Obrázek kurzu KHI/ARCHM - Archivnictví (2024)
2024/25
Kurz je zaměřen na seznámení studentů se základními problémy archivnictví, mj. spisovou službou, předarchivní péčí, skartačním řízením, strukturou archivnictví v ČR, ochranou a využitím archiválií aj. V jeho rámci se uskuteční i exkurze do některých vybraných archivů.
Obrázek kurzu KHI/CED2O - Československé dějiny II (1945-1989) (2024)
2024/25
Posluchači budou seznámeni s politickým, hospodářským, sociálním a kulturním vývojem Československa od konce 2. světové války do pádu komunistického režimu v roce 1989, a to v potřebném kontextu dějin obecných. Pozornost bude mj. věnována specifickému charakteru třetí republiky (1945-1948), mocenskému nástupu KSČ, radikální proměně čs. státu a společnosti po únoru 1948, nejvýznamnějším politickým krizím (1953, 1956, 1968/69), perzekuci skutečných i potencionálních, resp. vykonstruovaných odpůrců režimu či formám působení protirežimního odboje a opozice. Analyzována pak bude příčina pádu komunistického režimu v roce 1989.
Obrázek kurzu KHI/CED2T - Československé dějiny II (1945-1989) (2024)
2024/25
Posluchači budou seznámeni s politickým, hospodářským, sociálním a kulturním vývojem Československa od konce 2. světové války do pádu komunistického režimu v roce 1989, a to v potřebném kontextu dějin obecných. Pozornost bude mj. věnována specifickému charakteru třetí republiky (1945-1948), mocenskému nástupu KSČ, radikální proměně čs. státu a společnosti po únoru 1948, nejvýznamnějším politickým krizím (1953, 1956, 1968/69), perzekuci skutečných i potencionálních, resp. vykonstruovaných odpůrců režimu či formám působení protirežimního odboje a opozice. Analyzována pak bude příčina pádu komunistického režimu v roce 1989.
Obrázek kurzu KHI/DEVZO - Dějiny vzdělanosti v moderní době (2024)
2024/25
V rámci předmětu se studenti seznámí s vývojem chápání vzdělanosti v souvislosti s modernizačními procesy, vědeckým a technickým rozvojem i pedagogickým hnutím. Kromě přehledu vývoje vzdělávací soustavy od základního po vysoké školství bude pozornost věnována také ostatním centrům vzdělanosti.
Obrázek kurzu KHI/DEVZT - Dějiny vzdělanosti v moderní době (2024)
2024/25
V rámci předmětu se studenti seznámí s vývojem chápání vzdělanosti v souvislosti s modernizačními procesy, vědeckým a technickým rozvojem i pedagogickým hnutím. Kromě přehledu vývoje vzdělávací soustavy od základního po vysoké školství bude pozornost věnována také ostatním centrům vzdělanosti.
Obrázek kurzu KHI/DKU2M - Dějiny umění a kultury II (2024)
2024/25
Studující se seznámí s vývojem kultury českých zemí v "dlouhém" 19. století (1792-1914) v souvislosti s děním v Evropě a s ohledem na její hmotné i duchovní proměny. Pozornost se zaměřuje na mocensky sílící i oslabující vrstvy společnosti v době rozšiřující se industrializace, nacionalizace, sekularizace státu a všeobecné racionalizace společnosti. Výklad reflektuje dějiny kultury ve vývoji hmotného a duchovního života v raném novověku. Následně se přednášky zaměří na zásadní změny v kultuře českých zemí po obou světových válkách a politických převratech "krátkého" 20. století (1914-1989). Přihlíží ke kulturním proměnám Evropy ovlivněné střídáním diktátorských i demokratických režimů. Věnuje pozornost také kultuře marginalizovaných, resp. perzekvovaných skupin obyvatelstva i nově se ustavujícím politickým (pseudo)elitám. Zaměřuje se i na vliv nových, rychle se šířících médií a sílící nivelizaci většiny mocenským diktátům podrobené společnosti.
Obrázek kurzu KHI/DKU2Z - Dějiny umění a kultury II (2024)
2024/25
Studující se seznámí s vývojem kultury českých zemí v "dlouhém" 19. století (1792-1914) v souvislosti s děním v Evropě a s ohledem na její hmotné i duchovní proměny. Pozornost se zaměřuje na mocensky sílící i oslabující vrstvy společnosti v době rozšiřující se industrializace, nacionalizace, sekularizace státu a všeobecné racionalizace společnosti. Výklad reflektuje dějiny kultury ve vývoji hmotného a duchovního života v raném novověku. Následně se přednášky zaměří na zásadní změny v kultuře českých zemí po obou světových válkách a politických převratech "krátkého" 20. století (1914-1989). Přihlíží ke kulturním proměnám Evropy ovlivněné střídáním diktátorských i demokratických režimů. Věnuje pozornost také kultuře marginalizovaných, resp. perzekvovaných skupin obyvatelstva i nově se ustavujícím politickým (pseudo)elitám. Zaměřuje se i na vliv nových, rychle se šířících médií a sílící nivelizaci většiny mocenským diktátům podrobené společnosti.
Obrázek kurzu KHI/DKU4M - Dějiny umění a kultury IV (2024)
2024/25
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.
Obrázek kurzu KHI/DKU4Z - Dějiny umění a kultury IV (2024)
2024/25
Cílem kurzu je poskytnout studujícím základní rozhled po zásadních změnách výtvarného umění českých zemí 19. a 20. století. V přehledu bude sledována základní chronologická linka, výklad bude zaměřen na faktografii a metodologii. Zvláštní důraz bude kladen na výklad moderního umění v kontextu regionu, tedy na německy hovořící výtvarné umělce a architekty. Pro druhou polovinu 20. století budou vybrány důležité milníky spojené s politickým vývojem (oficiální kulturní politika po roce 1948 versus svobodné formy vyjadřování). Pro dobu po roce 1989 bude kladen důraz na zprostředkování vhledu do rozmanitosti kurátorských a uměleckých přístupů.
Obrázek kurzu KHI/DTE1 - Dějiny textilu I (2024)
2024/25
Posluchači se v rámci kurzu seznámí s celkovým vývojem textilní výroby od středověku do moderní doby. Pozornost bude věnována vývoji jednotlivých odvětví textilní výroby (plátenictví, soukenictví, bavlnářství, umělé tkaniny) s hlavním zaměřením na české země. Součástí tohoto obrazu bude sledování proměn organizace textilní výroby od domáckého typu práce a městských cechů přes manufaktury až po tovární výrobu, rozvíjející se v procesu industrializace od 19. století. Dějiny textilu budou zároveň chápany a prezentovány jako součást vývoje hmotné kultury.
Obrázek kurzu KHI/DVTEM - Dějiny vědy a techniky (2024)
2024/25
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s přelomovými událostmi moderního věku vztahujícími se k rozvoji technologií i dalších vědních oborů, jakými je lékařství, biologie a chemie. Věnuje se roli vynálezů a inovací vědy již od počátku lidské civilizace do současnosti a tomu, jakým způsobem nové vynálezy a technologie, a především jejich zavádění do praxe, ovlivňovaly celospolečenské změny.
Obrázek kurzu KHI/DVTEZ - Dějiny vědy a techniky (2024)
2024/25
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s přelomovými událostmi moderního věku vztahujícími se k rozvoji technologií i dalších vědních oborů, jakými je lékařství, biologie a chemie. Věnuje se roli vynálezů a inovací vědy již od počátku lidské civilizace do současnosti a tomu, jakým způsobem nové vynálezy a technologie, a především jejich zavádění do praxe, ovlivňovaly celospolečenské změny.
Obrázek kurzu KHI/HEX1 - Historická exkurze (2024)
2024/25
Historická exkurze je každoročně uskutečňována do míst v České republice a příhraničí, spjatých s politickými, kulturními, hospodářskými a náboženskými dějinami. Jejím prostřednictvím studující blíže poznají určité jevy, přičemž se klade důraz na hloubku analýzy, nikoli na množství navštívených míst.
Obrázek kurzu KHI/HIPM - Historický proseminář (2024)
2024/25
Základem prosemináře je praktické uplatnění dovedností studujících při specializované práci s informačními zdroji v oboru historie, s archivními i tiskem vydanými prameny a odbornou literaturou. Studující bude rozvíjet nabyté znalosti postupů historikovy práce při heuristice a kritice pramenů i literatury a tvorbě seminární práce v různých oblastech historie.
Obrázek kurzu KHI/HIPZ - Historický proseminář (2024)
2024/25
Základem prosemináře je praktické uplatnění dovedností studujících při specializované práci s informačními zdroji v oboru historie, s archivními i tiskem vydanými prameny a odbornou literaturou. Studující bude rozvíjet nabyté znalosti postupů historikovy práce při heuristice a kritice pramenů i literatury a tvorbě seminární práce v různých oblastech historie.
Obrázek kurzu KHI/HIS2O - Historický seminář II. (2024)
2024/25
Cílem semináře je praktické uplatnění dovedností při práci s archivními i tiskem vydanými prameny a odbornou literaturou. Posluchači budou rozvíjet nabyté znalosti postupů historikovy práce při heuristice, kritice pramenů i literatury a tvorbě seminární práce v různých oblastech historie.
Obrázek kurzu KHI/HIS2T - Historický seminář II. (2024)
2024/25
Cílem semináře je praktické uplatnění dovedností při práci s archivními i tiskem vydanými prameny a odbornou literaturou. Posluchači budou rozvíjet nabyté znalosti postupů historikovy práce při heuristice, kritice pramenů i literatury a tvorbě seminární práce v různých oblastech historie.
Obrázek kurzu KHI/IMPM - Interpretace multimediálních pramenů (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámit studující s nejrůznějšími druhy pramenů, se kterými je historik během své práce konfrontován. Stěžejní pozornost je věnována pramenům k soudobým dějinám. Zvláštní důraz je kladen na specifické prameny pro toto období (média, fotografie, filmové záznamy, rozhovory získané metodou orální historie etc.). V rámci cvičení se studující učí vybrané prameny kriticky analyzovat, komparovat a syntetizovat s dalšími zdroji informací (odborná literatura etc.).
Obrázek kurzu KHI/IMPZ - Interpretace multimediálních pramenů (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámit studující s nejrůznějšími druhy pramenů, se kterými je historik během své práce konfrontován. Stěžejní pozornost je věnována pramenům k soudobým dějinám. Zvláštní důraz je kladen na specifické prameny pro toto období (média, fotografie, filmové záznamy, rozhovory získané metodou orální historie etc.). V rámci cvičení se studující učí vybrané prameny kriticky analyzovat, komparovat a syntetizovat s dalšími zdroji informací (odborná literatura etc.).
Obrázek kurzu KHI/MUPEM - Muzejní pedagogika (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámení se základními principy muzejní pedagogiky, andragogiky a muzejní edukace, vymezení role muzejního pedagoga v muzeu a přiblížení základních principů tvorby muzejních programů. Přednášky jsou věnovány problematice muzejní pedagogiky a edukace, propojení činnosti muzejní pedagoga s RVP a tvorbě muzejních programů pro různé skupiny návštěvníků, včetně návštěvníků se specifickými potřebami, a to v teoretické rovině. Součástí výuky je odborná exkurze zaměřená na praktické ukázky muzejních programů ve vybrané instituci v Libereckém kraji.