Obraz kursu KNJ/DID4 - Didactics NJ4 (2022)
2022/23
The course is a follow-up of Didactics NJ1 and Didactics NJ2 in the 3rd year of Bachelor studies and Didactics NJ3 from the 1st year of Master studies. Didactics NJ4 deals with methodological concepts of foreign language acquisition in the historical overview, analysis of historical and contemporary teaching material from the perspective of existing principles and methods and specifics of foreign language acquisition in different age groups. In the following seminars, students will be able to create their own examples of a textbook lesson based on the analysis of contemporary teaching material and convert it into a specific lesson in order to be able to theoretically justify the selected procedures and compare them with the current features of VCJ.
Obraz kursu KNJ/DN2E - German Didactics 2 (2022)
2022/23
Communicatice competence as the aim of present day foreign laguage teaching at elementary schools, receptive, productive and combined skills, their psycho-linguistic background, methodical procedures, typology of language exercises and learning strategies
Obraz kursu KNJ/DNJ2 - German Didactics 2 (2022)
2022/23
The course follows up on Didactics NJ1 (language systems). Students will be acquainted with the methodical process of practicing receptive and productive language skills and with procedures appropriate to the language and communicative goals of foreign language teaching at elementary school.
Obraz kursu KNJ/DSE1 - Didaktický seminář NJ 1 (2022)
2022/23
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s jednotlivými typy jazykových her pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Na základě prezentovaných ukázek her student vytvoří vlastní portfolio her, které odevzdá v termínu, jenž stanoví vyučující.
Obraz kursu KNJ/FOFO - Phonetics and Phonology NJ2 (2022)
2022/23
The aim of the seminar is to automate and improve practical German phonetics, with the aim of achieving fully comprehensible pronunciation and intonation without significant signs of Czech accent. The seminar is closely linked to the subject of Didactics of German Phonetics and it creates prerequisites for it in the form of flawless pronunciation. The seminar builds on the theoretical knowledge acquired in the compulsory subject of German phonetics and phonology and other seminars focused on phonetics from Bachelor studies.
The theoretical part is focused on articulation and acoustic phonetics, phonological principles of speech production and perception in contrast to Czech language.
Special attention is given to correcting individual phonetic errors.
Obraz kursu KNJ/LEXN - Lexikologie NJ (2022)
2022/23
Předmět lexikologie plynule navazuje na znalosti získané v lingvistické disciplíně morfosyntax - část morfologická, která je jak obsahem, tak formami práce základem slovotvorby. Východiskem je důkladná znalost morfologie slovních druhů německého jazyka. Úkolem lexikologie je zkoumat především slovní zásobu, její jednotky a struktury. Seminář se přitom zaměří především na následující problémy: Jaké druhy lexikální jednotek existují? Co je slovo? Jaké vztahy jsou mezi jednotkami jednotky slovní zásoby? Jak je strukturována slovní zásoba jednoho jazyka? Jak je strukturován mentální lexikon? Jaký je vztah mezi slovní zásobou a gramatikou?
Obraz kursu KNJ/LG1N - Lingvistický seminář NJ 1 (2022)
2022/23
Cílem je zprostředkovat studentům vhled do základů konverzační analýzy. Na základě autentických rozhovorů si studenti osvojí schopnost analyzovat typické znaky mluveného německého jazyka. Po úvodu do metod konverzační analýzy (video-záznamy, transkripce, analýza dat) budou transkribovány rozhovory (popř. video-záznamy rozhovorů).
Obraz kursu KNJ/MS2N - Morfosyntax NJ 2 (2022)
2022/23
V první části kurzu, která je věnována morfologii slovních druhů, bylo pojednáno sloveso. Druhá část se soustředí na nominální frázi, s akcentem na německé substantivum, adjektivum a člen. Dalším tématem je synsemantika s akcentem na předložku jako interferenční jev. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
Cílem seminářů je aplikovat teoretické poznatky na vybraných textech a vytvořit tak plynulý přechod do třetí, syntaktické části kursu. Rozsah učiva předpokládá významný podíl samostudia.
Závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí, klausury a ústní části. K ústní zkoušce je student připuštěn, zvládl-li úspěšně písemnou část.
Obraz kursu KNJ/NJ1 - German Language 1 (2022)
2022/23
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages.
Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.