2025/26
KSH/KETI - Etika (2025)
2025/26
Kurz ve své první části (sedm prvních přednášek) seznámí studenty s etikou jakožto praktickou filosofickou disciplínou, a jejím mezioborovým přesahem. Budou zde proto představeny hlavní etické koncepce a jejich argumentace. Na tuto první část kurzu plynule naváže oblast aplikované etiky (applied ethics, practical ethics) v širším kontextu společenských věd. Přednášky této praktické části kurzu budou doplněny semináři s ukázkami současné praxe v otázkách aplikované etiky.
KSH/KFNA - Filosofie náboženství (2025)
2025/26
Kurz je určen pro studenty, kteří se po vzoru současných myslitelů i klasických filosofů chtějí hlouběji zamyslet na významem a filosofickými důsledky výroků z oblasti náboženské víry. Je zde přestaven přehled jednotlivých argumentů i jejich kritické hodnocení. Předmět filosofie náboženství tak systematicky seznámí posluchače fenoménem hypotézy Boha v souvislostech s dějinami západního myšlení. Proto jsou povinné předměty dějin západního myšlení spolu s religionistikou nezbytnou prerekvizitou.
KSH/KOD1 - Oborová didaktika 1 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů Výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Kurz uvádí formou sedmi přednášek do problematiky specifik výuky a výchovy v této vzdělávací oblasti. V seminářích se pak následně procvičuje využití kooperativních metod a organizačních forem pro výuku výchovy k občanství a Občanský a společensko-vědní základ (dále jen základy společenských věd). Frekventanti kurzu si sami v modelových situacích v rámci seminářů vyzkouší využití současných metod kooperativního učení.
KSH/KOD2 - Oborová didaktika 2 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů základů společenských věd. Kurz navazuje na práci v předmětu Oborová didaktika 1 a Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1, které mu jsou prerekvizitami. Procvičovaná témata vedou frekventanta k hlubšímu i konkrétnějšímu zaměření na témata výchovy k občanství pro 2. stupeň ZŠ. Kurz uvádí frekventanty do problematiky využití organizačních forem výuky v předmětu základů společenských věd a výchovy k občanství, jak je koncipován ve standardech pro tuto vzdělávací oblast. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni a sami si v modelových situacích ověří využití současných metod kooperativního učení. Kurz slouží především k získání kompetence k učení Základů společenských věd či výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
KSH/KUDI - Úvod do didaktiky společenských věd (2025)
2025/26
Kurz je koncipován jako úvod do oborové didaktiky výchovy k občanství a základů společenských věd. Cílem předmětu je během jednoho semestru seznámit studenty se vzdělávacím kurikulem a specifiky výchovně-vzdělávacích cílů výchovy k občanství a základů společenských věd. Frekventanti kurzu budou dále obeznámeni s potřebnými klíčovými kompetencemi a jejich rozvojem ve vzdělávání.
KSH/KZM1 - Dějiny západního myšlení 1 (2025)
2025/26
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.
KSH/PEBO - Etika v biomedicínských oborech (2025)
2025/26
V kurzu se studenti seznámí s etikou a bioetikou, jejich základními teoretickými přístupy. Předmět studenty uvede mezi základní etické problémy bioetiky, ale také specifické etické souvislosti budoucího profesního zaměření (bioinženýrství). V seminárních částech bude vedle odborných znalostí bioetiky a etiky pro bioinženýrství procvičována schopnost logické konstrukce tvrzení, argumentace a hodnotových soudů, dále schopnost diskutovat a obhajovat své názory, ať už v oblasti etických dilemat nebo při řešení myšlenkových experimentů.
KSH/PETI - Etika (2025)
2025/26
Kurz ve své první části (sedm prvních přednášek) seznámí studenty s etikou jakožto praktickou filosofickou disciplínou, a jejím mezioborovým přesahem. Budou zde proto představeny hlavní etické koncepce a jejich argumentace. Na tuto první část kurzu plynule naváže oblast aplikované etiky (applied ethics, practical ethics) v širším kontextu společenských věd. Přednášky této praktické části kurzu budou doplněny semináři s ukázkami současné praxe v otázkách aplikované etiky.
KSH/PFAE - Filosofie a etika (2025)
2025/26
FAE je kurzem, jenž je koncipován jakožto úvod do filosofie a etiky jakožto specifickým způsobem myšlení. Cílem je během jednoho semestru zprostředkovat studentům základní znalosti z oblasti filosofických schémat, ze kterých se utvářela etická východiska současné společnosti. Součástí kurzu je problematika cílů a motivů lidského jednání, morálních kodexů apod.
KSH/PFNA - Filosofie náboženství (2025)
2025/26
Kurz je určen pro studenty, kteří se po vzoru současných myslitelů i klasických filosofů chtějí hlouběji zamyslet na významem a filosofickými důsledky výroků z oblasti náboženské víry. Je zde přestaven přehled jednotlivých argumentů i jejich kritické hodnocení. Předmět filosofie náboženství tak systematicky seznámí posluchače fenoménem hypotézy Boha v souvislostech s dějinami západního myšlení. Proto jsou povinné předměty dějin západního myšlení spolu s religionistikou nezbytnou prerekvizitou.
KSH/POD1 - Oborová didaktika 1 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů Výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ. Kurz uvádí formou sedmi přednášek do problematiky specifik výuky a výchovy v této vzdělávací oblasti. V seminářích se pak následně procvičuje využití kooperativních metod a organizačních forem pro výuku výchovy k občanství a Občanský a společensko-vědní základ (dále jen základy společenských věd). Frekventanti kurzu si sami v modelových situacích v rámci seminářů vyzkouší využití současných metod kooperativního učení.
KSH/POD2 - Oborová didaktika 2 (2025)
2025/26
Didaktický kurz vytváří prostředí pro získání kompetencí budoucích učitelů základů společenských věd. Kurz navazuje na práci v předmětu Oborová didaktika 1 a Didaktické dovednosti pro společenské vědy 1, které mu jsou prerekvizitami. Procvičovaná témata vedou frekventanta k hlubšímu i konkrétnějšímu zaměření na témata výchovy k občanství pro 2. stupeň ZŠ. Kurz uvádí frekventanty do problematiky využití organizačních forem výuky v předmětu základů společenských věd a výchovy k občanství, jak je koncipován ve standardech pro tuto vzdělávací oblast. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni a sami si v modelových situacích ověří využití současných metod kooperativního učení. Kurz slouží především k získání kompetence k učení Základů společenských věd či výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ.
KSH/PUDI - Úvod do didaktiky společenských věd (2025)
2025/26
Kurz je koncipován jako úvod do oborové didaktiky výchovy k občanství a základů společenských věd. Cílem předmětu je během jednoho semestru seznámit studenty se vzdělávacím kurikulem a specifiky výchovně-vzdělávacích cílů výchovy k občanství a základů společenských věd. Frekventanti kurzu budou dále obeznámeni s potřebnými klíčovými kompetencemi a jejich rozvojem ve vzdělávání.
KSH/PZM1 - Dějiny západního myšlení 1 (2025)
2025/26
Kurz seznamuje studenty prostřednictvím dějin filosofie s dějinami západního myšlení. Zasahuje časovou plochu od starověkého Řecka po významné myšlenkové koncepty 19. století. Vzhledem k takto velkému rozsahu se jedná o přednesení základních myšlenkových konceptů formou populárních přednášek. Student si tak učiní představu o fundamentálních otázkách, které si člověk Západu v průběhu dějin kladl a jak si na ně odpovídal. Semináře, které následují po každé přednášce, jsou založeny na četbě a interpretaci textů vybraných myslitelů, kde je možné přednesený problém zahlédnout v kontextech.