2022/23
Obrázek kurzu KHI/ARCHM - Archivnictví (2022)
2022/23
Kurz je zaměřen na seznámení studentů se základními problémy archivnictví, mj. spisovou službou, předarchivní péčí, skartačním řízením, strukturou archivnictví v ČR, ochranou a využitím archiválií aj. V jeho rámci se uskuteční i exkurze do některých vybraných archivů.
Obrázek kurzu KHI/CED2O - Československé dějiny II (1945-1989) (2022)
2022/23
Posluchači budou seznámeni s politickým, hospodářským, sociálním a kulturním vývojem Československa od konce 2. světové války do pádu komunistického režimu v roce 1989, a to v potřebném kontextu dějin obecných. Pozornost bude mj. věnována specifickému charakteru třetí republiky (1945-1948), mocenskému nástupu KSČ, radikální proměně čs. státu a společnosti po únoru 1948, nejvýznamnějším politickým krizím (1953, 1956, 1968/69), perzekuci skutečných i potencionálních, resp. vykonstruovaných odpůrců režimu či formám působení protirežimního odboje a opozice. Analyzována pak bude příčina pádu komunistického režimu v roce 1989.
Obrázek kurzu KHI/CED2T - Československé dějiny II (1945-1989) (2022)
2022/23
Posluchači budou seznámeni s politickým, hospodářským, sociálním a kulturním vývojem Československa od konce 2. světové války do pádu komunistického režimu v roce 1989, a to v potřebném kontextu dějin obecných. Pozornost bude mj. věnována specifickému charakteru třetí republiky (1945-1948), mocenskému nástupu KSČ, radikální proměně čs. státu a společnosti po únoru 1948, nejvýznamnějším politickým krizím (1953, 1956, 1968/69), perzekuci skutečných i potencionálních, resp. vykonstruovaných odpůrců režimu či formám působení protirežimního odboje a opozice. Analyzována pak bude příčina pádu komunistického režimu v roce 1989.
Obrázek kurzu KHI/CSR - České a československé dějiny po roce 89 (2022)
2022/23
Účelem předmětu je seznámit studenty s nejnovějšími politickými, hospodářskými a sociálními dějinami Československa, resp. České republiky od pádu komunistického režimu v roce 1989 do roku 2007, kdy se Česká republika stala součástí schengenského prostoru. Důraz je kladen na demokratickou transformaci země po listopadu 1989, hospodářskou transformaci (privatizace, restituce), utváření nového politického systému a okolnosti zániku Československa v roce 1992. Stranou ovšem nezůstane ani vývoj České republiky, včetně jejího zapojení do mezinárodních struktur.
Obrázek kurzu KHI/DEVZO - Dějiny vzdělanosti v moderní době (2022)
2022/23
V rámci předmětu se studenti seznámí s vývojem chápání vzdělanosti v souvislosti s modernizačními procesy, vědeckým a technickým rozvojem i pedagogickým hnutím. Kromě přehledu vývoje vzdělávací soustavy od základního po vysoké školství bude pozornost věnována také ostatním centrům vzdělanosti.
Obrázek kurzu KHI/DEVZT - Dějiny vzdělanosti v moderní době (2022)
2022/23
V rámci předmětu se studenti seznámí s vývojem chápání vzdělanosti v souvislosti s modernizačními procesy, vědeckým a technickým rozvojem i pedagogickým hnutím. Kromě přehledu vývoje vzdělávací soustavy od základního po vysoké školství bude pozornost věnována také ostatním centrům vzdělanosti.
Obrázek kurzu KHI/DIG1M - Digital humanities 1 (2022)
2022/23
Cílem předmětu je seznámit posluchače s konkrétní problematikou bádání pomocí digitálních nástrojů různého druhui
Obrázek kurzu KHI/DK1 - Dějiny kultury I (2022)
2022/23
Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem kultury v českých zemích v časovém rozmezí od raného středověku do 15. století. Šířeji pojatá kultura - včetně uměleckých slohů - je zde zasazena do podstatných souvislostí českých a evropských dějin.
Obrázek kurzu KHI/DK2 - Dějiny kultury II (2022)
2022/23
Přednáška navazuje na výklad o románském a gotickém umění v Čechách a na Moravě. Soustředí se na vysvětlení vývoje renesančního, manýristického a barokního (klasicistního) umění stavebního (architektury) i výtvarného (sochařství, malířství ad.) v českých zemích v letech 1500-1780 s příklady staveb a děl typických pro tu kterou epochu.
Obrázek kurzu KHI/DK3 - Dějiny kultury III (2022)
2022/23
Předmět je věnován dějinám české kultury v 19. a 20. století od klasicismu až k moderní kultuře druhé poloviny 20. století. Cílem je hlubší obeznámení jak s vývojem umění v uvedeném období, tak s úlohou kultury při tvorbě sociálních struktur, tj. na základě vztahů s dobovými společnostmi. Zvláštní pozornost se zaměří k historickému vztahu kultury a hodnotových systémů, morálky, politiky a životních podmínek.
Obrázek kurzu KHI/DKU1M - Dějiny umění a kultury I (2022)
2022/23
Během přednášek z dějin umění budou studenti seznámeni s vývojem výtvarného umění a architektury v českých zemích od raného středověku po závěr gotiky. Umění vznikající v prostoru českých zemí bude zařazeno do kontextu umění evropského, část výuky bude věnována hlavním evropským kulturním centrům jednotlivých období (Ravena, Cáchy, Saint Denis). Přednášky z dějin kultury se zaměří na české země ve středověku raném až pozdním (7. stol. ? 1526) s přihlédnutím k souvislostem evropského vývoje. Budou věnovány kulturním proměnám krajiny, jejímu osídlování a využívání. V jejich rámci bude reflektováno středověké uspořádání společnosti (učení o ?trojím lidu?), stranou pozornosti nezůstanou podoby elitní reprezentace panovnických dynastií, šlechty a církve prostřednictvím hmotných památek světských i církevních. Výklad neopomíjí ani neelitní, většinovou část společnosti a její hmotný i duchovní život.
Obrázek kurzu KHI/DKU1Z - Dějiny umění a kultury I (2022)
2022/23
Během přednášek z dějin umění budou studenti seznámeni s vývojem výtvarného umění a architektury v českých zemích od raného středověku po závěr gotiky. Umění vznikající v prostoru českých zemí bude zařazeno do kontextu umění evropského, část výuky bude věnována hlavním evropským kulturním centrům jednotlivých období (Ravena, Cáchy, Saint Denis). Přednášky z dějin kultury se zaměří na české země ve středověku raném až pozdním (7. stol. ? 1526) s přihlédnutím k souvislostem evropského vývoje. Budou věnovány kulturním proměnám krajiny, jejímu osídlování a využívání. V jejich rámci bude reflektováno středověké uspořádání společnosti (učení o ?trojím lidu?), stranou pozornosti nezůstanou podoby elitní reprezentace panovnických dynastií, šlechty a církve prostřednictvím hmotných památek světských i církevních. Výklad neopomíjí ani neelitní, většinovou část společnosti a její hmotný i duchovní život.
Obrázek kurzu KHI/DKU2M - Dějiny umění a kultury II (2022)
2022/23
Kurz přináší základní přehled o dějinách kultury v českých zemích mezi léty 1526?1792, a to v souvislosti s evropským vývojem. Zaměřuje se na různá společenská prostředí, jejich vzorce chování, sociální distinkci a reprezentaci na příkladu vybraných památek hmotné kultury světského i církevního rázu. Reflektuje dějiny kultury ve vývoji hmotného a duchovního života v raném novověku. Výklad se také soustředí na vysvětlení vývoje renesančního, manýristického a barokního umění stavebního (architektury) i výtvarného (sochařství, malířství ad.) v českých zemích s uvedením příkladů staveb a jiných hmotných děl typických pro tu kterou epochu.
Obrázek kurzu KHI/DKU2Z - Dějiny umění a kultury II (2022)
2022/23
Kurz přináší základní přehled o dějinách kultury v českých zemích mezi léty 1526?1792, a to v souvislosti s evropským vývojem. Zaměřuje se na různá společenská prostředí, jejich vzorce chování, sociální distinkci a reprezentaci na příkladu vybraných památek hmotné kultury světského i církevního rázu. Reflektuje dějiny kultury ve vývoji hmotného a duchovního života v raném novověku. Výklad se také soustředí na vysvětlení vývoje renesančního, manýristického a barokního umění stavebního (architektury) i výtvarného (sochařství, malířství ad.) v českých zemích s uvedením příkladů staveb a jiných hmotných děl typických pro tu kterou epochu.
Obrázek kurzu KHI/DKU3M - Dějiny umění a kultury III (2022)
2022/23
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní chronologickou linkou vývoje dějin umění v českých zemích od středověku po závěr baroka, nastínit možnosti metodologických přístupů, uvést do problematiky vztahů umělec-zadavatel a s proměnu role umělce ve vymezeném období.
Obrázek kurzu KHI/DKU3Z - Dějiny umění a kultury III (2022)
2022/23
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní chronologickou linkou vývoje dějin umění v českých zemích od středověku po závěr baroka, nastínit možnosti metodologických přístupů, uvést do problematiky vztahů umělec-zadavatel a s proměnu role umělce ve vymezeném období.
Obrázek kurzu KHI/DKU4M - Dějiny umění a kultury IV (2022)
2022/23
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.
Obrázek kurzu KHI/DKU4Z - Dějiny umění a kultury IV (2022)
2022/23
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.