2025/26
KSH/KDD1 - Didaktické dovednosti pro OV 1 (2025)
2025/26
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
KSH/KDD2 - Didaktické dovednosti pro OV 2 (2025)
2025/26

Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.

KSH/KDKL - Dějiny kultury (2025)
2025/26
Cílem předmětu je poskytnout studentům přehled základních etap vývoje evropské kultury s důrazem na podstatné souvislosti a návaznost na současnou kulturu. V centru pozornosti bude výtvarné umění, architektura, užité umění a životní styl ve vybraných etapách kulturních dějin.
KSH/KETI - Etika (2025)
2025/26
Kurz ve své první části (sedm prvních přednášek) seznámí studenty s etikou jakožto praktickou filosofickou disciplínou, a jejím mezioborovým přesahem. Budou zde proto představeny hlavní etické koncepce a jejich argumentace. Na tuto první část kurzu plynule naváže oblast aplikované etiky (applied ethics, practical ethics) v širším kontextu společenských věd. Přednášky této praktické části kurzu budou doplněny semináři s ukázkami současné praxe v otázkách aplikované etiky.
KSH/KFNA - Filosofie náboženství (2025)
2025/26
Kurz je určen pro studenty, kteří se po vzoru současných myslitelů i klasických filosofů chtějí hlouběji zamyslet na významem a filosofickými důsledky výroků z oblasti náboženské víry. Je zde přestaven přehled jednotlivých argumentů i jejich kritické hodnocení. Předmět filosofie náboženství tak systematicky seznámí posluchače fenoménem hypotézy Boha v souvislostech s dějinami západního myšlení. Proto jsou povinné předměty dějin západního myšlení spolu s religionistikou nezbytnou prerekvizitou.
KSH/KLSC - Sociologie pro speciální pedagogy (2025)
2025/26

Kurz seznámí studující s vybranými sociologickými koncepty, které se vztahují ke speciálně-pedagogické praxi. Vedle základů sociologie jako společenskovědní disciplíny nabídne především sociálně konstruktivistickou a kritickou perspektivu ke studiu různých typů sociálních nerovností, exkluze a "jinakosti". Bude se věnovat pojmům jako deviace, labeling, stigma, exkluze, inkluze atp. Studující budou po absolvování kurzu schopni uplatňovat metodu sociologické imaginace (C. W. Mills). Tematické okruhy: 1. Úvodní setkání, seznámení se s klíčovými zdroji, sdílení a aktivizační metody jako metodologický nástroj společenských věd 2. Sociologie jako věda, zdravý rozum, sociologická imaginace 3. Socializace, normy, hodnoty, předsudky, stereotypy, sociální konstruktivismus 4. Gender 5. Etnicita, "rasa" 6. Intersekcionalita nerovností, nerovnosti ve vzdělávání 7. Média a základy kritické analýzy diskurzu

KSH/KMTS - Metodologický seminář (2025)
2025/26
Cílem semináře je připravit studující na adekvátní zpracování odborného textu jak na úrovni seminárních prací, tak na úrovni bakalářské práce. Studující budou seznámeni se základními technikami a pravidly čtení a psaní odborného textu. Naučí se vyhledávat a kriticky hodnotit informační zdroje a správně používat citační aparát. Budou schopni formulovat cíl práce a zvolit adekvátní metodologické prostředky k jeho dosažení. Osvojí si dovednost logicky a přehledně strukturovat text.
KSH/KOD1 - Oborová didaktika 1 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů Výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Kurz uvádí formou sedmi přednášek do problematiky specifik výuky a výchovy v této vzdělávací oblasti. V seminářích se pak následně procvičuje využití kooperativních metod a organizačních forem pro výuku výchovy k občanství a Občanský a společensko-vědní základ (dále jen základy společenských věd). Frekventanti kurzu si sami v modelových situacích v rámci seminářů vyzkouší využití současných metod kooperativního učení.
KSH/KOD2 - Oborová didaktika 2 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů základů společenských věd. Kurz navazuje na práci v předmětu Oborová didaktika 1 a Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1, které mu jsou prerekvizitami. Procvičovaná témata vedou frekventanta k hlubšímu i konkrétnějšímu zaměření na témata výchovy k občanství pro 2. stupeň ZŠ. Kurz uvádí frekventanty do problematiky využití organizačních forem výuky v předmětu základů společenských věd a výchovy k občanství, jak je koncipován ve standardech pro tuto vzdělávací oblast. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni a sami si v modelových situacích ověří využití současných metod kooperativního učení. Kurz slouží především k získání kompetence k učení Základů společenských věd či výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
KSH/KPRM - Problematika menšin (2025)
2025/26
Kurz problematika menšin studující seznámí jak s teoretickým vymezením studia etnických, kulturních a náboženských minorit, tak s vybranými etnickými, kulturními a náboženskými menšinami na území ČR i v širším evropském kontextu. Kurz bude rozdělen do dvou částí, teoreticko-propedeutického bloku a prakticko-deskriptivní části. V prvním z těchto bloků bude pozornost věnována vymezení klíčových pojmů (kultura, identita, etnicita a etnikum, národ a nacionalismus, rasa a rasismus atd.) a seznámení se základními modely interetnické a interkulturní koexistence. Druhý blok bude věnován problematice židovské, romské, vietnamské a muslimské minority v ČR a v Evropě.
KSH/KSOCT - Sociologie (2025)
2025/26
1. Úvod - co je sociologie, její vznik, předmět, funkce, struktura a vztah k ostatním vědám 2. Nástin vývoje sociologických teorií - A. Comte, K. Marx, E. Durkheim, M. Weber 3. Základní paradigmata sociologické teorie, základní principy sociologického výzkumu) 4. Příroda, kultura a společnost 5. Socializace a každodenní interakce 6. Sociální řád, skupiny a organizace 7. Globalizace 7. Sociální stratifikace 8. Gender 9. Rasa a etnicita 10. Sociologie práce a ekonomický život 11. Sociologie rodiny 12. Sociologie vzdělanosti
KSH/KUDI - Úvod do didaktiky společenských věd (2025)
2025/26
Kurz je koncipován jako úvod do oborové didaktiky výchovy k občanství a základů společenských věd. Cílem předmětu je během jednoho semestru seznámit studenty se vzdělávacím kurikulem a specifiky výchovně-vzdělávacích cílů výchovy k občanství a základů společenských věd. Frekventanti kurzu budou dále obeznámeni s potřebnými klíčovými kompetencemi a jejich rozvojem ve vzdělávání.
KSH/KUSA - Úvod do sociální a kulturní antropologie (2025)
2025/26
Cílem kurzu je uvedení do problematiky sociální a kulturní antropologie jako společenské vědy reflektující člověka jako sociální a kulturní bytost. Kurz přiblíží studentům vybraná klíčová témata této vědní disciplíny a vybrané univerzální kulturní fenomény; studující si osvojí klíčové pojmy z teorie oboru (kultura, enkulturace, kulturní relativismus, etnocentrismus atd.). V průběhu seminářů budou studenti znalosti z přednášek aktivně prohlubovat a procvičovat na příkladech a při práci s literaturou, případně filmovými ukázkami.
KSH/KUSV - Úvod do studia společenských věd (2025)
2025/26
Kurz je uvedením do základních předpokladů, metodologických východisek a specifických metod zkoumání společenských věd. Zabývá se genezí vzniku vědy, základními průlomy v paradigmatech vědeckého poznání a vznikem společenských věd. Upozorňuje na souvislosti vzniku společenských věd s aktuálními sociálními jevy, s teoretickou a praktickou potřebou plynoucí z historického vývoje společnosti, analyzuje a řeší problémy moderního člověka. Studenti se seznámí s řadou odlišných metodologických východisek současného společensko-vědního bádání. Kurz se bude zabývat též možnostmi i limity společensko-vědního poznání, zvláště možnostmi, jak poznat jiné kultury a lidi jiného smýšlení, jiných hodnot a odlišných životních rozvrhů.
KSH/KVKD - Vybrané kapitoly z dějin kultury (2025)
2025/26
Cílem předmětu je obeznámit studenty s vybranými aspekty dějin světové kultury s důrazem na využití poznatků v rámci studia ostatních společenských věd. Pozornost bude zaměřena především na mimoevropské kulturní okruhy a jejich kulturní projevy, z nichž čerpala evropská kultura. Studenti by se měli po absolvování kursu orientovat v nejdůležitějších etapách kulturního vývoje lidských dějin a pochopit návaznost evropské kultury na světové kulturní dědictví. Měli by umět lokalizovat hlavní civilizační centra a identifikovat kulturní jevy náležející velkým světovým kulturám a civilizacím. Na tento kurz bude volně navazovat předmět Dějiny kultury zaměřený přednostně na vývoj evropské kultury.
KSH/KZM1 - Dějiny západního myšlení 1 (2025)
2025/26
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.
KSH/KZS1 - Didaktické dovednosti pro ZSV 1 (2025)
2025/26
Didaktický kurz posiluje kompetence budoucích učitelů předmětu Výchovy k občanství či Základů společenských věd apod. V předmětu je věnována pozornost didaktické problematice u vybraných témat. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti rozvoje argumentačních a dalších dovedností, především schopností diskutovat a spolupracovat, respektu a řešení krizových a konfliktních situací. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.
KSH/KZS2 - Didaktické dovednosti pro ZSV 2 (2025)
2025/26
Didaktický kurz navazuje na studijní předmět Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1. Náplň seminářů odpovídá požadavkům Rámcově vzdělávacích plánů pro II. stupeň ZŠ a zaměřuje se na především na oblasti vztahu ke státnímu zřízení a jeho hospodářství, dále etické, multikulturní a environmentální výchovy. Semináře především upevní a prohloubí didaktické dovednosti. Student si vyzkouší potřebné didaktické postupy z pozice žáka a skrze praktické ukázky si je nacvičí.