Obrázek kurzu KFL/ASV - Metody sociálně-vědního výzkumu (2024)
2024/25
Cílem kurzu je seznámit studující se základními principy sociálně vědního výzkumu. Pozornost bude zaměřena na základní metodologické postupy a související výzkumné techniky. Studující se naučí stanovit výzkumný problém, formulovat výzkumné otázky či hypotézy, porozumí identifikaci výzkumného vzorku, a především pak adekvátně interpretovat data. Rovněž se budou zabývat podobami výzkumných zpráv a prezentacemi výzkumných výstupů. Pozornost bude věnována rovněž etickým aspektům sociálně vědního výzkumu. Kurz je veden po dvou osách: studující jsou jednak teoreticky seznámeni s metodologií terénního šetření, jednak vytvářejí vlastní výzkumný projekt.
Obrázek kurzu KFL/CAR - Česká architektura včera a dnes (2024)
2024/25
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o jednotlivých slohových obdobích, jejich charakteristických znacích, typických architektonických prvcích a nejvýznamnějších stavebních památkách na našem území. Výklad bude doplněn bohatým obrazovým materiálem a podle možností vycházkami a exkursemi do terénu.
Obrázek kurzu KFL/DDO1 - Didaktické dovednosti pro OV 1 (2024)
2024/25
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DDO2 - Didaktické dovednosti pro OV 2 (2024)
2024/25
Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DKL - Dějiny kultury (2024)
2024/25
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled základních etap vývoje evropské kultury s důrazem na podstatné souvislosti a návaznost na současnou kulturu. V centru pozornosti bude výtvarné umění, architektura, užité umění a životní styl ve vybraných etapách kulturních dějin.
Obrázek kurzu KFL/DMM1D - Dějiny moderního myšlení I (2024)
2024/25
Cílem přednášky je seznámení posluchačů s klíčovými dilematy filozofie 20. století. Zcela konkrétně se zaměříme na ideové rozdílnosti mezi tzv. kontinentální tradicí a tradicí analytické filozofie v anglofonním světě.
Obrázek kurzu KFL/DZM19 - Dějiny západního myšlení 1 (2024)
2024/25
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.
Obrázek kurzu KFL/DZS1 - Didaktické dovednosti pro ZSV 1 (2024)
2024/25
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/DZS2 - Didaktické dovednosti pro ZSV 2 (2024)
2024/25
Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
Obrázek kurzu KFL/EBI - Etika (2024)
2024/25
V kurzu si studenti nejprve zopakují základní teoretické přístupy etiky a bioetiky a následně je budou aplikovat na vybrané jevy budoucího profesního zaměření bioinženýrství. Vedle odborných znalostí bioetiky a etiky pro bioinženýrství bude procvičována schopnost logické konstrukce tvrzení, argumentace a hodnotových soudů, dále schopnost diskutovat a obhajovat svá tvrzení, ať už v oblasti etických dilemat nebo při řešení myšlenkových experimentů.
Obrázek kurzu KFL/EBO*Z - Etika v biomedicínských oborech (2024)
2024/25
V kurzu se studenti nejprve seznámí všeobecně s bioetikou, její terminologií, postupy a základními teoretickými přístupy. Semináře budou postupovat od získávání obecných odborných znalostí na poli bioetiky především k jejich aplikaci na vybrané problematické oblasti biomedicínských oborů. Během závěrečných seminářů bude procvičována schopnost spojit tyto vybrané problematické fenomény s širšími společenskými souvislostmi. Vedle těchto odborných znalostí budou po celou dobu kurzu studenti vedeni k rozvoji schopností kritické analýzy morálních dilemat bioetiky a etiky v biomedicínských oborech.
Obrázek kurzu KFL/FAE - Filosofie a etika (2024)
2024/25
FAE je kurzem, jenž je koncipován jakožto úvod do filosofie a etiky jakožto specifickým způsobem myšlení. Cílem je během jednoho semestru zprostředkovat studentům základní znalosti z oblasti filosofických schémat, ze kterých se utvářela etická východiska současné společnosti. Součástí kurzu je problematika cílů a motivů lidského jednání, morálních kodexů apod.
Obrázek kurzu KFL/FAE-B - Filosofie a etika (2024)
2024/25
FAE je kurzem, jenž je koncipován jakožto úvod do filosofie a etiky jakožto specifickým způsobem myšlení. Cílem je během jednoho semestru zprostředkovat studentům základní znalosti z oblasti filosofických schémat, ze kterých se utvářela etická východiska současné společnosti. Součástí kurzu je problematika cílů a motivů lidského jednání, morálních kodexů apod.
Obrázek kurzu KFL/FNA19 - Filosofie náboženství (2024)
2024/25
Kurz je určen pro studenty, kteří se po vzoru současných myslitelů i klasických filosofů chtějí hlouběji zamyslet na významem a filosofickými důsledky výroků z oblasti náboženské víry. Je zde přestaven přehled jednotlivých argumentů i jejich kritické hodnocení. Předmět filosofie náboženství tak systematicky seznámí posluchače fenoménem hypotézy Boha v souvislostech s dějinami západního myšlení. Proto jsou povinné předměty dějin západního myšlení spolu s religionistikou nezbytnou prerekvizitou.
Obrázek kurzu KFL/KKZ - Kapitoly z kulturní antropologie (2024)
2024/25
Cvičení je postaveno na prohloubení probírané látky prostřednictvím četby související vybrané literatury, její prezentaci a následné diskusi.
Obrázek kurzu KFL/MTS - Metodologický seminář (2024)
2024/25
Smyslem kurzu je příprava studentů na zpracování textu diplomové práce z hlediska formálního i obsahového. Studenti budou seznámeni se základními analytickými postupy, formálními náležitostmi práce a zásadami citování odborné literatury. Budou též upozorněni na možná úskalí a problémy. Důraz bude položen na vymezení problému a strategie vyhledávání relevantních informací z různých informačních zdrojů.
Obrázek kurzu KFL/MTS19 - Metodologický seminář (2024)
2024/25
Cílem semináře je připravit studující na adekvátní zpracování odborného textu jak na úrovni seminárních prací, tak na úrovni bakalářské práce. Studující budou seznámeni se základními technikami a pravidly čtení a psaní odborného textu. Naučí se vyhledávat a kriticky hodnotit informační zdroje a správně používat citační aparát. Budou schopni formulovat cíl práce a zvolit adekvátní metodologické prostředky k jeho dosažení. Osvojí si dovednost logicky a přehledně strukturovat text.
Obrázek kurzu KFL/OD1 - Oborová didaktika 1 (2024)
2024/25
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů Výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Kurz uvádí formou sedmi přednášek do problematiky specifik výuky a výchovy v této vzdělávací oblasti. V seminářích se pak následně procvičuje využití kooperativních metod a organizačních forem pro výuku výchovy k občanství a Občanský a společensko-vědní základ (dále jen základy společenských věd). Frekventanti kurzu si sami v modelových situacích v rámci seminářů vyzkouší využití současných metod kooperativního učení.