geografických objektů vybraného tématu městských prostor.
Obrázek kurzu KGE/AG3N - Aplikovaná geografie 3 (2024)
2024/25
Předmět je zaměřený na praktickou aplikaci poznatků z různých podoborů geografie a na propojení výuky a praxe. Výuka probíhá v tematických skupinách pod vedením vyučujících. Aplikací geografických znalostí a praktickým provedení digitalizace ve městském prostoru studenti vytvoří digitální obraz geografických objektů vybraného tématu městských prostor.
Obrázek kurzu KGE/AG4 - Aplikovaná geografie 4 (2024)
2024/25
Předmět je zaměřený na praktickou aplikaci poznatků z různých podoborů geografie. Výuka probíhá v tematických skupinách pod vedením jednotlivých vyučujících. Cílem předmětu je procvičení zpracování a interpretace výsledků výzkumu, které budou prezentovány ve formě odborného textu.
Obrázek kurzu KGE/APH - Applied hydrology (2024) (ENGLISH)
2024/25
The main goal is to acquaint students with the main processes of the hydrological cycle, methods of monitoring and evaluation of hydrological phenomena and the main applications of these methods in hydrology and water management in the context of regional development. The exercise therefore includes a presentation of case studies related to individual topics, mini-conferences and a hydrological excursion.
Obrázek kurzu KGE/BMCP - Borders and minorities (2024) (ENGLISH)
2024/25
The aim of the course is to introduce students to a deeper knowledge and context of minority issues as analyzed in human geography and related disciplines. The lectures combine the explanatory part with practical examples and time for questions or discussion. In the seminars, students develop the ability to formulate stimulating questions, seek answers in quality professional sources and also critically evaluate the debate on the issue of minorities and borders in the large media. Both teachers will present the individual topics in a comparative perspective, because cultural specifics play a big role in the current transformation of the national, ethnic and religious map of Europe.
Obrázek kurzu KGE/CGA-E - Czech Republic Geographical Aspects (2024)
2024/25
Učitelé katedry geografie přednášejí a nabízejí pro samostatnou práci studentů vybraná témata z geografie, která zahrnují jak kapitoly z fyzické tak humánní geografie České republiky, přičemž důraz je kladen na postihnutí specifik Libereckého kraje. Část výuky probíhá formou terénního cvičení.
Obrázek kurzu KGE/CHD - Cultural-historical dimensions of border (2024) (ENGLISH)
2024/25
The course focuses on the study of the boundaries of various hierarchical levels through the lens of cultural geography and also on the issue of cultural boundaries. Students will discuss the differences between the concepts of borders and boundaries, identities, symbols, narratives, cultural policy, cross-border and globalization influences and other cultural phenomena with an emphasis on space. During the exercises, students will prepare and defend a seminar paper, where they will illustrate the whole issue on specific cases, especially in Central Europe within the EU.
Obrázek kurzu KGE/CREUU - Česko a Evropská unie (2024)
2024/25
Kurz představí základní motivace, myšlenky, genezi a současný stav evropské integrace, a navrhne způsoby, jakými o tomto tématu ve školách učit. Jeho cílem je jak představit formování, funkce a specifika současné Evropské unie, tak i některé didaktické přístupy k výuce. Závěrečné syntetické shrnutí je doplněno nejdůležitějšími aktuálními problémy evropské integrace a jejich trendy. Zvláštní pozornost pak bude věnována povaze členství ČR v seskupení, zejména pak v kontextu současné polykrize.
Obrázek kurzu KGE/CRN - Cestovní ruch jako nástroj reg. rozvoje (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámit studenty s geografickými a ekonomickými souvislostmi cestovního ruchu, jakožto odvětví národního hospodářství, které má potenciál silně ovlivňovat rozvoj regionů. Teorie probíraná na přednáškách bude doplněna o přehled metod výzkumu cestovního ruchu na úvodních cvičeních. Následně budou studenti zpracovávat pro vybraný region rozvojovou studii, ve které si tyto metody procvičí. Absolvent předmětu by měl umět kriticky zhodnotit potenciál cestovního ruchu a jeho udržitelnost ve vybraném regionu na základě dat a s využitím vědecké metodologie a na jeho základě navrhnout rozvojovou strategii.
Obrázek kurzu KGE/DIDG1 - Didaktika geografie 1 (2024)
2024/25
Vstupní předmět do oborové didaktiky geografie. V rámci přednášek jsou seznamováni s historií a současností výuky geografie v Česku, v Evropě i ve světě, se základy didaktiky geografie. Přednášky jsou koncipovány tak, aby podporovaly studenty v dalším učení se geografii a motivovaly je k implementaci relevantních metod, forem výuky a vhodné sebereflexi.
Obrázek kurzu KGE/DIDG2 - Didaktika geografie 2 (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na školní kurikulum a geografické učivo, které je v něm obsaženo. Studenti jsou seznámeni se standardy americkými, britskými, a dále s kurikulem německým. Detailně jsou seznamováni s historií a vývojem českého kurikula (RVP ZV), s vytvářením ŠVP a se zahrnutím geografického učiva.
Obrázek kurzu KGE/EVG-P - Environmentální výchova a interpretace (2024)
2024/25
Cílem kurzu je představit studentům možnosti výuky v terénu, přičemž kurz je pojat komplexně a zahrnuje různorodé geografické lokality, fenomény a důraz je kladen na koexistenci lidské společnosti a přírody. Kurz by měl studentům ukázat, jak výuku v terénu připravit tak, aby žáky zaujala a aby odpovídala jejich znalostem a dovednostem.
Obrázek kurzu KGE/FG2 - Fyzická geografie 2 (2024)
2024/25
Předmět rozvíjí praktické znalosti a dovednosti v rámci fyzické geografie a plynule navazuje na předmět Fyzická geografie 1. Jeho cílem je uvést získané teoretické poznatky do praktických souvislostí a doplnit je o základní kapitoly metodické vč. získávání primárních dat, jejich zpracování a interpretace výsledků. Aplikační rozměr tohoto předmětu je podpořen terénními exkurzemi a realizací vybraných případových studií.
Obrázek kurzu KGE/FG2N - Fyzická geografie 2 (2024)
2024/25
Předmět rozvíjí praktické znalosti a dovednosti v rámci fyzické geografie a plynule navazuje na předmět Fyzická geografie 1. Jeho cílem je uvést získané teoretické poznatky do praktických souvislostí a doplnit je o základní kapitoly metodické vč. získávání primárních dat, jejich zpracování a interpretace výsledků. Aplikační rozměr tohoto předmětu je podpořen terénními exkurzemi a realizací vybraných případových studií.
Obrázek kurzu KGE/FG3 - Fyzická geografie 3 (2024)
2024/25
Cílem předmětu je propojení okruhů témat a problémů fyzické geografie z regionálního hlediska. Diskutovány jsou jádrové koncepty, jevy, procesy a vývojové trendy ve fyzické geografii. Prostřednictvím konkrétních příkladů a případových studií jsou demonstrovány vzájemné kauzality a souvislosti v rámci jednotlivých složek přírodního prostředí i mezi nimi navzájem. Vybrané přírodní procesy a aktuální rizika jsou demonstrována z hlediska jejich dopadu na život společnosti a s ohledem na možnosti jejich eliminace.
Obrázek kurzu KGE/FG3N - Fyzická geografie 3 (2024)
2024/25
Cílem předmětu je propojení okruhů témat a problémů fyzické geografie z regionálního hlediska. Diskutovány jsou jádrové koncepty, jevy, procesy a vývojové trendy ve fyzické geografii. Na konkrétních příkladech z jednotlivých geografických pásem vyskytujících se na Zemi jsou demonstrovány vzájemné kauzality a souvislosti v rámci dílčích složek přírodního prostředí i mezi nimi navzájem. Vybrané přírodní procesy a aktuální rizika jsou pojednána z hlediska jejich dopadu na život společnosti a s ohledem na možnosti jejich eliminace. Část předmětu je vedena v anglickém jazyce, přičemž klíčové zdroje literatury představuje zahraniční odborná literatura. Součástí předmětu je rovněž aktivní diskuze studentů s tuzemskými či zahraničními vědeckými partnery (např. prostřednictvím videokonference).
Obrázek kurzu KGE/FGR - Fyzickogeografická regionalizace (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními prvky fyzicko-geografické regionalizace v obecném pojetí, a to jednak v České republice, a jednak v jednotlivých regionech světa.
Obrázek kurzu KGE/FGRN - Fyzickogeografická regionalizace (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na syntetizující pohled na problematiku fyzické geografie počínaje regiony vymezenými na základě jednoduchého atributu (např. srážky, půdy dle zrnitosti atd.) a konče složitými konstrukty regionalizace na bázi syntetických ukazatelů.
Obrázek kurzu KGE/FPGV - Formy a pojetí geografické výuky (2024)
2024/25
Předmět je koncipován tak, aby prohluboval postoje k učitelské profesi stejně jako ujasnění si osobního pojetí výuky geografie. Během daného předmětu jsou studenti seznámeni s různorodými organizačními formami výuky, odlišnými pojetími a dílčími metodami vhodnými pro výuku geografie. Na základě teoretických přednášek mají studenti v rámci dílčích seminářů dostatek prostoru pro prezentaci vlastních výukových plánů, tak aby sytily stanovené formy výuky.