2019/20
Obraz kursu KCL/CL1-B - Česká literatura 19. století 1 (2019)
2019/20
V kursu jsou studenti vedeni ke schopnostem, jak plasticky a v nutné redukci literárněhistorického materiálu postihnout zrod a formování novodobé české literatury v procesu národního obrození v její druhové a žánrové struktuře, dominantních osobnostech, profilových vývojových tendencích a v historických souvislostech. Metoda výkladu spočívá v kombinaci směrového, druhového, žánrového a generačního klíče. Záměrem je představit literaturu národního obrození nejen jako tradicí uznaný literární kánon, ale i jako nově interpretačně otevíranou živou literární hodnotu. Přednášky a semináře jsou věnovány zejména těmto tématům: Národní obrození jako literárněhistorický problém; preromantismus a sentimentalismus. Folklorní inspirace v obrozenské literatuře (edice, žánry, ohlasy). Problém českého biedermeieru. Překladatelské a jazykovědné úsilí národního obrození. Český romantismus v evropském kontextu. Role divadla v obrozenské společnosti a žánrový systém obrozenské dramatiky. Historismus a historická beletrie; novodobé české novinářství (časopisy, osobnosti, žánry). Žánrová a druhová struktura obrozenské literatury a její dominanty. Kánon obrozenské literatury a jeho aktuální interpretační možnosti. V seminářích se vybraná témata rozvíjejí a prohlubují.
Obraz kursu KCL/IT1-B - Interpretace literárních textů 1 (2019)
2019/20
Cílem kursu je na vybraných prozaických a básnických textech z novodobé české literatury ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální styl). Literárněvědná interpretace se chápe jako stále otevřený způsob vyvozování smyslu literárního díla.
Obraz kursu KCL/IT4-B - Interpretace literárních textů 4 (2019)
2019/20
Cílem kursu je na vybraných prozaických a básnických textech z novodobé české literatury ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální styl). Literárněvědná interpretace se chápe jako stále otevřený způsob vyvozování smyslu literárního díla.
Obraz kursu KCL/LIP-B - Literární proseminář (2019)
2019/20
Předmět Literární proseminář je koncipován jako informativně znalostní celek, jehož cílem je seznámit studenty 1. ročníku se základními prameny, přístupy, technikami a pojmy literární vědy, tj. s tím, co lze označit jako nezbytný instrumentář pro literárněvědnou práci. Z tohoto hlediska je předpokladem pro absolvování všech literárněvědných předmětů v průběhu celého následujícího studia. Seminář je věnován zejména těmto tématům: Česká literatura jakožto obor: náplň, vymezení, zaměření a jeho vývojové a funkční proměny; vymezení a pojetí základních literárněvědných disciplín. Schéma literární komunikace: autor a čtenář. Schéma literární komunikace: text; znakový systém literárního díla; literární druhy (lyrika, epika, drama) a žánry; principy vnitřní výstavby literárního díla; versologie a naratologie; tropy a figury; čas a prostor v literárním díle. Organizace literárního procesu (periodizace, proudy a směry, příčiny vývoje systému). Základní příručky pro studium české literární historie a teorie (dějiny, slovníky, bibliografie) a možnosti jejich využití; základní pramenné zdroje (archivy, knihovny). Literárněvědná dokumentace (forma bibliografické citace, způsoby třídění dokumentace, způsoby citace ve vědecké práci). Základní rysy odborného psaní o literatuře (druhy literárněvědné práce, struktura seminární, ročníkové a diplomové práce).
Obraz kursu KCL/LS3-B - Literární seminář 3 (2019)
2019/20
Program semináře se odvíjí od aktuálních vědeckých a výzkumných záměrů pracovníků katedry a od zájmů účastníků semináře a témat jejich bakalářských prací. Výuka v semináři je věnována teorii a rozboru uměleckých textů. Na praktických ukázkách budou představeny různé metodologické přístupy a druhová, žánrová i individuální specifika autorské poetiky.
Obraz kursu KCL/SCL-B - Starší česká literatura (2019)
2019/20
Smyslem kursu je pochopení základních historických a literárních trendů jednotlivých historických období v evropských souvislostech a získání vědomostního základu pro orientaci v konkrétních otázkách seminárních témat. Přenáška a seminář jsou věnovány zejména těmto tematickým okruhům: Periodizace starší české literatury. Jazyková charakteristika starších českých textů. Tematická a žánrová charakteristika starších českých textů. Funkce textu ve starší české literatuře. Souvislosti proměn staršího českého písemnictví v souvislosti s proměnami evropské kultury. Proměny literárněhistorického přístupu ke starší české literatuře. Vydávání starších českých textů z pohledu textologie a editologie. Staroslověnské písemnictví Velké Moravy. Staroslověnské písemnictví po zániku Velké Moravy. Latinské písemnictví 10.-14. stol. Německé písemnictví v českých zemích. Česká středověká lyrika. Epika přelomu 13. a 14. století. Veršovaná epika doby Karlovy. Česká próza 14. století. Literatura doby husitské. Latinská literatura v období humanismu. Česká literatura v období humanismu. Latinské písemnictví v období baroka. Barokní próza. Barokní poezie. Starší české drama. V seminářích se vybraná témata rozvíjejí a prohlubují.
Obraz kursu KCL/TEX-B - Textologie a ediční praxe (2019)
2019/20
Účastníci semináře se seznámí se základy české textologické teorie a s hlavními problematickými okruhy při vydávání novějších i starších česky psaných textů. V praxi si vyzkoušejí ediční přípravu textu (kolace, stanovení edičních zásad a jejich praktické uplatnění). Pozornost bude věnována jazykové a pravopisné úpravě textu i grafické úpravě písemností a korekturním technikám.
Obraz kursu KCL/VHM-B - Vývoj ČJ a historická mluvnice (2019)
2019/20
Kurs seznamuje posluchače přehledovou formou s vývojem českého jazyka a jeho užívání od rozpadu praslovanské jednoty do upevnění obrozenské kodifikace. Diachronnímu pohledu jsou vystaveny nejen jednotlivé jazykové roviny češtiny a její grafický záznam, nýbrž i česká jazyková situace; výklad si všímá i reflexí historického jazykového stavu a vývoje v dobových příručkách. V seminářích studenti čtou a rozebírají česky psané texty z období od 14. do 19. století. Zvláštní pozornost je přitom věnována porozumění textu, jeho hláskoslovné a tvaroslovné stránce. Poznáním historického vývoje v hláskové a tvarové rovině se ozřejmí alternace, nepravidelnosti a kolísání v češtině současné.