2022/23
Obrázek kurzu KSS/AEI - Speciální pedagogika v aspektech etiky (2022)
2022/23
Předmět systematicky seznamuje posluchače se základní problematikou etiky v souvislosti s jejich budoucí odborností. Důraz bude kladen na současnou problematiku zvláště v oblasti aplikované etiky, koncepce morálního vývoje, zkoumání vlivu výchovy a vzdělání či sociální determinace na mravní charakter jedince a reflexi etiky jako jednoho z nástrojů vzdělávání. Výuka bude realizována formou dvouhodinových bloků (celkem 7 přednášek).
Obrázek kurzu KSS/AEX - Speciálněpedagogická exkurze (2022)
2022/23
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se speciální pedagogikou a seznamuje je s vybranými příklady praktického speciálně pedagogického terénu a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během speciálně pedagogických exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují speciální pedagogové, ale i psychologové a sociální pracovníci, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Jedná se instituce poskytující pobytové služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov), terénní či ambulantní služby (např. instituce typu Tyfloservis, Akademická poradna a centrum podpory Liberec, Lira Liberec apod.).
Obrázek kurzu KSS/AGE - Speciální andragogika a gerontagogika (2022)
2022/23
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí speciální andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně-ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim speciální andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
Obrázek kurzu KSS/AHY - Psychohygiena pro speciální pedagogy (2022)
2022/23
Ochrana bio-psycho-sociální rovnováhy prostřednictvím osvojených návyků sebereflexe spolu se schopností asertivní empatické komunikace vede studenty k profesionalitě a psychosomatickému souladu osobnosti. Z dlouhodobé profesní perspektivy pak naučené mechanismy sebepoznávání působí protektivně v oblasti emoční stability proti nadměrné zátěži a vzniku syndromu vyhoření. Praktické zaměření semináře vede k možnostem autovize pracovního zatížení, k osvojení zásad duševní hygieny a postupů bezpečné abreakce emocí spojených s výkonem pomáhající profese. Prostřednictvím ukázek relaxačních technik a sebezkušenostních aktivit student lépe pochopí principy ochrany duševního zdraví a frustrační odolnosti.
Obrázek kurzu KSS/AK1 - Speciálněpedagogické praktikum 1 (2022)
2022/23
Speciálněpedagogické praktikum 1 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na jedince se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci dětského dne, rekondičního obytu, prázdninového tábora (pobytového i příměstského), školy v přírodě, Dne Země, Noc s Andersenem apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe
Obrázek kurzu KSS/AK2 - Speciálněpedagogické praktikum 2 (2022)
2022/23

Speciálněpedagogické praktikum 2 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na dospělé jedince se speciálními potřebami a seniory formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci rekondičního pobytu, tematicky zaměřeného dne apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe.

Obrázek kurzu KSS/ANA - Spec. pedagogika jedinců s nadáním (2022)
2022/23
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.
Obrázek kurzu KSS/AO1-AO4 Speciálněpedagogická praxe 1 - 4 (2022-2024)
2022/23

Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností v oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálněpedagogické práci, které pak v průběhu praxe využívá a reflektuje. Praxe také umožňuje studentům naučit se kritické reflexi profese speciálního pedagoga a sebereflexi. Student v rámci praxe získá orientaci v problematice řešené na vybraném pracovišti, v základních výchovně vzdělávacích přístupech, reedukačních metodách, v legislativních normách vztahujících se k výkonu vybraného pracoviště, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia do speciálněpedagogické praxe. Smyslem praxe je, aby se student seznámil s jedinci se speciálními potřebami v celém spektru speciální pedagogiky (z hlediska věku, typu speciálních potřeb, typu zařízení apod.).

Studenti si vybírají instituce pro výkon odborné praxe dle pokynů vyučujícího. Student může praxi vykonat v zařízení, které si sám po dohodě s vyučujícím zvolí, nebo v některém z fakultních zařízení Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.

Obrázek kurzu KSS/AP1 - Speciální pedagogika 1 (2022)
2022/23
Předmět je uvedením do problematiky speciální pedagogiky. Poskytuje základní speciálněpedagogický terminologický aparát, seznamuje s jednotlivými speciálněpedagogickými disciplínami, s etiologií zdravotního postižení (speciálních potřeb), základními metodami a zásadami speciálněpedagogické práce a diagnostiky. Představuje postižení jako náročnou životní situaci, zabývá se vlivem postižení na jeho nositele, ale i na osoby v jeho okolí, zejména na rodinu, řeší kvalitu jejich života.
Obrázek kurzu KSS/APA - Sociální patologie (2022)
2022/23
Cílem disciplíny je nabídnout studentům nehodnotící a de-stigmatizující pohled na sociálně patologické jevy ve společnosti, na rizikové chování a rizikové skupiny, se kterými přicházejí do kontaktu ve své pedagogické a speciálně pedagogické praxi. Současně je kladen důraz na význam mezioborové spolupráce pedagogů, speciálních pedagogů, sociálních pracovníků a dalších odborníků v oblasti sociální patologie.
Obrázek kurzu KSS/APO - Základy poradenství (2022)
2022/23
Studenti se seznámí s poradenskou činností jako integrální součástí speciální pedagogiky. Pochopí interdisciplinární aspekty a kooperaci v poradenství a dokáží se orientovat v poradenských systémech resortu MPSV, MZ, MŠMT a dalších typech poradenství. Během kurzu si studenti vyzkouší specifické poradenské aktivity a naučí se kooperovat s aktéry poradenského procesu (poradce, klient, prostředí).
Obrázek kurzu KSS/APS - Psychopedie (2022)
2022/23
Předmět psychopedie je zaměřený na porozumění příčinám mentální retardace a získání schopnosti orientovat se v diagnostických přístupech a klasifikaci mentálního postižení. Cílem předmětu je schopnost efektivního plánování a uplatňování speciálně pedagogické intervence, reedukace a kompenzačních technik. U studentů je podporován systemický a zároveň etický přístup k protekci osob s mentálním postižením. Psychopedická témata jsou orientována na podporu vývoje a edukaci osob s mentální retardací, osoby, jejichž snížená mentální úroveň plyne z nepodnětného prostředí, osoby s podprůměrnou a hraniční inteligencí, osoby s demencí i osoby s mentálním postižením v kombinaci s jiným postižením či omezením. Zároveň je zdůrazňována komplexnost a multidisciplinarita psychopedie.