2025/26
FZS/A1BT - Odborný jazyk anglický 1 (2025)
2025/26
Studenti získají znalosti a dovednosti z anglické odborné terminologie. Cílem předmětu je osvojit si dovednost ve čtení a porozumění anglicky psanému textu, třídit informace a pracovat s nimi, získat učební strategie pro samostudium a další využití jazyka v každodenních situacích i v odborné praxi. Předmět je zaměřen na vyrovnání heterogenních vstupních dovedností studentů a vytvoření dalších předpokladů pro další rozvoj obecné i odborné komunikace. Zaměřuje se především na nácvik a rozvoj jazykových prostředků (s důrazem na gramatiku a slovní zásobu) a řečových dovedností (s důrazem na ústní projev a čtení s porozuměním). Upevňování a prohlubování gramatických a lexikálních prostředků bude probíhat mj. formou dosazovacích, transformačních či překladových cvičení z vybrané učebnice anglického jazyka, s podporou e-learningového prostředí. Pro rozvoj obecně odborné komunikace poslouží práce s odbornými texty a autentické audio-vizuální aktivity. Studenti získají znalosti v základní anglické medicínské terminologii v daných tématech. Studenti získají dovednosti ve čtení odborného anglického lékařského či nelékařského textu. Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi v oblasti odborného jazyka na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce (SERR).
FZS/A2BT - Odborný jazyk anglický 2 (2025)
2025/26
Studenti získají znalosti a dovednosti z anglické odborné terminologie. Cílem předmětu je osvojit si dovednost ve čtení a porozumění anglicky psanému textu, třídit informace a pracovat s nimi, získat učební strategie pro samostudium a další využití jazyka v každodenních situacích i v odborné praxi. Předmět je zaměřen na vyrovnání heterogenních vstupních dovedností studentů a vytvoření dalších předpokladů pro další rozvoj obecné i odborné komunikace. Zaměřuje se především na nácvik a rozvoj jazykových prostředků (s důrazem na gramatiku a slovní zásobu) a řečových dovedností (s důrazem na ústní projev a čtení s porozuměním). Upevňování a prohlubování gramatických a lexikálních prostředků bude probíhat mj. formou dosazovacích, transformačních či překladových cvičení z vybrané učebnice anglického jazyka, s podporou e-learningového prostředí. Pro rozvoj obecně odborné komunikace poslouží práce s odbornými texty a autentické audio-vizuální aktivity. Studenti získají znalosti v základní anglické medicínské terminologii v daných tématech. Studenti získají dovednosti ve čtení odborného anglického lékařského či nelékařského textu. Cílem předmětu je vybavit studenty kompetencemi v oblasti odborného jazyka na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce (SERR).
FZS/ANTR - Anatomie (2025)
2025/26
Předmět je součástí komplexu povinného studijního programu a seznamuje posluchače s přehledem systematické anatomie, je doplněn poznámkami z anatomie topografické, mikroskopické, funkční, vývojové a aplikované, a to v rozsahu potřebném pro studium navazujících preklinických předmětů (zejména fyziologie, patologické fyziologie a patologie). Tvoří rovněž teoretickou bázi předmětů klinických. Úspěšné zvládnutí předmětu je nezbytným předpokladem pro postgraduální výkon zdravotnické profese radiologického asistenta.
FZS/ANTT - Anatomie (2025)
2025/26
Předmět je součástí komplexu povinného studijního programu. Vyučován je v zimním semestru 1. ročníku, zakončen zápočtem a zkouškou. Podává posluchači přehled systematické anatomie, doplněný poznámkami z anatomie topografické, mikroskopické, funkční, vývojové a aplikované, a to v rozsahu potřebném pro studium navazujících předmětů preklinických (zejména fyziologie, patologické fyziologie a patologie). Tvoří rovněž teoretickou bázi předmětů klinických. Úspěšné zvládnutí předmětu je nezbytným předpokladem pro postgraduální výkon náročné zdravotnické profese.
FZS/GEV - Ošetřovatelská péče v geriatrii (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidí vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojování, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory.
FZS/IFVT - Informatika a výpočetní technika (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámení se základy informatiky a výpočetní techniky používané zejména v oblasti zdravotnictví. Součástí výuky je ovládání software používaného ve zdravotnických zařízeních. Studenti se naučí s informačním systémem samostatně pracovat, předmět je orientovaný na praktické dovednosti studentů v informačních technologiích.
FZS/IOP1 - Intenzivní ošetřovatelská péče 1 (2025)
2025/26
Předmět Intenzivní ošetřovatelská péče 1-2 je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z předmětů klinického ošetřovatelství. Předmět studenty seznamuje se základy intenzivní péče, zvláštnostmi ošetřovatelského procesu u akutních stavů. V rámci předmětu se studenti seznámí s organizačním zajištěním intenzivní péče, etickými problémy, zásadami intenzivního ošetřování na JIP a ARO zejména v souvislosti s ošetřovatelskou péčí o pacienty se selháváním základních životních funkcí (dýchání, krevní oběh, vědomí, vnitřní prostředí, polytraumatismus).
FZS/IOP2 - Intenzivní ošetřovatelská péče 2 (2025)
2025/26
Předmět Intenzivní ošetřovatelská péče 1-2 je koncipován jako teoreticko-praktický. Vychází z předmětů klinického ošetřovatelství. Předmět studenty seznamuje se základy intenzivní péče, zvláštnostmi ošetřovatelského procesu u akutních stavů. V rámci předmětu se studenti seznámí s organizačním zajištěním intenzivní péče, etickými problémy, zásadami intenzivního ošetřování na JIP a ARO zejména v souvislosti s ošetřovatelskou péčí o pacienty se selháváním základních životních funkcí (dýchání, krevní oběh, vědomí, vnitřní prostředí, polytraumatismus).
FZS/ISZ - Informatika a statistika v zdravotnictví (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje úvod do používání různých softwarových souborů, klinických informačních systémů, zpracování textu, prezentace dat, statistické analýzy. Podává informace o statistickém zpracování dat je jeho využití v ošetřovatelské praxi.
FZS/IZMN - Inform. zdroje pro med. a nel. obory (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty, jakým způsobem používat relevantní informační zdroje a jakým způsobem se v informačních zdrojích orientovat. Dále se naučí vyhledávat relevantní zdroje pomocí nejrůznějších rešeršních technik i s využitím databází a dále se naučí tyto zdroje citovat.
FZS/IZMNO - Inf. zdroje pro med. a nelékař. obory (2025)
2025/26
Předmět seznamuje studenty, jakým způsobem používat relevantní informační zdroje a jakým způsobem se v informačních zdrojích orientovat. Dále se naučí vyhledávat relevantní zdroje pomocí nejrůznějších rešeršních technik i s využitím databází a dále se naučí tyto zdroje citovat.
FZS/IZSOR - Integr, záchr, syst, a opr. řízení (2025)
2025/26
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními a ostatními složkami integrovaného záchranného systému (IZS), rozsahem jejich činností při provádění záchranných a likvidačních prací a právními předpisy v rámci České republiky. Dále budou studenti seznámeni se strategickým, operačním a taktickým řízením složek IZS. V rámci praktických nácviků si studenti osvojí praktické řešení mimořádné události s hromadným postižením osob z pohledu zdravotnické záchranné služby, dále operační řízení včetně příjmu a zpracování tísňové výzvy.
FZS/KBC - Klinická biochemie (2025)
2025/26
Klinická biochemie podává základní poznatky z oblasti klinické biochemie, na které navazují další oborové předměty z nelékařských zdravotnických oborů. Obsahem předmětu jsou informace o preanalytické fázi laboratorního vyšetření a jejím vlivu na výsledky laboratorních analýz.
FZS/KLV - Klinická propedeutika (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny. Seznamuje studenty s technikou fyzikálního vyšetření a s hodnocením celkového zdravotního stavu člověka. Umožňuje jim osvojení si kompetencí k rozpoznání příznaků, signalizujících odchylky od normálního vývoje.
FZS/KOM1 - Komunikace 1 (2025)
2025/26
Předmět je zařazen jako povinný předmět vědního základu. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností nelékařského zdravotnického pracovníka. Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s adekvátními komunikativními dovednostmi.
FZS/KOM2 - Komunikace 2 (2025)
2025/26
Předmět je zařazen jako povinný předmět vědního základu. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností nelékařských zdravotnických pracovníků. Cílem předmětu je seznámit studenty s adekvátními komunikativními dovednostmi.
FZS/KOMT - Komunikace ve zdravotnictví (2025)
2025/26
Předmět je zařazen jako povinný předmět vědního základu. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností při vykonávání zdravotnické profese. Naučí studenty potřebné adekvátní komunikativní dovednosti nejen s nemocnými, ale i se spolupracovníky.
FZS/KORR - Komunikace ve zdravotnictví (2025)
2025/26
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Vytváří základy profesionálních znalostí a dovedností při vykonávání zdravotnické profese.
FZS/KOZ - Komunikativní dovednosti v zdravotnictví (2025)
2025/26
Seznamuje studenty s teoretickým rámcem sociální komunikace, včetně komunikace ve zdravotnictví. Předmět je zaměřen na základy komunikace studentů a jejich přípravu na náročné komunikační situace. Student se v podmínkách modelové situace seznámí s postupy v komunikačně náročných situacích.