2022/23
Obrázek kurzu KPV/ADV - Využití dramatické výchovy ve SP (2022)
2022/23
Kurz je koncipován jako teoreticko-praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy a to: - v oblasti získání poznatků o oboru - v oblasti získání elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy - v oblasti reflektovaného osobního prožitku dramatické hry navozujícího základní osobní zkušenost s tímto typem činnosti. Komplex těchto cílů vyžaduje kombinaci všech výše uvedených forem (ukazování jevů označovaných pojmy oboru v navozených praktických situacích; konkrétní osobní zážitek z působení obecného principu atd.).
Obrázek kurzu KPV/AVV - Využití výtvarné výchovy ve SP (2022)
2022/23
Cílem předmětu je porozumění základním pojmům oboru. Studenti se seznámí se s jednotlivými metodami a možnostmi praktického užití různých výtvarných materiálů a technik při výchově a vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na specifika daného postižení a věkovou kategorii. Seznámí se s aspekty, které se podílejí na utváření předpokladů a dispozic pro estetické činnosti a činitele od raných vývojových fází. Studenti si osvojí základní metody a postupy výtvarné výchovy, které jsou vhodné pro danou věkovou kategorii a určitý typ zdravotního postižení.
Obrázek kurzu KPV/DC1K - Didaktika Čj 1 (2022)
2022/23
Předmět Čj 1 je předmět didaktický, v němž si studenti formou činnostní výuky osvojují základní teoretické otázky vyučování slohu, aplikované na konkrétní tvořivé vstupy pro žáky primárního vzdělávání. Těžištěm výuky je hravá, nenásilná forma rozvíjení komunikativních schopností žáků, jejich prvotního psaného projevu - vypravování, dopis a popis činnosti. Výuka je zaměřena na moderní postupy a metody, jako jsou metody kritického myšlení a aktivace samostatného přístupu žáka. Osnova: Komunikativní dovednosti Dramatická výchova a komunikace. Rozvoj verbální komunikace specifickými prostředky. Metody kritického myšlení k rozvíjení verbální komunikace. Základní formy společenského styku. Vypravování. Popis předmětu, děje.
Obrázek kurzu KPV/DC1P - Didaktika Čj 1 (2022)
2022/23
Předmět Čj 1 je předmět didaktický, v němž si studenti formou činnostní výuky osvojují základní teoretické otázky vyučování slohu, aplikované na konkrétní tvořivé vstupy pro žáky primárního vzdělávání. Těžištěm výuky je hravá, nenásilná forma rozvíjení komunikativních schopností žáků, jejich prvotního psaného projevu - vypravování, dopis a popis činnosti. Výuka je zaměřena na moderní postupy a metody, jako jsou metody kritického myšlení a aktivace samostatného přístupu žáka. Osnova: Komunikativní dovednosti Dramatická výchova a komunikace. Rozvoj verbální komunikace specifickými prostředky. Metody kritického myšlení k rozvíjení verbální komunikace. Základní formy společenského styku. Vypravování. Popis předmětu, děje.
Obrázek kurzu KPV/DC2K - Didaktika Čj 2 (2022)
2022/23
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách didaktiky českého jazyka (zaměřených speciálně na didaktiku učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Historie vyučování českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Metody práce učitele. Vyučovací metody racionální. Metody podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu. Motivační metody. Výkladové metody. Fixační metody. Metody prověřování, hodnocení, kontroly a klasifikace. Jazyková výchova v 1. ročníku. Jazyková výchova ve 2.-5. ročníku ZŠ. Organizace jazykového vyučování. Současná koncepce výuky českého jazyka a její směry. Průběžné modelové ukázky výuky.
Obrázek kurzu KPV/DC2P - Didaktika Čj 2 (2022)
2022/23
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách didaktiky českého jazyka (zaměřených speciálně na didaktiku učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Historie vyučování českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Metody práce učitele. Vyučovací metody racionální. Metody podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu. Motivační metody. Výkladové metody. Fixační metody. Metody prověřování, hodnocení, kontroly a klasifikace. Jazyková výchova v 1. ročníku. Jazyková výchova ve 2.-5. ročníku ZŠ. Organizace jazykového vyučování. Současná koncepce výuky českého jazyka a její směry. Průběžné modelové ukázky výuky.
Obrázek kurzu KPV/DPVK - Didaktika pracovní výchovy (2022)
2022/23
Předmět seznamuje s didaktickými a metodickými problémy pracovních činností na 1. stupni ZŠ. Osnova: Příprava materiálu, organizace v hodině, bezpečnost při práci, hodnocení výsledků. Problém tvořivosti. Základní užívané metody, metodika přípravy na hodinu. Techniky a pracovní postupy vhodné pro děti na 1. stupni ZŠ s důrazem na současné pojetí rozvíjení estetického cítění. Témata: Práce s drobným materiálem (papír, textil, modelovací hmoty), konstrukční činnosti, pěstitelské práce, příprava pokrmů, přírodní materiály, lidové zvyky a tradice. V rámci seminární práce studenti navrhnou dílčí činnosti k jednotlivým tématům a metodiku prakticky ověří v seminářích. Předmět je ukončen kontrolním klasifikovaným testem.
Obrázek kurzu KPV/DPVP - Didaktika pracovní výchovy (2022)
2022/23
Předmět seznamuje s didaktickými a metodickými problémy pracovních činností na 1. stupni ZŠ. Osnova: Příprava materiálu, organizace v hodině, bezpečnost při práci, hodnocení výsledků. Problém tvořivosti. Základní užívané metody, metodika přípravy na hodinu. Techniky a pracovní postupy vhodné pro děti na 1. stupni ZŠ s důrazem na současné pojetí rozvíjení estetického cítění. Témata: Práce s drobným materiálem (papír, textil, modelovací hmoty), konstrukční činnosti, pěstitelské práce, příprava pokrmů, přírodní materiály, lidové zvyky a tradice. V rámci seminární práce studenti navrhnou dílčí činnosti k jednotlivým tématům a metodiku prakticky ověří v seminářích. Předmět je ukončen kontrolním klasifikovaným testem.
Obrázek kurzu KPV/HHR-E - Historical Heritage of our Region (2022)
2022/23
Předmět je zaměřen na zprostředkování hmotného a nehmotného kulturního dědictví regionu.
Obrázek kurzu KPV/KGAN - Galerijní animace (2022)
2022/23
Předmět seznamuje s možnostmi práce s uměleckým dílem v hodinách VV i s galerijními projekty a možnostmi zprostředkování výtvarného umění veřejnosti. Součástí výuky je také absolvování vybraných galerijních animací, stejně jako příprava samostatných konceptů. Rozšiřuje znalosti o způsob-bech a formách vnímání, komunikace a interpretace uměleckých děl s důrazem na soudobé výtvarné postupy. Seznamuje s aktivním přístupem prostřednictvím výtvarných činností.
Obrázek kurzu KPV/KJRK - Komplexní jazykové rozbory (2022)
2022/23
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci, která vede ke zvládnutí problematiky na teoretické i praktické úrovni v jednotlivých druzích rozborů (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). Osnova: 1. rozbor komunikační situace a výstavby textu, 2. rozbor syntaktický /větný, skladebný/, 3. rozbor lexikální a slovotvorný, 4. rozbor morfologický (slovnědruhový a tvaroslovný), 5. rozbor zvukové a grafické stránky jazyka, 6. rozbor stylistický Srovnání pojetí rozborů dle M.Čechové a kol., dle J. Jelínka a kol., dle J.Hrbáčka a kol. Praktické rozbory různých druhů textů. Všestranné jazykové rozbory ve školní praxi a možnosti souhrnu učiva.
Obrázek kurzu KPV/KJRP - Komplexní jazykové rozbory (2022)
2022/23
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci, která vede ke zvládnutí problematiky na teoretické i praktické úrovni v jednotlivých druzích rozborů (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). Osnova: 1. rozbor komunikační situace a výstavby textu, 2. rozbor syntaktický /větný, skladebný/, 3. rozbor lexikální a slovotvorný, 4. rozbor morfologický (slovnědruhový a tvaroslovný), 5. rozbor zvukové a grafické stránky jazyka, 6. rozbor stylistický Srovnání pojetí rozborů dle M.Čechové a kol., dle J. Jelínka a kol., dle J.Hrbáčka a kol. Praktické rozbory různých druhů textů. Všestranné jazykové rozbory ve školní praxi a možnosti souhrnu učiva.
Obrázek kurzu KPV/MAPZ - Asistenční praxe v ZŠ (2022)
2022/23
Vstup do základního školství - pedagogická praxe v 1. ročníku ZŠ v počátku školní docházky žáků je zaměřena na postupné seznamování studenta s charakterem práce v primárním vzdělávání, které bezprostředně navazuje na předškolní výchovu. Cílem je pozorování a analýza průběhu výchovně-vzdělávacího procesu z hlediska činnosti učitele i žáků a jejich vzájemné interakce s akcentem na výchovné působení a jeho návaznost na předškolní vzdělávání. Činnosti asistentského charakteru navazují na praktické zkušenosti studenta z MŠ. Plní funkci orientace ve školském terénu, praktického seznamování s organizací vyučování, specifiky žáků mladšího školního věku apod. Studenti jsou rozděleni do 1. tříd spolupracujících základních škol. Průběžně si vedou pedagogický deník.
Obrázek kurzu KPV/MBID - Biologie dítěte (2022)
2022/23
Předmět seznamuje studenty se základy biologie člověka zaměřenými na problematiku dětí předškolního věku a prvního stupně základní školy. Probírají se základy anatomie a fyziologie člověka, věkové zvláštnosti ve vývoji dětí, zásady zdravé výživy, hygiena předškolní a školní práce. Zvláštní pozornost je věnována individuálnímu vývoji dětí, vývojovým poruchám, specifické práci s dětmi předškolního věku a problematice biologických aspektů při přechodu dítěte z mateřské školy na základní školu. Součástí je i výuka základů první pomoci.
Obrázek kurzu KPV/MDRA - Dramatická výchova v MŠ (2022)
2022/23
Předmět je koncipován jako praktický. Jeho cílem je uvést studenty do problematiky dramatické, resp. divadelní výchovy v oblasti získání poznatků o oboru a elementárních praktických dovedností pro využití metod a technik dramatické výchovy ve výchovně-vzdělávacím procesu v MŠ.
Obrázek kurzu KPV/MDVV - Didaktika výtvarné výchovy (2022)
2022/23
Předmět seznamuje s historií a současností oboru výtvarné výchovy. Témata: 1. Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. 2. Místo a úloha výtvarné výchovy v předškolní výchově. 3. Osobnost učitele. 4. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. 5. Pedagogické postupy a strategie. 6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, školní vzdělávací program. 7. Plánování, realizace a hodnocení výtvarných činností.
Obrázek kurzu KPV/MKRD - Komunikativní a řečové dovednosti (2022)
2022/23
Cílem předmětu je podat souvislou a ucelenou informaci o stavu, vývoji, možnostech rozvíjení a diagnostice komunikačních a řečových dovedností předškolních dětí a poskytnout k této problematice konkrétní náměty pro práci s dětmi v MŠ.
Obrázek kurzu KPV/MLIT - Literární a jazyková výchova v PV (2022)
2022/23
Témata: 1. Jazyk a řeč - komplexní a dílčí vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy 2. Rozvoj vztahu ke čtení a čtenářství 3. Čtenářské aktivity,prohlížení a "čtení" knížek 4. Rozvoj jazykových a vyjadřovacích dovedností 5. Rozvoj vyjadřovacích dovednosti na základě literární předlohy 6. Rozvoj jazykových a vyjadřovacích dovedností na základě sdílení 7. Rozvoj jazykového cítění 8. Rozvoj porozumění slyšenému 9. Principy individuální a skupinové konverzace, diskuse, rozhovoru 10. Jazykové a literární hry 11. Využití sdělovací ch prostředků v literární a jazykové výchově