2023/24
Obrázek kurzu KNJ/DID4 - Didactics NJ4 (2023)
2023/24
The course is a follow-up of Didactics NJ1 and Didactics NJ2 in the 3rd year of Bachelor studies and Didactics NJ3 from the 1st year of Master studies. Didactics NJ4 deals with methodological concepts of foreign language acquisition in the historical overview, analysis of historical and contemporary teaching material from the perspective of existing principles and methods and specifics of foreign language acquisition in different age groups. In the following seminars, students will be able to create their own examples of a textbook lesson based on the analysis of contemporary teaching material and convert it into a specific lesson in order to be able to theoretically justify the selected procedures and compare them with the current features of VCJ.
Obrázek kurzu KNJ/DN2E - German Didactics 2 (2023)
2023/24
Communicatice competence as the aim of present day foreign laguage teaching at elementary schools, receptive, productive and combined skills, their psycho-linguistic background, methodical procedures, typology of language exercises and learning strategies
Obrázek kurzu KNJ/DNJ1 - German Didactics 1 (2023)
2023/24
The aim of the course is to introduce students to basic linguistic and didactic terminology, methodical process of practicing individual language systems and typology of exercises. Students will become acquainted with linguistic implications of differences between Czech and German language systems and their reflection on pupils' errors.
Obrázek kurzu KNJ/DNJ2 - German Didactics 2 (2023)
2023/24
The course follows up on Didactics NJ1 (language systems). Students will be acquainted with the methodical process of practicing receptive and productive language skills and with procedures appropriate to the language and communicative goals of foreign language teaching at elementary school.
Obrázek kurzu KNJ/DSE1 - Didaktický seminář NJ 1 (2023)
2023/24
Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s jednotlivými typy jazykových her pro nácvik jazykových prostředků a řečových dovedností. Na základě prezentovaných ukázek her student vytvoří vlastní portfolio her, které odevzdá v termínu, jenž stanoví vyučující.
Obrázek kurzu KNJ/FODI - Didactics of Phonetics NJ (2023)
2023/24
The aim of the course is to present phonetics and phonology as a basis for foreign language teaching. The subject deals with the problem of "phonetic warm-up", which should ideally serve as a lead-in of every German lesson. Phonetics is also explored as a phenomenon which should form a natural part of German language teaching, for example in relation to reading and listening comprehension, conversational exercises etc. The course builds on the previously acquired knowledge and deepens it didactically.
Obrázek kurzu KNJ/FONN - Fonetika a fonologie NJ (2023)
2023/24
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
Obrázek kurzu KNJ/FSE1 - Fonetický seminář NJ 1 (2023)
2023/24
Cílem semináře je procvičení a zdokonalení praktické německé fonetiky, snahou je docílit plně srozumitelné výslovnosti a intonace bez zjevných známek českého akcentu. Seminář navazuje na teoretické znalosti, které studenti získali v povinném předmětu fonetika a fonologie NJ. Pozornost je věnována zejména systematickému nácviku výslovnosti vokálů a konsonantů s přihlédnutím k interferenčním chybám českého rodilého mluvčího.
Obrázek kurzu KNJ/IIKS - Intrakulturní a interkulturní studia (2023)
2023/24
Seminář navazuje na studijní předmět Reálie německy mluvících zemí a doplňuje ho. Jeho cílem je prohloubit doposud získané poznatky v návaznosti na interkulturní a intrakulturní teoretické modely a posílit kulturně interpretační kompetence studentů. Kulturní vývoj je pojímán jako neustálý proces, jako interkulturní a intrakulturní výměna myšlenek a podnětů. Aby byla uvedená problematika prezentována v celé její mnohostranné perspektivě, bude se obsahová koncepce předmětu pohybovat na následujících rovinách: 1. rovina interkulturního vnímání, 2. historicko-kulturní rovina, 3. jazyková rovina. V této souvislosti se seminář zaměří na následující tématické celky: 1. základní vymezení problematiky intrakulturních a interkulturních teoretických modelů, 2. vztah Čechů a Němců v jeho historickém vývoji a současné podobě, 3. fenomén interkulturního učení, cizí jazyky jako prostředek interkulturního porozumění. Všechna témata semináře budou zasazena do evropského kulturně-historického kontextu.
Obrázek kurzu KNJ/LN1E - Literatura NJ 1 (2023)
2023/24
Literatura NJ1 navazuje na studijní předměty Teorie literatury a Literární proseminář. Těžiště semináře spočívá ve zprostředkování základního přehledu od období baroka až po romantiku. Seminář se dotkne rovněž problematiky německy psané literatury zmíněného období v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Seznámení s jednotlivými literárněhistorickými epochami bude doprovázeno a doplněno práci s vybranými texty německy psané literatury, jež mají zároveň procvičit a prověřit literárněvědné znalosti studentů, získané v předcházejících semestrech studia.
Obrázek kurzu KNJ/LN2N - Literatura NJ 2 (2023)
2023/24
Seminář Literatura NJ2 navazuje na literárněhistoricky koncipovanou studijní disciplínu Literatura NJ1. Jejím cílem je zprostředkování základního přehledu o dějinách německy psané literatury od biedermeieru až po literaturu exilu, resp. po rok 1945 Seminář se dotkne rovněž problematiky německy psané literatury v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, stejně jako literární tvorby německy píšících autorů z České republiky v emigraci. Součástí semináře bude práce s vybranými literárními texty, jež mají dokreslovat probírané literární období a zároveň přispět k procvičení, rozšíření a upevnění literárněvědných znalostí studentů.
Obrázek kurzu KNJ/LTN3 - Literature NJ3 (2023)
2023/24
The course is focused on introduction to selected topics of German literature for children and youth. The course builds on the literary-historical and literary-oriented study disciplines from Bachelor studies. The subject is approached not only by providing an overview of selected topics and tendencies in the field of German speaking literature, but its development and contemporary image is also illustrated on the background of selected works, literary excerpts and media samples.
Obrázek kurzu KNJ/LTN4 - Literature NJ4 (2023)
2023/24
The course builds on the literary-historical and literary-scientific study disciplines from Bachelor studies. Its main focus is to introduce selected contemporary tendencies in the field of literary development of German-speaking countries. The image of contemporary German literature is illustrated by means of representative works, or excerpts from the literary works of contemporary authors. At the same time, it is illustrated on the socio-political and cultural background between the 1990s to the present.
Obrázek kurzu KNJ/LTPN - Literární proseminář NJ (2023)
2023/24
Literární proseminář navazuje na předmět Teorie literatury. Literární proseminář je zaměřený na zopakování a prohloubení poznatků z oblasti literární vědy a jejich uplatnění při práci s literárními texty. Těžiště semináře spočívá jak v analýze německy psaných prozaických a dramatických literárních textů, tak v uplatnění získaných poznatků při práci s básní. Literární texty budou analyzovány a interpretovány na pozadí dějin německy psané literatury, jejichž dalšímu systematickému pojednání bude věnována pozornost v následujících semestrech studia. Výchozí textový materiál tvoří literatura po roce 1945.
Obrázek kurzu KNJ/LTS1 - Literární seminář NJ 1 (2023)
2023/24
Tématika volitelných seminářů je každý rok obměňována, témata se pohybují v co nejširším spektru, od prostého textu přes akustická umění (např. rozhlasové hry) až po film. Cílem je doplnit a rozšířit znalosti získané v povinných literárních seminářích, a v tomto smyslu se semináře zpravidla odklánějí od přímých chronologických os, zabývají se vybranými výseky či problémově-historickými souvislostmi. Tento předmět by měl přispět k prohloubení literárněhistorických znalostí a procvičení, příp. rozšíření literárněvědných znalostí získaných v průběhu bakalářského studia Těžištěm semináře je interpretace literárních ukázek a literárněvědná analýza vybraných děl z níže uvedených období.
Obrázek kurzu KNJ/LTS2 - Literary Seminar NJ2 (2023)
2023/24
The themes of the optional seminars have been varied every year, ranging from texts, acoustic arts (eg. radio plays) to movies. The aim is to supplement and broaden the knowledge gained in compulsory literary seminars. In this sense, the seminars do not usually follow chronological lines but rather deal with selected parts or problem-historical connections. This course should contribute to deepening literary-historical knowledge and practice and might extend literary knowledge gained during the Bachelor studies. The focus of the seminar is the interpretation of literary texts and literary analysis of selected works from the periods listed below.
Obrázek kurzu KNJ/MS1N - Morfosyntax NJ 1 (2023)
2023/24
Předmět morfosyntax je vyučován ve 3. - 6. semestru bakalářského studia. Jeho cílem je zprostředkovat studentům vhled do gramatických struktur německého jazyka, a vytvořit tak teoretickou bázi pro bezpečné zvládnutí mluvnické stavby současné standardní němčiny. První blok předmětu (3. a 4. semestr) je věnován morfologii slovních druhů (tvarosloví), přičemž těžiště tvoří gramatika slovesa. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
Obrázek kurzu KNJ/MS2E - Morfosyntax NJ 2 (2023)
2023/24
V první části kursu, která je věnována morfologii slovních druhů, bylo pojednáno sloveso. Druhá část se soustředí na jméno, s akcentem na německé substantivum a adjektivum. Dalším tématem je synsemantika s akcentem na předložku jako interferenční jev. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmatiky a textové lingvistiky. Cílem seminářů je aplikovat teoretické poznatky na vybraných textech a vytvořit tak plynulý přechod do třetí, syntaktické části kursu. Rozsah učiva předpokládá významný podíl samostudia. Závěrečná zkouška se skládá ze dvou částí, klausury a ústní části. K ústní zkoušce je student připuštěn, zvládl-li úspěšně písemnou část.