Studenti se seznámí s jednotlivými poruchami chování, možnostmi jejich vzniku, prevence a formami nápravy. Podrobně jsou uvedeni do systému výchovných zařízení a získají informace o aktuálních trendech vývoje v péči o jedince s poruchami chování. Cílem předmětu je seznámit studenty se systémem péče o osoby s problémovým chováním a osoby s poruchami chování v souvislostech historického vývoje etopedie jako speciálněpedagogického oboru.
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli specifikům výchovně-vzdělávací práce u žáků s vícenásobným postižením. Studijní předmět poskytuje informace o návaznostech sluchového, zrakového, tělesného, mentálního ad. druhů postižení v kombinaci. Seznamuje studující s možnostmi komunikace se žáky s vícenásobným postižením a s edukačními, rehabilitačními a kompenzačními metodami a pomůckami využitelnými u těchto žáků.
Předmět poskytuje studujícím teoretické poznatky a praktické dovednosti v oblasti depistáže, diagnostiky a reedukačních metod specifických poruch chování (ADD, ADHD) a specifických poruch učení (SPU). Studující jsou seznámeni s kompenzačními a reedukačními pomůckami a jejich praktickou aplikací. Předmět se zaměřuje na metodiku výchovy a vzdělávání jako prevence rozvoje sekundárních projevů v důsledku školní neúspěšnosti dítěte v oblasti výkonu nebo chování.
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností v oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálněpedagogické práci, které pak v průběhu praxe využívá a reflektuje. Praxe také umožňuje studentům naučit se kritické reflexi profese speciálního pedagoga a sebereflexi. Student v rámci praxe získá orientaci v problematice řešené na vybraném pracovišti, v základních výchovně vzdělávacích přístupech, reedukačních metodách, v legislativních normách vztahujících se k výkonu vybraného pracoviště, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia do speciálněpedagogické praxe. Smyslem praxe je, aby se student seznámil s jedinci se speciálními potřebami v celém spektru speciální pedagogiky (z hlediska věku, typu speciálních potřeb, typu zařízení apod.). Studenti si vybírají instituce pro výkon odborné praxe dle pokynů vyučujícího. Student může praxi vykonat v zařízení, které si sám po dohodě s vyučujícím zvolí, nebo v některém z fakultních zařízení Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.
Předmět je koncipován tak, aby studující porozuměli základním právním pojmům a legislativním procesům. Studijní předmět poskytuje informace o aktuálně platné legislativě týkající se vzdělávání, zaměstnávání, poradenství a sociálního zabezpečení osob se speciálními potřebami. Seznamuje studující se strategickými právními dokumenty, které se týkají osob se speciálními potřebami.
Reflexe speciálněpedagogické praxe plní funkci korekce profesionálního a profesního chování. Je prezentována jako nástroj osobního i profesního růstu pedagoga. Cílem cvičení je osvojení praktických dovedností sebepoznání, profesního nadhledu, mentální hygieny, prevence zátěže a protektivních mechanizmů v povolání speciálního pedagoga. Záměrem předmětu je propojení teoretických východisek s praktickými zkušenostmi z hospitační, náslechové i přímé praxe. Cílem předmětu je nejen skupinová reflexe, ale také praktický nácvik kognitivních, emočních a společenských dovedností, resp. osvojení, rozvoj a posilování specifických osobnostních a profesních kompetencí vedoucích k efektivní realizaci pomáhajícího procesu. Primárním záměrem je vzdělávat v účinné komunikaci, reflektovat profesní kompetence a rozvíjet schopnost empatie. Prostřednictvím skupinové dynamiky jsou studující vedeni k aktivní interpersonální interakci, podobně jako v supervizi. Zvýšením úrovně sebepoznání predikuje posílení kvality zpětnovazebného procesu při hledání účinného řešení zátěžové situace. Interaktivní skupinové metody podporují schopnost porozumět, předvídat, formovat a prohlubovat pozitivní mezilidské vztahy. Komunitní strategie tak prohlubuje interdisciplinaritu speciální pedagogiky a zároveň působí protektivně na osobnostní předpoklady k dlouhodobému působení v oboru.