2024/25
Obrázek kurzu KNJ/DID3 - Didactics NJ3 (2024)
2024/25
The aim of the seminar is to provide students with practical support in solving questions from parallel pedagogical practice at secondary school and to draw attention to the peculiarities of German language teaching in comparison with subjects taught in mother tongue and as a second foreign language after English.
Obrázek kurzu KNJ/DNJ1 - German Didactics 1 (2024)
2024/25
The aim of the course is to introduce students to basic linguistic and didactic terminology, methodical process of practicing individual language systems and typology of exercises. Students will become acquainted with linguistic implications of differences between Czech and German language systems and their reflection on pupils' errors.
Obrázek kurzu KNJ/FONN - Fonetika a fonologie NJ (2024)
2024/25
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
Obrázek kurzu KNJ/LEXN - Lexikologie NJ (2024)
2024/25
Předmět lexikologie plynule navazuje na znalosti získané v lingvistické disciplíně morfosyntax - část morfologická, která je jak obsahem, tak formami práce základem slovotvorby. Východiskem je důkladná znalost morfologie slovních druhů německého jazyka. Úkolem lexikologie je zkoumat především slovní zásobu, její jednotky a struktury. Seminář se přitom zaměří především na následující problémy: Jaké druhy lexikální jednotek existují? Co je slovo? Jaké vztahy jsou mezi jednotkami jednotky slovní zásoby? Jak je strukturována slovní zásoba jednoho jazyka? Jak je strukturován mentální lexikon? Jaký je vztah mezi slovní zásobou a gramatikou?
Obrázek kurzu KNJ/LN2N - Literatura NJ 2 (2024)
2024/25
Seminář Literatura NJ2 navazuje na literárněhistoricky koncipovanou studijní disciplínu Literatura NJ1. Jejím cílem je zprostředkování základního přehledu o dějinách německy psané literatury od biedermeieru až po literaturu exilu, resp. po rok 1945 Seminář se dotkne rovněž problematiky německy psané literatury v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, stejně jako literární tvorby německy píšících autorů z České republiky v emigraci. Součástí semináře bude práce s vybranými literárními texty, jež mají dokreslovat probírané literární období a zároveň přispět k procvičení, rozšíření a upevnění literárněvědných znalostí studentů.
Obrázek kurzu KNJ/LTN3 - Literature NJ3 (2024)
2024/25
The course is focused on introduction to selected topics of German literature for children and youth. The course builds on the literary-historical and literary-oriented study disciplines from Bachelor studies. The subject is approached not only by providing an overview of selected topics and tendencies in the field of German speaking literature, but its development and contemporary image is also illustrated on the background of selected works, literary excerpts and media samples.
Obrázek kurzu KNJ/LTPN - Literární proseminář NJ (2024)
2024/25
Literární proseminář navazuje na předmět Teorie literatury. Literární proseminář je zaměřený na zopakování a prohloubení poznatků z oblasti literární vědy a jejich uplatnění při práci s literárními texty. Těžiště semináře spočívá jak v analýze německy psaných prozaických a dramatických literárních textů, tak v uplatnění získaných poznatků při práci s básní. Literární texty budou analyzovány a interpretovány na pozadí dějin německy psané literatury, jejichž dalšímu systematickému pojednání bude věnována pozornost v následujících semestrech studia. Výchozí textový materiál tvoří literatura po roce 1945.
Obrázek kurzu KNJ/MS1N - Morfosyntax NJ 1 (2024)
2024/25
Předmět morfosyntax je vyučován ve 3. - 6. semestru bakalářského studia. Jeho cílem je zprostředkovat studentům vhled do gramatických struktur německého jazyka, a vytvořit tak teoretickou bázi pro bezpečné zvládnutí mluvnické stavby současné standardní němčiny. První blok předmětu (3. a 4. semestr) je věnován morfologii slovních druhů (tvarosloví), přičemž těžiště tvoří gramatika slovesa. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
Obrázek kurzu KNJ/MS3E - Morfosyntax NJ 3 (2024)
2024/25
Předmět navazuje na dosud získané gramatické znalosti v předmětu Morfosyntax NJ1 a 2 a jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy a koncepcemi ve větné skladbě současné standardní němčiny. Hlavní problematikou je struktura německé věty (věta jednoduchá i souvětí složené) s akcentem na dominantní postavení slovesa. Syntaktické jevy jsou pojednány z konfrontačního hlediska.
Obrázek kurzu KNJ/NJ1 - German Language 1 (2024)
2024/25
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages. Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.
Obrázek kurzu KNJ/PN2N - Praktická jazyková cvičení (2024)
2024/25
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages. Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.
Obrázek kurzu KNJ/NJH1 - Německý jazyk 1 (2024)
2024/25
Student prokáže výstupní jazykovou úroveň A2 v oblasti receptivních řečových dovedností (poslech a čtení s porozuměním) a úroveň A2 v oblasti produktivních dovedností (ústní a písemný projev) dle Evropského referenčního rámce pro cizí jazyky: Student dokáže porozumět jednoduchým faktografickým informacím z každodenního života a profesní sféry, dokáže sledovat s porozuměním psané i mluvené texty ve svém oboru a chápe jednoduché technické informace. Bez problémů vyhledává a využívá potřebné informace z různých textů. V produktivních dovednostech dokáže student popsat a charakterizovat jednoduchým způsobem osoby, události, činnosti a jednání. Je schopen stručně vysvětlit a zdůvodnit své postoje a názory
Obrázek kurzu KNJ/ONJ - German for Professional Purposes (2024)
2024/25
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive and productive language skills according to Common European Framework of Reference for Languages. The focus of the course is to work with specialized foreign litarature. Students are able to summarize and interpret information from the texts in German.
Obrázek kurzu KNJ/PDN1 - Didaktika cizího jazyka pro učitele 1 (2024)
2024/25
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy výuky německého jazyka na prvním stupni. Těžiště kurzu tvoří nácvik jazykových prostředků s ohledem na specifika žáků mladšího školního věku. Student si osvojí zásady zprostředkování zvukové stránky jazyka (fonetická rozcvička), prezentaci a procvičování slovní zásoby a gramatických struktur, způsob testování a práce s chybou. Kriticky přistupuje k výukovým materiálům, je schopen sestavit vlastní cvičení. Součástí kurzu je práce s odbornou cizojazyčnou literaturou, jejíž náročnost odpovídá referenční úrovni C1. Studenti jsou schopni v německém jazyce shrnout a interpretovat informace z textů.
Obrázek kurzu KNJ/PN1E - Praktická jazyková cvičení NJ 1 (2024)
2024/25
Předmět zohledňuje značně kolísající vstupní jazykovou úroveň studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových znalostí v rovině normativní stránky němčiny (složka gramatická a ortografická). V části gramatické se cvičení zaměřuje na opakování, automatizaci a doplnění základních morfosyntaktických struktur (sloveso), zvýšenou pozornost věnuje jevům interferujícím a jejich kognitivně zakotvenému nácviku. Komunikativní část nácviku gramatických struktur vychází z tematických okruhů probíraných v paralelním Praktickém jazykovém cvičení NJ2.
Obrázek kurzu KNJ/PN2N - Praktická jazyková cvičení NJ 2 (2024)
2024/25
Předmět uvažuje se značně kolísající vstupní jazykovou úrovní studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět textům ve spisovném jazyce. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. Pro nácvik poslechu s porozuměním slouží portfolio aktuálních poslechových textů z webu Deutsche Welle, které je k dispozici též na e-learningu. V písemném projevu si osvojí student zásady vhodné formulace a způsobů argumentace při psaní základních stylistických útvarů (protokol, zpráva, popis, výklad, vyprávění). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ1.
Obrázek kurzu KNJ/PN4E - Praktická jazyková cvičení NJ 4 (2024)
2024/25
Obsah předmětu navazuje na předmět Praktická jazyková cvičení NJ1. Cílem kurzu je zopakovat a prohloubit dosavadní gramatické znalosti studentů. Vybraná témata se věnují převážně problematice jmenných kategorií a slovosledu ve větě hlavní a vedlejší. Předmět je uzavřen soubornou zkouškou, která ověřuje učivo seminářů Praktická jazyková cvičení NJ1, NJ2, NJ3 a NJ4.
Obrázek kurzu KNJ/PN5 - Praktická jazyková cvičení V (2024)
2024/25
Předmět vychází v rovině znalosti gramatického systému němčiny ze znalostí osvojených, prohloubených a automatizovaných v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ4. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti receptivních i produktivních řečových dovedností studenta plně rozvinuté úrovně B2 s tendencí k prahové úrovni C1 ve čtení s porozuměním.
Obrázek kurzu KNJ/PN7E - Praktická jazyková cvičení NJ 7 (2024)
2024/25
Předmět automatizuje a prohlubuje v rovině znalosti gramatického systému němčiny znalosti osvojené v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti produktivních řečových dovedností studenta prahové úrovně C1 a v receptivních řečových dovednostech plně rozvinuté úrovně C1. Předmět předpokládá znalosti a dovednosti osvojené a automatizované v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6.
Obrázek kurzu Sprachpraxis Hörverstehen (2024)
2024/25
Cílem cvičení je soustavný nácvik správné německé výslovnosti tak, aby tato výslovnost byla z hlediska výuky cizího jazyka na prvním stupni vzorová, tedy bezchybná. Praktický nácvik bude doplněn o teoretický popis artikulace jednotlivých fonetických jevů, diskutovány budou typické chyby českých rodilých mluvčích a možnosti jejich odstranění.