Obrázek kurzu KSS/AAU - Metody práce s jedinci s PAS (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců s poruchami autistického spektra. Student je seznámen s aktuální terminologií, s jednotlivými poruchami autistického spektra a jejich charakteristikami, s typickými projevy jedinců s těmito poruchami. Důraz je kladen na porozumění těmto projevům, na základě něhož může probíhat efektivní edukace a všeobecný rozvoj těchto jedinců. Student je proto seznámen také s fungujícími intervenčními opatřeními a postupy, které se v této souvislosti využívají.
Obrázek kurzu KSS/AEI - Speciální pedagogika v aspektech etiky (2024)
2024/25
Předmět systematicky seznamuje posluchače se základní problematikou etiky v souvislosti s jejich budoucí odborností. Důraz bude kladen na současnou problematiku zvláště v oblasti aplikované etiky, koncepce morálního vývoje, zkoumání vlivu výchovy a vzdělání či sociální determinace na mravní charakter jedince a reflexi etiky jako jednoho z nástrojů vzdělávání. Výuka bude realizována formou dvouhodinových bloků (celkem 7 přednášek).
Obrázek kurzu KSS/AEX - Speciálněpedagogická exkurze (2024)
2024/25
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se speciální pedagogikou a seznamuje je s vybranými příklady praktického speciálně pedagogického terénu a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během speciálně pedagogických exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují speciální pedagogové, ale i psychologové a sociální pracovníci, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Jedná se instituce poskytující pobytové služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov), terénní či ambulantní služby (např. instituce typu Tyfloservis, Akademická poradna a centrum podpory Liberec, Lira Liberec apod.).
Obrázek kurzu KSS/AGE - Speciální andragogika a gerontagogika (2024)
2024/25
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli pojetí speciální andragogiky a gerontagogiky v kontextu sociálně-ekonomickém, kulturním i edukačním. Předmět studující seznamuje se základními pojmy a problémy řešenými v obou oborech, představuje jim speciální andragogiku i gerontagogiku jako multidisciplinární vědy a seznamuje je s jejich postavením v systému věd. Studující získá přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, o metodách, principech, formách a koncepcích.
Obrázek kurzu KSS/AHY - Psychohygiena pro speciální pedagogy (2024)
2024/25
Ochrana bio-psycho-sociální rovnováhy prostřednictvím osvojených návyků sebereflexe spolu se schopností asertivní empatické komunikace vede studenty k profesionalitě a psychosomatickému souladu osobnosti. Z dlouhodobé profesní perspektivy pak naučené mechanismy sebepoznávání působí protektivně v oblasti emoční stability proti nadměrné zátěži a vzniku syndromu vyhoření. Praktické zaměření semináře vede k možnostem autovize pracovního zatížení, k osvojení zásad duševní hygieny a postupů bezpečné abreakce emocí spojených s výkonem pomáhající profese. Prostřednictvím ukázek relaxačních technik a sebezkušenostních aktivit student lépe pochopí principy ochrany duševního zdraví a frustrační odolnosti.
Obrázek kurzu KSS/AIN - Metodika vyhledávání a získ. informací (2024)
2024/25
Předmět studentům poskytuje základní vodítka k orientaci v hlavních zdrojích informací, ve formách odborné literatury a k orientaci v informačních institucích v České republice, a to s ohledem na nadcházející tvorbu studentských prací včetně bakalářské práce. Předmět zprostředkuje studentům znalosti o fondech a službách knihoven, o internetových zdrojích a elektronických informačních zdrojích (databázích) dostupných na Technické univerzitě v Liberci. Studenti budou seznámeni s významem informací v kontextu vysokoškolského studia, se specifiky a zásadami práce s informacemi ve vysokoškolském studiu; s problematikou sběru a vyhledávání informací, druhy katalogů a bibliografických souborů. Prakticky si osvojí strategii vyhledávání, formulaci dotazů a odbornou terminologii. Studentům se dostane upozornění na rizika a nevhodnou praxi vyhledávání informací na internetu. Nedílnou součástí předmětu je téma etického a zákonného zacházení s informačními zdroji spolu s etikou v oblasti tvorby vědeckých a odborných textů.
Obrázek kurzu KSS/AK1 - Speciálněpedagogické praktikum 1 (2024)
2024/25
Speciálněpedagogické praktikum 1 se realizuje v zařízeních, která se zaměřují na děti a mladiství se speciálními potřebami formou aktivní účasti studenta na akci/akcích pořádané tímto zařízením v předepsaném rozsahu hodin. Zařízení a akci/akce volí student po konzultaci s vyučujícím dle svých možností a preferencí. Speciálněpedagogické praktikum může být realizováno např. v rámci dětského dne, rekondičního obytu, prázdninového tábora (pobytového i příměstského), školy v přírodě, Dne Země, Noc s Andersenem apod. Praktikum umožňuje studentům ověřit si své schopnosti v přípravě a zajištění programů pro jedince se speciálními potřebami a aplikovat teoretická východiska do praxe
Obrázek kurzu KSS/ALO - Logopedie (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na seznámení s logopedickou problematikou u jedinců s narušenou komunikační schopností (NKS). Studenti jsou vedeni k porozumění základním pojmům užívaných v logopedii, příčinám, reedukačním a kompenzačním technikám v rámci logopedické péče. Osvojí si základní druhy narušené komunikační schopnosti s důrazem na dyslalii, budou schopni tyto poruchy diferencovat a zvolit adekvátní speciálně pedagogický přístup k dětem s narušenou komunikační schopností. Předmět klade důraz na zvládnutí problematiky vývoje řeči a jeho poruch, seznamuje se základními pojmy fonetiky a fonologie. Cílem předmětu je seznámení studentů s logopedickou diagnostikou se zaměřením na orientační logopedické vyšetření, které si studenti prakticky osvojí a budou jej umět v praxi využívat. Dalším cílem je schopnost studentů využít teoretické i praktické dovednosti v praxi při práci s žáky s NKS s ohledem na jejich věk a individuální dispozice.
Obrázek kurzu KSS/ANA - Spec. pedagogika jedinců s nadáním (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou nadání s důrazem na školní věk. Cílem předmětu je naučit studenty odhalit nadání u dětí a uplatnit adekvátní výchovně vzdělávací přístupy k dítěti s ohledem na specifika jeho nadání a osobnosti. Snahou je ukázat pestrost přístupů ke každému nadanému dítěti na podkladě teoretického pozadí.
Obrázek kurzu KSS/AOP - Práce s jedinci ze sociokult.odl. prost. (2024)
2024/25
Cílem předmětu je předat studentům znalosti a dovednosti v oblasti výchovné a vzdělávací práce s jedinci ze sociálně a kulturně odlišného prostředí, než je prostředí většinové. Studenti porozumí širokému kontextu otázky sociokulturního handicapu v diskurzu odlišné sociální a kulturní zkušenosti.
Obrázek kurzu KSS/APS - Psychopedie (2024)
2024/25
Předmět psychopedie je zaměřený na porozumění příčinám mentální retardace a získání schopnosti orientovat se v diagnostických přístupech a klasifikaci mentálního postižení. Cílem předmětu je schopnost efektivního plánování a uplatňování speciálně pedagogické intervence, reedukace a kompenzačních technik. U studentů je podporován systemický a zároveň etický přístup k protekci osob s mentálním postižením. Psychopedická témata jsou orientována na podporu vývoje a edukaci osob s mentální retardací, osoby, jejichž snížená mentální úroveň plyne z nepodnětného prostředí, osoby s podprůměrnou a hraniční inteligencí, osoby s demencí i osoby s mentálním postižením v kombinaci s jiným postižením či omezením. Zároveň je zdůrazňována komplexnost a multidisciplinarita psychopedie.
Obrázek kurzu KSS/AR4 - Reflexe speciálněpedagogické praxe 4 (2024)
2024/25
Reflexe speciálněpedagogické praxe plní funkci korekce profesionálního a profesního chování. Je prezentována jako nástroj osobního i profesního růstu pedagoga. Cílem cvičení je osvojení praktických dovedností sebepoznání, profesního nadhledu, mentální hygieny, prevence zátěže a protektivních mechanizmů v povolání speciálního pedagoga. Záměrem předmětu je propojení teoretických východisek s praktickými zkušenostmi z hospitační, náslechové i přímé praxe.
Cílem předmětu je nejen skupinová reflexe, ale také praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci pomáhajícího procesu. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci, podobně jako v supervizi. Zvýšením úrovně sebepoznání predikuje posílení kvality zpětnovazebného procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu speciální pedagogiky a zároveň působí protektivně na osobnostní předpoklady k dlouhodobému působení v oboru.
Obrázek kurzu KSS/ASE - Metodologický seminář k bakalářské práci (2024)
2024/25
Předmět studentům poskytuje metodickou a odbornou přípravu pro zpracování bakalářské práce. Kromě společenskovědní metodologie jsou studenti obeznámeni s formálními, obsahovými i organizačními požadavky na bakalářskou práci (dále BP). Studenti jsou seznamováni s výběrem a konkretizací vhodného tématu BP s ohledem na aktuální trendy ve speciální pedagogice, možnostmi formulace cíle BP a výzkumných otázek. Pozornost je věnována výběru charakteru BP (empirická vs. praktická, projektová), strategii průzkumu, vymezení objektu a subjektu zkoumání, předmětu zájmu. Se studenty je diskutováno o vhodnosti jednotlivých metod pro zkoumání konkrétních společenských jevů.
Obrázek kurzu KSS/ASO - Somatopedie (2024)
2024/25
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli specifikům výchovně-vzdělávací práce u žáků s poruchami hybnosti a ohrožených poruchami hybnosti. Studijní předmět poskytuje informace o základní klasifikaci pohybových postižení, příčinách, reedukačních a kompenzačních technikách, pomůckách v rámci somatopedie. Studující budou schopni aplikovat získané poznatky ve výchovně-vzdělávací praxi.
Obrázek kurzu KSS/AVO - Volnočas. aktivity jedinců se spec.potř. (2024)
2024/25
V předmětu pochopí studenti význam volného času obecně, ale zejména pak ve vztahu k jedincům se speciálními potřebami. Studenti si osvojí základní teoretické poznatky z výchovy ve volném čase, její cíle, obsah, seznámí se s institucemi, kde výchova ve volném čase nejčastěji probíhá. Budou při realizaci volnočasových aktivit schopni zohlednit specifika jedinců s jednotlivými typy postižení či znevýhodnění. Na nezbytný teoretický úvod potom naváží praktickými činnostmi, které jsou vztaženy především do oblasti trávení volného času jedinců se speciálními potřebami, tedy do oblasti volnočasových aktivit ve speciální pedagogice. V rámci prakticky orientované výuky si vyzkouší práci se speciálními přístupy a pomůckami, které se mohou uplatňovat ve volnočasové edukaci a všeobecném rozvoji těchto jedinců.
Obrázek kurzu KSS/AZ1 - Zdraví a nemoc 1 (2024)
2024/25
Předmět navazuje na dosavadní znalosti ze střední školy a přináší podrobnější informace z oblasti teoretických, preklinických i klinických medicínských oborů, zabývá problematikou zdraví a nemoci zejména z obecného biologického pohledu. Seznamuje studující se základy somatologie, fyziologie, patologie a odborné zdravotní terminologie; umožňuje pochopit příčiny, podstatu a projevy jednotlivých hlavních okruhů onemocnění i principy jejich léčby a rehabilitačního působení v případě trvalého zdravotního postižení či chronické nemoci. Studujícím jsou předány základní informace z oblasti zdraví a nemoci, které jsou nezbytné pro pochopení dalších speciálně pedagogických studijních předmětů a jsou seznámeni se zásadami spolupráce speciálního pedagoga s lékaře a zároveň jsou studujícím představeny základní příznaky a chorobné jednotky, s nimiž se může pedagog setkat.
Obrázek kurzu KSS/AZ2 - Zdraví a nemoc 2 (2024)
2024/25
Předmět Zdraví a nemoc 2 podává informace o nejčastějších onemocněních v návaznosti na nutnost orientace a znalost ve své budoucí profesi. V rámci předmětu studenti získávají poznatky o holistickém pojetí zdraví a nemoci v kontextu bio-psycho-sociálně-spirituální roviny existence člověka. V sounáležitostech s etickými kontexty bude diskutováno o aktuálních fenoménech postmoderní doby v souvislosti s nemocí či postižením. Předmět poskytuje studentům potřebné znalosti o zdravém vývoji člověka v jednotlivých etapách ontogeneze i o jeho rizicích, stejně jako o podstatě, příčinách, léčbě a prevenci vybraných onemocnění. Předmět vede k pochopení člověka v jeho dimenzi psychické, fyzické, sociální i spirituální. Cílem je formování názorů a postojů studentů v oblasti péče o zdraví vlastní a zdraví klienta.
Obrázek kurzu KSS/BAU - Metody práce s jedinci s PAS (2024)
2024/25
Předmět je zaměřen na seznámení s problematikou edukace a všeobecného rozvoje jedinců s poruchami autistického spektra. Student je seznámen s aktuální terminologií, s jednotlivými poruchami autistického spektra a jejich charakteristikami, s typickými projevy jedinců s těmito poruchami. Důraz je kladen na porozumění těmto projevům, na základě něhož může probíhat efektivní edukace a všeobecný rozvoj těchto jedinců. Student je proto seznámen také s fungujícími intervenčními opatřeními a postupy, které se v této souvislosti využívají.
Obrázek kurzu KSS/BEI - Speciální pedagogika v aspektech etiky (2024)
2024/25
Předmět systematicky seznamuje posluchače se základní problematikou etiky v souvislosti s jejich budoucí odborností. Důraz bude kladen na současnou problematiku zvláště v oblasti aplikované etiky, koncepce morálního vývoje, zkoumání vlivu výchovy a vzdělání či sociální determinace na mravní charakter jedince a reflexi etiky jako jednoho z nástrojů vzdělávání. Výuka bude realizována formou dvouhodinových bloků (celkem 7 přednášek).
Obrázek kurzu KSS/BEX - Speciálněpedagogická exkurze (2024)
2024/25
Předmět je úvodní prakticky zaměřenou disciplínou v modelu praktické přípravy, která obsahově koresponduje s tématy vybraných teoretických disciplín a má současně metodicky propedeutickou funkci. Studující uvádí do praktického kontextu témat souvisejících se speciální pedagogikou a seznamuje je s vybranými příklady praktického speciálně pedagogického terénu a s metodologickými možnostmi jeho poznávání, které i v dalších předmětech praxe využívá, např. nácvik pozorování, práce s pozorovacím archem a reflexe sledovaných jevů a další. Součástí všech exkurzí je předchozí příprava a následná analýza a řízená skupinová reflexe. Studující si vede záznamový deník jako podklad pro zpracování závěrečného portfolia praktické přípravy. Během speciálně pedagogických exkurzí studující navštíví instituce, v nichž pracují speciální pedagogové, ale i psychologové a sociální pracovníci, jejichž činnost je zaměřena na různé cílové skupiny. Jedná se instituce poskytující pobytové služby (např. instituce typu Jedličkův ústav Liberec, APOSS Liberec, Dětský domov), terénní či ambulantní služby (např. instituce typu Tyfloservis, Akademická poradna a centrum podpory Liberec, Lira Liberec apod.).