2024/25
Obraz kursu KCL/AIL - Analýza a interpretace české literatury (2024)
2024/25
Předmět se zaměřuje na literárněvědné analýzy vybraných děl z české literatury 20. století. Výsledky analýz tvoří zázemí pro interpretační syntézy daných literárních děl v relacích k intersubjektivním kódům příslušných literárních komunikací. Metodologickými východisky pro myšlení při práci v seminářích jsou soudobé literárněvědné koncepce, jejichž kategorie jsou využity aplikovaně k analýze a interpretaci textové poetiky. Předmět předpokládá základní orientaci v teoretických a literárněhistorických kategorií příslušných okruhů - naratologie, versologie, dějiny české literatury 20. století.
Obraz kursu KCL/ČDD-B - České drama a divadlo (2024)
2024/25
Cílem kurzu České drama a divadlo je seznámit studenty s vývojem moderní české divadelně dramatické kultury od počátku dvacátého století až po současnost. Pozornost je zaměřena na postižení vývojové dynamiky sledovaného období, zejména na tendenci postupného odklonu od preferování literárních forem dramatického textu jako základu divadelního projevu k akcentování divadelní poetiky a specifičnosti divadla, tedy k preferování divadelnosti.
Obraz kursu KCL/CL1 - Kapitoly z české literatury 19. století (2024)
2024/25
Předmět je koncipován jako čtení a interpretace vybraných děl české literatury 19. století, jež slouží k uvedení do problematiky uvažování o české literatuře 19. století. Studenti budou v reprezentativních ukázkách seznámeni s jednotlivými žánry a tématy české literatury v průběhu celého 19. století s důrazem na proměny poetiky, estetiky i recepčního horizontu.
Obraz kursu KCL/CL3 - Kapitoly z české literatury 20. stol. 1 (2024)
2024/25
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických. Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry svými díly reprezentují.
Obraz kursu KCL/CL3-B - Česká literatura 1. pol. 20. století 1 (2024)
2024/25
Kurz postihuje literární proces v časovém období od nástupu moderny 90. let do počátku první světové války, a to jako součást dobové kultury. Na vybraných tématech a tematických okruzích je sledován vývoj české literatury v dobových souvislostech uměleckých a historických, zvláštní pozornost je přitom věnována formování a diferenciaci české literatury v 90. letech 19. století a nástupu první avantgardní generace - předválečné moderny.
Obraz kursu KCL/CL4 - Česká literatura 1. poloviny 20. století (2024)
2024/25
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.
Obraz kursu KCL/CL4-B - Česká literatura 1. pol. 20. století 2 (2024)
2024/25
Výuka předmětu sleduje literární dění v jeho druzích (poezie, próza, drama), směrech (např. poetismus) a výrazných dobových literárních žánrech (např. žánr pásma a česká podoba polytematických pásmových básní). Pozornost je věnována rovněž individuální poetice vybraných autorů, kteří probrané směry a žánry svými díly reprezentují.
Obraz kursu KCL/CL5-B - Česká literatura 2. pol. 20. století 1 (2024)
2024/25
Předmět Česká literatura 2. poloviny 20. století I má interdisciplinární charakter. Přednášky a semináře kombinují historický a teoretický přístup, všímají si vztahu ideologických a estetických norem, analyzují a interpretují dobově výrazné básnické poetiky a narativy, reflektují střetávání komunikátů s proměňujícími se intersubjektivními kódy, sledují vývoj kritické recepce literárních děl.
Obraz kursu KCL/CL6-B - Česká literatura 2. pol. 20. století 2 (2024)
2024/25
Předmět Česká literatura 20. století 2 má interdisciplinární charakter. Přednáška je orientována převážně literárněhistoricky a zaměřuje se na výrazné momenty literárního dění, jež jsou určující pro poznání literárního vývoje daného období. Práce v semináři kombinuje historický a teoretický přístup, zaměřuje se též na četbu a interpretaci vybraných básnických a prozaických děl. Všímá si střetávání dobových ideologických a estetických norem, analyzuje básnickou poetiku a strukturu narativu, reflektuje střetávání komunikátů s proměňujícími se intersubjektivními kódy, sleduje vývoj kritické recepce literárních děl.
Obraz kursu KCL/CMO-B - Morfologie českého jazyka (2024)
2024/25
Během kurzu se student podrobně seznámí s morfologickým plánem českého jazyka. Porozumí vybraným kapitolám z oblasti funkční a formální morfologie, naučí se analyzovat stavbu slova, dokáže vysvětlit problematiku třídění do slovních druhů, ovládne tvary jmen a sloves (včetně variantních tvarů, nepravidelností v deklinaci a specifik v užití). Zvládne vysvětlit tendence v současném tvarosloví, podrobně se seznámí s pravidly českého pravopisu i se školskou praxí v oblasti morfologie.
Obraz kursu KCL/CPW - Copywriting (2024)
2024/25
S rozvojem nových médií se mnohonásobně zvýšila také poptávka po marketingových a reklamních textech. Předmět je realizován formou třídenního workshopu, jehož se účastní odborníci z praxe. Cílem workshopu je poskytnout studentům praktické tipy pro psaní těchto textů, jejichž účelem je oslovit, zaujmout a ovlivnit čtenáře. Důraz je kladen na formální i obsahovou kvalitu těchto textů a také na kreativitu, která v tomto oboru významně zvyšuje možnosti uplatnění na trhu práce.
Obraz kursu KCL/CPX-B - Čeština pro praxi (2024)
2024/25
Seminář konfrontuje středoškolské vědomosti z českého jazyka s potřebami kultivované jazykové praxe nejen ve školním prostředí. Sleduje komunikační záměr mluvčího a způsoby jeho realizace, standardní a substandardní útvary národního jazyka i jazykovou správnost. Pozornost je zaměřena zejména na vhodnost a funkční využití jazykových prostředků v různých typech projevů s důrazem na jasné, instruktivní vyjadřování komunikátů věcné, zvláště odborné povahy (se zřetelem ke zpracování odborných a závěrečných prací na FP).
Obraz kursu KCL/IT2-B - Interpretace literárních textů 2 (2024)
2024/25
Cílem kursu je na vybraných prózách, básních, případně dramatech z české literatury zejména 1. poloviny 20. století ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální poetika), jakož i provázanost s literárněhistorickým kontextem.
Obraz kursu KCL/IT3-B - Interpretace literárních textů 3 (2024)
2024/25
Seminář se soustředí na linii české literatury 20. století, především poezie, která je spojena s tematizací všednosti a civilnosti a s uchopením života v moderním, současném světě. Konfrontuje různé varianty a pojetí těchto témat; poetiky a výrazové prostředky příznačné pro jednotlivé umělecké programy a autorské přístupy. Vlastním jádrem semináře je tvorba autorů Skupiny 42.
Obraz kursu KCL/JAP - Jazykový proseminář (2024)
2024/25
Předmět Jazykový proseminář uvádí studenty do studia lingvistiky a bohemistiky. Semináře přinášejí přehled o základních bohemistických příručkách a dalších informačních zdrojích využitelných pro studium češtiny, poznání jejího systému a zákonitostí jejího vývoje. Semináře představují jednotlivé jazykové roviny, vymezují jejich základní jednotky a vztahy, a to s důrazem na rovinu morfologickou a syntaktickou. Nedílnou součástí seminárního programu jsou různé typy jazykových rozborů, které rozvíjejí schopnost aplikovat dosavadní poznatky o jazykovém systému a hodnotit jazykové jevy ve funkčně-systémové perspektivě.
Obraz kursu KCL/KAD-B - Kritická analýza diskursu (2024)
2024/25
Jsme obklopeni texty. Za každým textem, ať už má jakoukoliv podobu, stojí jeho původce (autor) a za každým původcem jeho záměr a zájem (interest), cíl. Žádný příjemce textu nikdy nemůže rozklíčovat autorův zájem na 100 procent. S pomocí kritické analýzy diskursu se však může pokusit odhalit zájem původce textu do míry co nejvyšší. KAD je metoda, která umožňuje rozpoznat působení ideologie, ať už ji chápeme negativně nebo neutrálně. Na konkrétních textech se analyzuje, jak je ideologie zakódovaná v jazyce a jak je možno rozpoznat její jednotlivé mody operandi. Důraz se klade na všestrannou analýzu prostředků všech jazykových rovin s ohledem na jejich funkci v textu. Primárním cílem je bezpečné rozpoznání ideologické manipulace v textu a schopnost jejího kritického vyhodnocení. Sekundárním pak také důsledná analýza textů z jazykového hlediska, posílení terminologického aparátu a zacházení s ním.
Obraz kursu KCL/KAT - Komplexní analýza textu (2024)
2024/25
Předmět Komplexní analýza textu má praktický charakter a jeho cílem je aplikace získaných znalostí o struktuře jazykového systému a jeho prostředků a o jejich funkční a stylové charakteristice a s tím souvisejících analytických dovedností na rozbor komunikátů různých funkčněstylových typů. Ve vyučování českému jazyku jsou poznatky o komunikátu a textu realizovány především prostřednictvím komplexního jazykového rozboru. Ten směřuje od nejnižších jazykových plánů k nejvyšším a naopak - tedy postupuje od celku k rozčlenění na jednotlivé jazykové jednotky, k jejich identifikaci, dále k syntéze, jíž opět vznikne větný nebo i textový celek. Cílem semináře je vést studenty k uvědomění si součinnosti všech dílčích složek pro výsledný text.
Obraz kursu KCL/KMP1 - Kultura mluveného projevu 1 (2024)
2024/25
Sebeprezentace získává ve světě komunikace na významu. Její profesionálně zvládnutá mluvená podoba je podmínkou úspěchu všech, kteří svým projevem vstupují do veřejného prostoru, ať už jednorázově nebo pravidelně. Cílem semináře je rozvíjení dovednosti tvorby kultivovaného mluveného projevu, především se zaměřením na jeho formální stránku, při respektování komunikačního záměru mluvčího a různých způsobů jeho realizace a využití přiměřených nonverbálních prostředků.
Obraz kursu KCL/KMP2 - Kultura mluveného projevu 2 (2024)
2024/25
Cílem semináře je simulovat různé komunikační situace, v nichž se může člověk octnout a je nucen projevit se jako řečník. Jejich podstata je většinou monologická, ale v některých případech může mít i formu dialogu. V případě monologické formy projevu se klade důraz na jeho obsahovou a formální rovnováhu, v případě dialogu je to také schopnost argumentace, kladení otázek či vedení dialogu dvou či více osob. Jednotliví mluvčí vystoupí s připraveným (nebo nepřipraveným) projevem, který ostatní účastníci zhodnotí a rozeberou, včetně doporučení řečníkovi.
Obraz kursu KCL/KSL1 - Kapitoly ze světové literatury 1 (2024)
2024/25
Cílem předmětu je seznámení s vybranými jevy, autory a díly světové literatury 20. století se zaměřením na národní literatury evropského a amerického kontinentu. Jeho výuka se nebude příliš zaměřovat na rozšíření faktografických znalostí, jejichž určitá úroveň se předpokládá, ale bude zacílena na rozvíjení schopností komplexně vnímat a hodnotit literární vývoj.