Obrázek kurzu KCL/ČC1-B - Čeština jako jazyk cizí (2022)
2022/23
Seminář poskytuje základní orientaci pro práci češtináře v oblasti výzkumu a praxe češtiny jako cizího jazyka. Zaměří se především na bilingvismus, osvojování češtiny jako druhého jazyka, na český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím cizince. Zdůrazňuje se význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází. Seminář seznamuje s evropskou jazykovou politikou a s možnostmi a principy začleňování žáků cizinců do výuky. Cílem semináře je poskytnou studentům základ pro práci s jinojazyčnými žáky na střední škole.
Obrázek kurzu KCL/ČKP-B - Čeština v kontrastivním pohledu (2022)
2022/23
Kurs poskytuje studentům vhled do pedagogicky zaměřeného kontrastivního studia českého jazyka. Studenti se seznámí se zaměřením a postupy kontrastivní lingvistiky, stylistiky a rétoriky obecně a s možnostmi jejich aplikací. Návazně se pak budou věnovat vybraným aspektům kontrastivního studia češtiny a některých jazyků jiných (ruština, vietnamština, němčina, angličtina, francouzština, italština, španělština, romština apod.) - podle vlastní volby a v závislosti na svých jazykových předpokladech. V průběhu semináře budou aktivně využívat paralelní korpusy češtiny ČNK a také žákovský korpus, který vzniká na KCL FP TUL.
Obrázek kurzu KCL/CL1-B - Česká literatura 19. století 1 (2022)
2022/23
Kurz je zaměřen na objasnění úlohy literatury v procesu národního sebe-uvědomění v 1. polovině 19. století a na formování základů moderní české literatury v dílech významných osobností této doby.
Obrázek kurzu KCL/CL2-B - Česká literatura 19. století 2 (2022)
2022/23
Předmět je zaměřen na sledování postupného rozpadu obrozeneckého modelu české literatury a formování konceptu moderny. Jednotlivé etapy a různé názorové proudy tohoto procesu jsou představeny v souvislostech programových i z hlediska individuálních tvůrčích postupů ve třech tematických blocích: 1. Nový koncept národního básnictví v programu májovců a různé způsoby jeho realizace; 2. Hledání východisek z krize literatury v diskusích o realismu a ve střetech školy národní a kosmopolitní; 3. Předpoklady moderny a její podoby v tvorbě 90. let 19. století.
Obrázek kurzu KCL/CL3-B - Česká literatura 1. pol. 20. století 1 (2022)
2022/23
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války, a to jako součást dobové kultury. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických, zvláštní pozornost je přitom věnována formování a diferenciaci české literatury v 90. letech 19. století a nástupu první avantgardní generace - předválečné moderny.
Obrázek kurzu KCL/CL4-B - Česká literatura 1. pol. 20. století 2 (2022)
2022/23
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.
Obrázek kurzu KCL/CPX-B - Čeština pro praxi (2022)
2022/23
Seminář konfrontuje středoškolské vědomosti z českého jazyka s potřebami kultivované jazykové praxe nejen ve školním prostředí. Sleduje komunikační záměr mluvčího a způsoby jeho realizace, standardní a substandardní útvary národního jazyka i jazykovou správnost. Pozornost je zaměřena zejména na vhodnost a funkční využití jazykových prostředků v různých typech projevů s důrazem na jasné, instruktivní vyjadřování komunikátů věcné, zvláště odborné povahy (se zřetelem ke zpracování odborných a závěrečných prací na FP).
Obrázek kurzu KCL/DCL1 - Didaktika ČJL 1 (2022)
2022/23
V předmětu se student seznámí se základními teoretickými východisky didaktiky jazykové výchovy pro SŠ, případně 2. stupeň ZŠ; zvláštní pozornost bude věnována vývoji koncepcí jazykového vyučování, proměně akcentů na různé cíle výuky, využití jazykových poznatků z hlediska komunikační praxe, integraci jazykové, komunikační a literární složky předmětu, vztahu vzdělávacích a výchovných aspektů předmětu, mezioborovému přesahu jazykového vyučování a kognitivnímu potenciálu mateřského jazyka.
Studentům bude představena odborná literatura oboru včetně webových zdrojů, kurikulární materiály: RVP G/SOŠ, RVP ZŠ, Katalog požadavků k maturitní zkoušce, učebnice, pracovní sešity pro SŠ, metodické příručky pro učitele SŠ/ZŠ aj.
Obrázek kurzu KCL/DCL3 - Didaktika ČJL 3 (2022)
2022/23
V předmětu budou studenti seznámeni s historií a současnou koncepcí výuky slohu, s vývojem vztahu mezi slohem a komunikační výchovou, s integrační funkcí komunikační výchovy v rámci předmětu český jazyk i v kontextu dalších učebních předmětů na SŠ/ZŠ. Pozornost se soustředí na pojetí komunikační a slohové výchovy v RVP ZV a RVP G/SOŠ a na další kurikulární materiály. Postupně budou představeny hlavní tematické oblasti slohové a komunikační výchovy: komplexní rozvoj komunikačních dovedností: produktivních (mluvení, psaní) a receptivních (naslouchání, čtení), funkční přístup ke slohu ? hledisko funkčního stylu ve vztahu ke slohovým postupům a útvarům, objektivní a subjektivní slohotvorní činitelé, rozvoj kreativity v mluvených a psaných projevech, kultivování spontánních mluvených projevů, produkce a recepce odborného textu, role spisovnosti v pedagogické komunikaci na SŠ/ZŠ, slohová práce: příprava, vlastní produkce žáků, oprava, hodnocení a klasifikace.
Obrázek kurzu KCL/IT1-B - Interpretace literárních textů 1 (2022)
2022/23
Studenti jsou vedeni k analytické práci s literárními texty, která je východiskem pro jejich interpretaci jak z hlediska historického kontextu, tak se zřetelem k proměnám referenčního horizontu. Cílem předmětu je získat schopnost orientace ve významové výstavbě literárních textů jako nezbytný předpoklad pro didaktické kompetence ve výuce literatury. Metodologický základ tvoří podněty literární hermeneutiky, sémiologie a strukturalismu. Praktické ukázky zahrnují různé žánry a individuální styly v rozmezí od 19. století do současnosti.
Obrázek kurzu KCL/IT2-B - Interpretace literárních textů 2 (2022)
2022/23
Cílem kursu je na vybraných prozaických a básnických textech z meziválečné české literatury ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální styl).
Obrázek kurzu KCL/JP2-B - Jazykový proseminář 2 (2022)
2022/23
Předmět Jazykový proseminář 2 se zaměřuje na všestrannou analýzu jazykových jevů. Studenti získávají lingvální i lingvistické dovednosti praktické i analytické. Cílem kursu je zejména porozumění textu, jeho celková charakteristika, analýza textu z hlediska zvukového, grafického, slovotvorného, morfematického, slovnědruhového a tvaroslovného, větněčlenského a souvětného i výpovědního.
Obrázek kurzu KCL/KGL - Kapitoly z kognitivní lingvistiky (2022)
2022/23
Cílem semináře je seznámit studenty se základními tématy a metodami kognitivní lingvistiky. Problematika je zasazena do širšího kontextu, kognitivní přístup je porovnáván se strukturním a komunikačně pragmatickým. V semináři jsou představeny základní tematické okruhy kognitivní lingvistiky: kognitivní lingvistika a její vztah k dalším kognitivním vědám, jazykový obraz světa, stereotyp, metafora, tělesné ukotvení významu, kulturní a výchovný potenciál kognitivní lingvistiky atd.
Obrázek kurzu KCL/KSL1E - Kapitoly ze světové literatury 1 (2022)
2022/23
Cílem předmětu je seznámení s vybranými jevy, autory a díly světové literatury 2. poloviny 19. století a století dvacátého, se zaměřením na národní literatury evropského a amerického kontinentu. Jeho výuka se nebude příliš zaměřovat na rozšíření faktografických znalostí, jejichž určitá úroveň se předpokládá, ale bude zacílena na rozvíjení schopností komplexně vnímat a hodnotit literární vývoj.