2025/26
KCL/KAIL - Analýza a interpretace české literatury (2025)
2025/26
Předmět se zaměřuje na literárněvědné analýzy vybraných děl z české literatury 20. století. Výsledky analýz tvoří zázemí pro interpretační syntézy daných literárních děl v relacích k intersubjektivním kódům příslušných literárních komunikací. Metodologickými východisky pro myšlení při práci v seminářích jsou soudobé literárněvědné koncepce, jejichž kategorie jsou využity aplikovaně k analýze a interpretaci textové poetiky. Předmět předpokládá základní orientaci v teoretických a literárněhistorických kategorií příslušných okruhů - naratologie, versologie, dějiny české literatury 20. století.
KCL/KČKP - Čeština v kontrastivním pohledu (2025)
2025/26
Kurs poskytuje studentům vhled do pedagogicky zaměřeného kontrastivního studia českého jazyka. Studenti se seznámí se zaměřením a postupy kontrastivní lingvistiky a s možnostmi jejich aplikací. Návazně se pak budou věnovat vybraným aspektům kontrastivního studia češtiny a některých jazyků (zvl. preferovány ukrajinština, vietnamština, ruština, němčina, angličtina, francouzština, italština, španělština, romština apod.) - podle vlastní volby a v závislosti na svých jazykových předpokladech a kulturně-jazykových zkušenostech. V průběhu semináře se mimo jiné seznámí s tzv. paralelními korpusy ČNK a žákovskými korpusy češtiny nerodilých mluvčích. Cílem semináře je připravit studenty na žáky s odlišným mateřským jazykem. Naučit je analyzovat základní jazykové obtíže na základě žákova mateřského jazyka a na obtíže akulturačního charakteru na základě odlišných kulturních základů.
KCL/KCPX - Čeština pro praxi (2025)
2025/26
Seminář konfrontuje středoškolské vědomosti z českého jazyka s potřebami kultivované jazykové praxe nejen ve školním prostředí. Sleduje komunikační záměr mluvčího a způsoby jeho realizace, standardní a substandardní útvary národního jazyka i jazykovou správnost. Pozornost je zaměřena zejména na vhodnost a funkční využití jazykových prostředků v různých typech projevů s důrazem na jasné, instruktivní vyjadřování komunikátů věcné, zvláště odborné povahy (se zřetelem ke zpracování odborných a závěrečných prací na FP).
KCL/KKAD - Kritická analýza diskursu (2025)
2025/26
Jsme obklopeni texty. Za každým textem, ať už má jakoukoliv podobu, stojí jeho původce (autor) a za každým původcem jeho záměr a zájem (interest), cíl. Žádný příjemce textu nikdy nemůže rozklíčovat autorův zájem na 100 procent. S pomocí kritické analýzy diskursu se však může pokusit odhalit zájem původce textu do míry co nejvyšší. KAD je metoda, která umožňuje rozpoznat působení ideologie, ať už ji chápeme negativně nebo neutrálně. Na konkrétních textech se analyzuje, jak je ideologie zakódovaná v jazyce a jak je možno rozpoznat její jednotlivé mody operandi. Důraz se klade na všestrannou analýzu prostředků všech jazykových rovin s ohledem na jejich funkci v textu. Primárním cílem je bezpečné rozpoznání ideologické manipulace v textu a schopnost jejího kritického vyhodnocení. Sekundárním pak také důsledná analýza textů z jazykového hlediska, posílení terminologického aparátu a zacházení s ním.
KCL/KKAT - Komplexní analýza textu (2025)
2025/26
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů. Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.
KCL/KKMP1 - Kultura mluveného projevu 1 (2025)
2025/26
Sebeprezentace získává ve světě komunikace na významu. Její profesionálně zvládnutá mluvená podoba je podmínkou úspěchu všech, kteří svým projevem vstupují do veřejného prostoru, ať už jednorázově nebo pravidelně. Cílem semináře je rozvíjení dovednosti tvorby kultivovaného mluveného projevu, především se zaměřením na jeho formální stránku, při respektování komunikačního záměru mluvčího a různých způsobů jeho realizace a využití přiměřených nonverbálních prostředků.
KCL/KKMP2 - Kultura mluveného projevu 2 (2025)
2025/26
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
KCL/KKSL2 - Kapitoly ze světové literatury 2 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení studentů s vybranými jevy, autory a díly světové literatury od nejstarších dob až po období osvícenství. Pozornost je věnována dílům světové literární tvorby, jejichž význam pro vývoj světového umění a zvláště literatury je nesporný. Aby se studenti dokázali bezpečně pohybovat po literárněhistorické časové ose, bude se při výkladu také přihlížet k dobovým společenským a historickým souvislostem.
KCL/KKSL3 - Kapitoly ze světové literatury 3 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení studentů s vybranými jevy, autory a díly světové literatury od preromantismu po modernistické tendence na konci 19. století. Předmět navazuje na Kapitoly ze světové literatury 2, ale na rozdíl od jeho vývojového zřetele je tady kladen důraz na synchronii. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali vnímat a hodnotit vybrané jevy v daném kontextu.
KCL/KLIK - Literární kritika (2025)
2025/26
Seminář je zaměřen na obecnou problematiku literární kritiky (vymezení a historie oboru, role kritika, typologie literární kritiky, axiologie a interpretace), ale především se opírá o práci s vybranými texty, hlavně z české literární kritiky od 90. let 19. století do současnosti. Jde jednak o texty metakritické a programové, které prezentují vyhraněné literárněkritické koncepty a významné osobnosti české literární kritiky, jednak o texty vyrovnávající se s konkrétními literárními díly, jež aplikaci těchto konceptů prakticky ilustrují. Seminář všímá i současné kritiky na stránkách časopisů a na literárních webech a aktuální reflexe stavu a perspektiv literární kritiky
KCL/KMLV - Metodologie literární vědy (2025)
2025/26
Semináře se věnují této základní tematice: Základní metody literární vědy. Metodologické koncepce v literární vědě 20. - 21. století, jejich orientace k literární komunikaci. Komentované čtení vybraných literárněvědných studií.
KCL/KSOU - Současná česká literatura (2025)
2025/26
Předmět je zaměřen na analýzu a interpretaci narativních literárních děl současné české literatury v kontextu vývoje intersubjektivních kódů příslušných literárních komunikací.
KCL/KTVP - Tvůrčí psaní (2025)
2025/26
Předmět zprostředkovává studentům vhled do techniky a metod tvůrčího psaní a možností jeho využití zvláště v žurnalistice a mediální či marketingové komunikaci, případně ve vyučovacím procesu. Základem je hlasováním vybraný "prototext", na jehož motivy se píší žánry, které vyučující spolu se studenty vybere z nabídky, například, báseň, detektivka, stížnost, scénář, vtip, romantická povídka, pohádka, ale také libovolná reklama, tisková zpráva, případně fejeton, FB status, tweet atp. Cílem je maximálně vystihnout typické rysy daného žánru, zároveň však vytvořit originální dílo na motivy daného původního textu.
KCL/KVER - Versologie (2025)
2025/26
Cílem semináře bude porozumění poetice básnického textu, a tedy lepší schopnost interpretace poezie. Součást náplně semináře tvoří osvojení a prohloubení znalosti základních pojmů poetiky a pochopení jejich funkce a role v utváření básnické sémantiky. Zásadními tématy tedy budou: rytmus verše a jeho vztah k sémantice básně, eufonie a kakofonie, básnická pojmenování, básnické figury a tropy, motivická výstavba a kompozice básnického textu. Nejpodstatnějším tématem bude funkce zmíněných básnických prostředků při utváření významové roviny básně a její následná interpretace.
KCL/KZMK - Základy teorie mediální komunikace (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty s vybranými tématy mediálních studií, především s teoriemi vysvětlujícími fungování médií v současné společnosti, a uvádí je do některých rozšířených typů analýz mediálního diskursu, zvláště s ohledem na komunikaci marketingovou a žurnalistickou. Cílem je seznámit budoucí pedagogy s možností přístupu k médiím a zapojování těchto znalostí v hodinách českého jazyka, ale například i společenské nauky, případně mediální výchovy či dějepisu.
KCL/PAIL - Analýza a interpretace české literatury (2025)
2025/26
Předmět se zaměřuje na literárněvědné analýzy vybraných děl z české literatury 20. století. Výsledky analýz tvoří zázemí pro interpretační syntézy daných literárních děl v relacích k intersubjektivním kódům příslušných literárních komunikací. Metodologickými východisky pro myšlení při práci v seminářích jsou soudobé literárněvědné koncepce, jejichž kategorie jsou využity aplikovaně k analýze a interpretaci textové poetiky. Předmět předpokládá základní orientaci v teoretických a literárněhistorických kategorií příslušných okruhů - naratologie, versologie, dějiny české literatury 20. století.
KCL/PCL1 - Kapitoly z české literatury 19. století (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako čtení a interpretace vybraných děl české literatury 19. století, jež slouží k uvedení do problematiky uvažování o české literatuře 19. století. Studenti budou v reprezentativních ukázkách seznámeni s jednotlivými žánry a tématy české literatury v průběhu celého 19. století s důrazem na proměny poetiky, estetiky i recepčního horizontu.
KCL/PCL3 - Kapitoly z české literatury 20. stol. 1 (2025)
2025/26
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických. Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry svými díly reprezentují.
KCL/PCL3B - Česká literatura 1. pol. 20. století 1 (2025)
2025/26
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války, a to jako součást dobové kultury. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických, zvláštní pozornost je přitom věnována formování a diferenciaci české literatury v 90. letech 19. století a nástupu první avantgardní generace - předválečné moderny.
KCL/PCL4 - Česká literatura 1. poloviny 20. století (2025)
2025/26
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.