Trendy a vztahy vlastností prvků v periodické tabulce. Vznik a výskyt prvků. Chemie důležitých prvků, výskyt, příprava, fyzikální a chemické vlastnosti, nejdůležitější sloučeniny. Technický význam vybraných prvků a jejich sloučenin.
Osvojit si: Preparační reakce od jednoduchých ke složitějším. Separace produktů z reakčních směsí (krystalizace, filtrace, destilace, extrakce apod.). Stanovení složení a vlastností látek. Přečišťování tuhých a kapalných látek. Důraz je kladen na metodicky správné a bezpečné provádění jednotlivých operací vedoucí k co nejlepšímu výsledku jak z hlediska kvality, tak kvantity, schopnost aplikovat teoretické poznatky v praxi a vysvětlovat pozorované jevy.
Osvojit si: základy a charakteristiku chemických analytických metod. Metody separační.
Osvojit si: příklady odměrných a vážkových stanovení. Papírová a tenkovrstvá chromatografie. Ionexová chromatografie.
Předmět seznamuje se zařazením člověka do biologického systému, se základy anatomie, fyziologie a základy první pomoci. Pozornost je věnována aktuálním problémům vlivu životního prostředí na zdraví, problematice drogových závislostí a výchově k osobní odpovědnosti za své zdraví. Průběžně jsou probírány vývojové odlišnosti v jednotlivých etapách ontogeneze, se zaměřením především na předškolní a školní věk.
Osvojit si: Biochemii a objekt jejího zkoumání. Rozdělení organismů podle různých kriterií. Složení živé hmoty. Bílkoviny, cukry, lipidy a jejich metabolismus. Nukleové kyseliny. Biochemické děje a jejich regulace (enzymy, koenzymy, hormony). Bioenergie buněk, anabolismus a katabolismus.
Osvojit si: přípravu biologického materiálu. Kvalitativní testy sacharidů, lipidů, bílkovin a nukleových kyselin. Detekce vitamínů. Základní metody izolace v biochemii (extrakce, chromatografie).
Použití světelného mikroskopu, různé techniky světelné mikroskopie, použití SEM mikroskopie, zhotovení různých typů preparátů, jednoduché analýzy obrazu, realizace základního biologického experimentu a jeho vyhodnocení.
Praktické seznámení s geologií, zoologií a botanikou v terénu. 5denní výjezdní terénní cvičení mimo liberecký kraj do vybrané přírodovědně zajímavé oblasti. Zpracování zprávy z terénního cvičení (detaily za geologii, zoologii a botaniku upřesní vyučující přímo v terénu).
Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavními skupinami sinic, rostlin a hub, jejich význam pro člověka (využití v potravinářství, zemědělství a medicíně, toxiny hub a sinic) a vztahy s biotickými a abiotickými složkami prostředí. U vybraných skupin - základní charakteristika, způsob rozmnožování, výskyt, ekologický význam, systém a typické a/nebo důležité zástupce. Základních anatomické a morfologické znaků, charakteristika a funkce rostlinných orgánů, pletiv a základní typy květenství a plodů. V praktických cvičeních budou studenti pozorovat na živém nebo trvalém materiálu typické zástupce probíraných skupin. Součástí bude mikroskopické pozorování sinic, řas a hub.
Objasnit a vysvětlit chemické zákonitosti na předmětech a jevech, s nimiž se lidé setkávají v každodenním životě.
Cílem studia je rozšířit znalosti chemie tak, aby studenti získali potřebný základ v obecné a organické chemii a následně ho mohli rozvinout v dalších specializovaných přednáškách na Fakultě textilní TUL.
Získání orientace v informačních pramenech, osvojení metodiky vědecké práce. Prohloubení základních schopností a dovedností z oblasti práce s počítačovou technikou a vytvoření komplexního přístupu k ní. Získání přehledu o využití různého typu software a možností počítačové komunikace v síti Internet.