KCL/KAIL - Analýza a interpretace české literatury (2025)
2025/26
Předmět se zaměřuje na literárněvědné analýzy vybraných děl z české literatury 20. století. Výsledky analýz tvoří zázemí pro interpretační syntézy daných literárních děl v relacích k intersubjektivním kódům příslušných literárních komunikací. Metodologickými východisky pro myšlení při práci v seminářích jsou soudobé literárněvědné koncepce, jejichž kategorie jsou využity aplikovaně k analýze a interpretaci textové poetiky. Předmět předpokládá základní orientaci v teoretických a literárněhistorických kategorií příslušných okruhů - naratologie, versologie, dějiny české literatury 20. století.
KCL/KČKP - Čeština v kontrastivním pohledu (2025)
2025/26
Kurs poskytuje studentům vhled do pedagogicky zaměřeného kontrastivního studia českého jazyka. Studenti se seznámí se zaměřením a postupy kontrastivní lingvistiky a s možnostmi jejich aplikací. Návazně se pak budou věnovat vybraným aspektům kontrastivního studia češtiny a některých jazyků (zvl. preferovány ukrajinština, vietnamština, ruština, němčina, angličtina, francouzština, italština, španělština, romština apod.) - podle vlastní volby a v závislosti na svých jazykových předpokladech a kulturně-jazykových zkušenostech. V průběhu semináře se mimo jiné seznámí s tzv. paralelními korpusy ČNK a žákovskými korpusy češtiny nerodilých mluvčích. Cílem semináře je připravit studenty na žáky s odlišným mateřským jazykem. Naučit je analyzovat základní jazykové obtíže na základě žákova mateřského jazyka a na obtíže akulturačního charakteru na základě odlišných kulturních základů.
KCL/KKAT - Komplexní analýza textu (2025)
2025/26
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů.
Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.
KCL/KKSL2 - Kapitoly ze světové literatury 2 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení studentů s vybranými jevy, autory a díly světové literatury od nejstarších dob až po období osvícenství. Pozornost je věnována dílům světové literární tvorby, jejichž význam pro vývoj světového umění a zvláště literatury je nesporný. Aby se studenti dokázali bezpečně pohybovat po literárněhistorické časové ose, bude se při výkladu také přihlížet k dobovým společenským a historickým souvislostem.
KCL/KKSL3 - Kapitoly ze světové literatury 3 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení studentů s vybranými jevy, autory a díly světové literatury od preromantismu po modernistické tendence na konci 19. století. Předmět navazuje na Kapitoly ze světové literatury 2, ale na rozdíl od jeho vývojového zřetele je tady kladen důraz na synchronii. Studenti budou vedeni k tomu, aby dokázali vnímat a hodnotit vybrané jevy v daném kontextu.
KCL/KMLV - Metodologie literární vědy (2025)
2025/26
Semináře se věnují této základní tematice: Základní metody literární vědy. Metodologické koncepce v literární vědě 20. - 21. století, jejich orientace k literární komunikaci. Komentované čtení vybraných literárněvědných studií.
KCL/KVER - Versologie (2025)
2025/26
Cílem semináře bude porozumění poetice básnického textu, a tedy lepší schopnost interpretace poezie. Součást náplně semináře tvoří osvojení a prohloubení znalosti základních pojmů poetiky a pochopení jejich funkce a role v utváření básnické sémantiky.
Zásadními tématy tedy budou: rytmus verše a jeho vztah k sémantice básně, eufonie a kakofonie, básnická pojmenování, básnické figury a tropy, motivická výstavba a kompozice básnického textu. Nejpodstatnějším tématem bude funkce zmíněných básnických prostředků při utváření významové roviny básně a její následná interpretace.
KCL/PAIL - Analýza a interpretace české literatury (2025)
2025/26
Předmět se zaměřuje na literárněvědné analýzy vybraných děl z české literatury 20. století. Výsledky analýz tvoří zázemí pro interpretační syntézy daných literárních děl v relacích k intersubjektivním kódům příslušných literárních komunikací. Metodologickými východisky pro myšlení při práci v seminářích jsou soudobé literárněvědné koncepce, jejichž kategorie jsou využity aplikovaně k analýze a interpretaci textové poetiky. Předmět předpokládá základní orientaci v teoretických a literárněhistorických kategorií příslušných okruhů - naratologie, versologie, dějiny české literatury 20. století.
KCL/PCL1 - Kapitoly z české literatury 19. století (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako čtení a interpretace vybraných děl české literatury 19. století, jež slouží k uvedení do problematiky uvažování o české literatuře 19. století. Studenti budou v reprezentativních ukázkách seznámeni s jednotlivými žánry a tématy české literatury v průběhu celého 19. století s důrazem na proměny poetiky, estetiky i recepčního horizontu.
KCL/PCL3 - Kapitoly z české literatury 20. stol. 1 (2025)
2025/26
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických. Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry svými díly reprezentují.
KCL/PCL3B - Česká literatura 1. pol. 20. století 1 (2025)
2025/26
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války, a to jako součást dobové kultury. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických, zvláštní pozornost je přitom věnována formování a diferenciaci české literatury v 90. letech 19. století a nástupu první avantgardní generace - předválečné moderny.
KCL/PCL4 - Česká literatura 1. poloviny 20. století (2025)
2025/26
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.
KCL/PCL4B - Česká literatura 1. pol. 20. století 2 (2025)
2025/26
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.
KCL/PCL5B - Česká literatura 2. pol. 20. století 1 (2025)
2025/26
Předmět Česká literatura 2. poloviny 20. století I má interdisciplinární charakter. Přednášky a semináře kombinují historický a teoretický přístup, všímají si vztahu ideologických a estetických norem, analyzují a interpretují dobově výrazné básnické poetiky a narativy, reflektují střetávání komunikátů s proměňujícími se intersubjektivními kódy, sledují vývoj kritické recepce literárních děl.
KCL/PCL6B - Česká literatura 2. pol. 20. století 2 (2025)
2025/26
Předmět Česká literatura 20. století 2 má interdisciplinární charakter. Přednáška je orientována převážně literárněhistoricky a zaměřuje se na výrazné momenty literárního dění, jež jsou určující pro poznání literárního vývoje daného období. Práce v semináři kombinuje historický a teoretický přístup, zaměřuje se též na četbu a interpretaci vybraných básnických a prozaických děl. Všímá si střetávání dobových ideologických a estetických norem, analyzuje básnickou poetiku a strukturu narativu, reflektuje střetávání komunikátů s proměňujícími se intersubjektivními kódy, sleduje vývoj kritické recepce literárních děl.
KCL/PCMO - Morfologie českého jazyka (2025)
2025/26
Během kurzu se student podrobně seznámí s morfologickým plánem českého jazyka. Porozumí vybraným kapitolám z oblasti funkční a formální morfologie, naučí se analyzovat stavbu slova, dokáže vysvětlit problematiku třídění slov do slovních druhů, ovládne tvary jmen a sloves (včetně variantních tvarů, nepravidelností v deklinaci a specifik v užití). Zvládne vysvětlit tendence v současném tvarosloví i vztah mezi územ (jazykovou praxí) a kodifikací.
KCL/PCMOB - Morfologie českého jazyka (2025)
2025/26
Během kurzu se student podrobně seznámí s morfologickým plánem českého jazyka. Porozumí vybraným kapitolám z oblasti funkční a formální morfologie, naučí se analyzovat stavbu slova, dokáže vysvětlit problematiku třídění do slovních druhů, ovládne tvary jmen a sloves (včetně variantních tvarů, nepravidelností v deklinaci a specifik v užití). Zvládne vysvětlit tendence v současném tvarosloví, podrobně se seznámí s pravidly českého pravopisu i se školskou praxí v oblasti morfologie.
KCL/PIT2 - Interpretace literárních textů 2 (2025)
2025/26
Cílem kursu je na vybraných prózách, básních, případně dramatech z české literatury zejména 1. poloviny 20. století ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální poetika), jakož i provázanost s literárněhistorickým kontextem.
KCL/PJAP - Jazykový proseminář (2025)
2025/26
Předmět Jazykový proseminář uvádí studenty do studia lingvistiky a bohemistiky. Semináře přinášejí přehled o základních bohemistických příručkách a dalších informačních zdrojích využitelných pro studium češtiny, poznání jejího systému a zákonitostí jejího vývoje. Semináře představují jednotlivé jazykové roviny, vymezují jejich základní jednotky a vztahy, a to s důrazem na rovinu morfologickou a syntaktickou. Nedílnou součástí seminárního programu jsou různé typy jazykových rozborů, které rozvíjejí schopnost aplikovat dosavadní poznatky o jazykovém systému a hodnotit jazykové jevy ve funkčně-systémové perspektivě.
KCL/PKAT - Komplexní analýza textu (2025)
2025/26
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů.
Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.