Obraz kursu KUM/DO1 - Kapitoly z dějin a teorie obrazu 1 (2024)
2024/25
Problémy: obraz x text, konvencionalita x přirozenost obrzového znaku, intencionalita malby x kauzalita fotografie. Problém vnímání a pohledu historické, kulturní a ideologické podmínění.Témata: Ernst Gombrich zobrazování jako vztah konvencionalismu a přirozenosti. Nelson Goodman konvencionalismus zobrazování a problematizace ikonického znaku. Michel Foucault sémantický paradox vztahu vizuálního a verbálního. Erwin Panofsky významové struktury obrazu, vztah ikonologie a sémiotiky. Roger Scruton vztah reprezentace a intencionality. Metodologické vymezení vizuální kultury, místo vizuálních studií v rámci humanitních a sociálních disciplín.
Obraz kursu KUM/DO3 - Kapitoly z dějin a teorie obrazu 3 (2024)
2024/25
a) Filosofie: vymezení filosofie moudrost o světě, forma života, odborná nauka. Přirozený životní postoj a postoj teoretický: ontologický, transcendentální a empirický. Přehled témat: ontologická diference, existence, svět, tělesnost, jazyk. Přehled přístupů: fenomenologie, existencialismus, hermeneutika, strukturalismus, poststrukturalismus a postmoderna, analytická filosofie, filosofie a teorie vědy.
b) Estetika: předmět a metody estetiky, estetický objekt, a estetický prožitek, estetické kategorie, estetický soud.
c) Dějiny umění: exaktní věda x výklad, problém dějinnosti, autonomie a heteronomie umění
Obraz kursu KUM/FU1 - Filozofie a umění 1 (2024)
2024/25
I. FILOZOFIE JAKO TRANSCEDENTÁLNÍ OTÁZKA
1. Tázání po podmínkách možnosti zkušenosti a bytí jako vodítko evropské filozofie.
2. Objev otázky po obecném předpokladu u Platóna.
3. Objev otázky po konkrétním jsoucnu u Aristotela.
4. Konzervativní a revoluční výklad antické filozofie ve vztahu k otázce krásy.
5. Nietzscheho pojetí dionýského principu a dnešní kultura techno.
6. Základní otázka dramatu u Aristotela a Nietzscheho,
7. Smysl rituálu antického a jeho odlesky v dvacátém století (vídeňský akcionismus).
8. Jedno jako transcendentální kategorie.
9. Smyslová skutečnost a tzv. MIMÉSIS.
10. Plnost a prázdnota: řecká MÚSIKÉ a próza. Problém novověké hudebnosti.
11. Metafyzika konfrontována s uměním neboli je umění věděním?
12. Umění jako obrat a jako vybočení: postavení anonymního umělce a umělce pojmenovaného.
13. Filozofie Kantova formuluje transcendentální otázku po kráse.
14. Vznešenost a krása. Reflexe ve dvacátém století.Bibliografie
Studium se opírá o tři okruhy literatury. První se čte v seminářích v ukázkách a tvoří ho základní klasické spisy. Druhý slouží jako doprovod k přednáškám a tvoří ho přehledové monografie současného umění a filozofické rozbory jednotlivých uměleckých děl a směřování uměleckého dění. Třetí okruh obsahuje spisy k esejům studentů, zahrnuje problém anarchismu a vzpoury umělce v kontextu dějin umění a v kontextu společenském
Obraz kursu KUM/VPN1 - Výtvarné projekty 1 (2024)
2024/25
Pod vedením pedagoga probíhá hlavní náplň studia. Ateliér je v tomto pokročilém magisterském
programu především prostředím, které umožňuje studentovi rozvinout vlastní kreativní potenciál, hledat
nové možnosti ve vyjadřování v součinnosti s posledním vývojem technologií zobrazování a hlubokou
znalostí kontextu současného umění. Práce je kontinuálním diskurzem na témata umělecké praxe a reflexe
současné společnosti.