Obrázek kurzu KFL/ASV - Metody sociálně-vědního výzkumu (2023)
2023/24
Cílem kurzu je seznámit studující se základními principy sociálně vědního výzkumu. Pozornost bude zaměřena na základní metodologické postupy a související výzkumné techniky. Studující se naučí stanovit výzkumný problém, formulovat výzkumné otázky či hypotézy, porozumí identifikaci výzkumného vzorku, a především pak adekvátně interpretovat data. Rovněž se budou zabývat podobami výzkumných zpráv a prezentacemi výzkumných výstupů. Pozornost bude věnována rovněž etickým aspektům sociálně vědního výzkumu. Kurz je veden po dvou osách: studující jsou jednak teoreticky seznámeni s metodologií terénního šetření, jednak vytvářejí vlastní výzkumný projekt.
Obrázek kurzu KFL/CAR - Česká architektura včera a dnes (2023)
2023/24
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o jednotlivých slohových obdobích, jejich charakteristických znacích, typických architektonických prvcích a nejvýznamnějších stavebních památkách na našem území. Výklad bude doplněn bohatým obrazovým materiálem a podle možností vycházkami a exkursemi do terénu.
Obrázek kurzu KFL/CMS - Metody sociálněvědního výzkumu (2023)
2023/24
Studenti si osvojí základní pojmy a terminologii sociálně vědního výzkumu. Porozumí rozdílu mezi výzkumnými strategiemi užívanými v odlišných vědních disciplínách i v odlišných společenských institucích (např. marketingové výzkumy, výzkumy veřejného mínění). Osvojí si schopnosti tematizovat výzkumný kontext, výzkumný problém, předmět výzkumu a jeho subjekt a objekt. Získají dovednost adekvátně zvolit metodu s ohledem na formulovaný cíl výzkumu a na základě metody definovat nebo konstruovat techniku sběru dat. Nezbytně si osvojí schopnost prezentace empirických faktů srozumitelnou a vědecky ukázněnou formou. Rozvinou schopnost vytvořit závěrečnou zprávu a interpretovat výsledky jiných výzkumných šetření. Hlavním cílem předmětu je porozumění sociálně vědnímu výzkumu, jeho podstatě, metodám a způsobu jeho provádění, volbě vhodné metody pro zkoumání určitého jevu. Výuka rozvíjí i schopnost získané výsledky správně interpretovat a využívat, porozumět těmto informacím.
Obrázek kurzu KFL/CR89F - Česká republika (Československo) v letec (2023)
2023/24
Cílem předmětu je, aby posluchači pochopili okolnosti politického převratu v roce 1989, získali přehled o politické a ekonomické transformaci v devadesátých letech a aby znali nejvýznamnější osobnosti demokratického Československa a nově vzniklé České republiky. Studenti by se také měli orientovat v oblasti české zahraniční politiky.
Obrázek kurzu KFL/DDO1 - Didaktické dovednosti pro OV 1 (2023)
2023/24
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DDO2 - Didaktické dovednosti pro OV 2 (2023)
2023/24
Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DKL - Dějiny kultury (2023)
2023/24
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled základních etap vývoje evropské kultury s důrazem na podstatné souvislosti a návaznost na současnou kulturu. V centru pozornosti bude výtvarné umění, architektura, užité umění a životní styl ve vybraných etapách kulturních dějin.
Obrázek kurzu KFL/DOKF - Dokumentární film ve výuce (2023)
2023/24
V tomto kurzu se budeme zabývat možnostmi práce s dokumentárním filmem ve výuce. V rámci každé přednášky promítneme vybraný dokumentární film a budeme se zabývat jednotlivými aspekty práce s filmem s důrazem na praktickou práci s filmem ve výuce. Kurz směřuje k získání praktických dovedností pro práci s dokumentárním filmem v oblasti lidských práv. Filmové teorie se budeme dotýkat okrajově.
Obrázek kurzu KFL/DZM19 - Dějiny západního myšlení 1 (2023)
2023/24
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.
Obrázek kurzu KFL/DZS1 - Didaktické dovednosti pro ZSV 1 (2023)
2023/24
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcových vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DZS2 - Didaktické dovednosti pro ZSV 2 (2023)
2023/24
Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/EBI - Etika (2023)
2023/24
V kurzu se studenti seznámí s etikou a bioetikou, jejich základními teoretickými přístupy. Předmět studenty uvede mezi základní etické problémy bioetiky, ale také specifické etické souvislosti budoucího profesního zaměření (bioinženýrství). V seminárních částech bude vedle odborných znalostí bioetiky a etiky pro bioinženýrství procvičována schopnost logické konstrukce tvrzení, argumentace a hodnotových soudů, dále schopnost diskutovat a obhajovat své názory, ať už v oblasti etických dilemat nebo při řešení myšlenkových experimentů.
Obrázek kurzu KFL/EBO*Z - Etika v biomedicínských oborech (2023)
2023/24
V kurzu se studenti nejprve seznámí všeobecně s bioetikou, její terminologií, postupy a základními teoretickými přístupy. Semináře budou postupovat od získávání obecných odborných znalostí na poli bioetiky především k jejich aplikaci na vybrané problematické oblasti biomedicínských oborů. Během závěrečných seminářů bude procvičována schopnost spojit tyto vybrané problematické fenomény s širšími společenskými souvislostmi. Vedle těchto odborných znalostí budou po celou dobu kurzu studenti vedeni k rozvoji schopností kritické analýzy morálních dilemat bioetiky a etiky v biomedicínských oborech.
Obrázek kurzu KFL/EBOB - Etika v biomedicínských oborech (2023)
2023/24
V kurzu se studenti seznámí s etikou a bioetikou, jejich základními teoretickými přístupy. Předmět studenty uvede mezi
základní etické problémy bioetiky, ale také specifické etické souvislosti budoucího profesního zaměření (bioinženýrství).
V seminárních částech bude vedle odborných znalostí bioetiky a etiky pro bioinženýrství procvičována schopnost logické
konstrukce tvrzení, argumentace a hodnotových soudů, dále schopnost diskutovat a obhajovat své názory, ať už v oblasti
etických dilemat nebo při řešení myšlenkových experimentů.
Obrázek kurzu KFL/EIAE - Etika (2023)
2023/24
Kurz ve své první části (sedm prvních přednášek) seznámí studenty s etikou jakožto praktickou filosofickou disciplínou, a jejím mezioborovým přesahem. Budou zde proto představeny hlavní etické koncepce a jejich argumentace. Na tuto první část kurzu plynule naváže oblast aplikované etiky (applied ethics, practical ethics) v širším kontextu společenských věd. Přednášky této praktické části kurzu budou doplněny semináři s ukázkami současné praxe v otázkách aplikované etiky.
Obrázek kurzu KFL/EMS - Metody sociálněvědního výzkumu (2023)
2023/24
Studenti si osvojí základní pojmy a terminologii sociálně vědního výzkumu. Porozumí rozdílu mezi výzkumnými strategiemi užívanými v odlišných vědních disciplínách i v odlišných společenských institucích (např. marketingové výzkumy, výzkumy veřejného mínění). Osvojí si schopnosti tematizovat výzkumný kontext, výzkumný problém, předmět výzkumu a jeho subjekt a objekt. Získají dovednost adekvátně zvolit metodu s ohledem na formulovaný cíl výzkumu a na základě metody definovat nebo konstruovat techniku sběru dat.
Obrázek kurzu KFL/ETI19 - Etika (2023)
2023/24
Kurz ve své první části (sedm prvních přednášek) seznámí studenty s etikou jakožto praktickou filosofickou disciplínou, a jejím mezioborovým přesahem. Budou zde proto představeny hlavní etické koncepce a jejich argumentace. Na tuto první část kurzu plynule naváže oblast aplikované etiky (applied ethics, practical ethics) v širším kontextu společenských věd. Přednášky této praktické části kurzu budou doplněny semináři s ukázkami současné praxe v otázkách aplikované etiky.
Obrázek kurzu KFL/FAE - Filosofie a etika (2023)
2023/24
FAE je kurzem, jenž je koncipován jakožto úvod do filosofie a etiky jakožto specifickým způsobem myšlení. Cílem je během jednoho semestru zprostředkovat studentům základní znalosti z oblasti filosofických schémat, ze kterých se utvářela etická východiska současné společnosti. Součástí kurzu je problematika cílů a motivů lidského jednání, morálních kodexů apod.