2025/26
KNJ/KNJ1 - German Language 1 (2025)
2025/26
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages. Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.
KNJ/KNJU1 - Cizí jazyk pro učitele 1. st. 1 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je vyrovnání vstupních jazykových dovedností na požadovanou plně rozvinutou výstupní úroveň B1 v oblasti produktivních a B2 v oblasti receptivních dovedností. Zvláštní pozornost je věnována ústnímu projevu. Z jazykových prostředků je kladen důraz na slovní zásobu a vybrané gramatické struktury, které se nejčastěji objevují při komunikaci v hodině s žáky prvního stupně.
KNJ/KONJ - German for Professional Purposes (2025)
2025/26
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive and productive language skills according to Common European Framework of Reference for Languages. The focus of the course is to work with specialized foreign litarature. Students are able to summarize and interpret information from the texts in German.
KNJ/KPNJ2 - Praktická jazyková cvičení NJ 2 (2025)
2025/26
Předmět uvažuje se značně kolísající vstupní jazykovou úrovní studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět textům ve spisovném jazyce. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. Pro nácvik poslechu s porozuměním slouží portfolio aktuálních poslechových textů z webu Deutsche Welle, které je k dispozici též na e-learningu. V písemném projevu si osvojí student zásady vhodné formulace a způsobů argumentace při psaní základních stylistických útvarů (protokol, zpráva, popis, výklad, vyprávění). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ1.
KNJ/KPNJ7 - Praktická jazyková cvičení NJ1 (2025)
2025/26
Předmět automatizuje a prohlubuje v rovině znalosti gramatického systému němčiny znalosti osvojené v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti produktivních řečových dovedností studenta prahové úrovně C1 a v receptivních řečových dovednostech plně rozvinuté úrovně C1. Předmět předpokládá znalosti a dovednosti osvojené a automatizované v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6.
KNJ/KREAE - Reálie německy mluvících zemí (2025)
2025/26
Seminář Reálie německy mluvících zemí je první z řady intrakulturně a interkulturně zaměřených studijních disciplín. Předmět si klade za cíl interpretovat zvláštnosti kulturního prostředí německy mluvících zemí a kompaktně rozšiřuje tematicky zaměřené jazykové znalosti studentů. Posluchači takto získají vhled do uvedené tématiky, stejně jako jazykové znalosti sloužící ke zprostředkování informací o vybraných tematických okruzích reálií německy mluvících zemí. Seminář je zaměřený na dva komplexní tematické celky. První z nich si klade za cíl poskytnout studentům základní vhled do historického panoramatu německy mluvících zemí a poukázat na jeho interkulturní souvislosti. Seminář se dotkne zároveň dějinného vývoje Rakouska a Švýcarska. Druhý tematický celek se zabývá aktuálními otázkami současné německé společnosti. Vybrané problémy budou prezentovány antiteticky, aby studenty přiměly k jejich reflexi a zároveň rozkryly co nejdiferencovanější obraz současného Německa. Obě tematické části budou probírány na pozadí českých reálií a zasazeny do evropského dějinného a kulturního rámce.
KNJ/PNJH1 - Německý jazyk 1 (2025)
2025/26
Student prokáže výstupní jazykovou úroveň A2 v oblasti receptivních řečových dovedností (poslech a čtení s porozuměním) a úroveň A2 v oblasti produktivních dovedností (ústní a písemný projev) dle Evropského referenčního rámce pro cizí jazyky: Student dokáže porozumět jednoduchým faktografickým informacím z každodenního života a profesní sféry, dokáže sledovat s porozuměním psané i mluvené texty ve svém oboru a chápe jednoduché technické informace. Bez problémů vyhledává a využívá potřebné informace z různých textů. V produktivních dovednostech dokáže student popsat a charakterizovat jednoduchým způsobem osoby, události, činnosti a jednání. Je schopen stručně vysvětlit a zdůvodnit své postoje a názory
KNJ/PNJH3 - Německý jazyk 3 (2025)
2025/26
Student po absolvování kurzu prokáže v receptivních řečových dovednostech jazykovou kompetenci na úrovni B2 a v produktivních řečových dovednostech na úrovni B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Student dokáže sledovat delší promluvy na abstraktní a složitější témata studovaného oboru. Má bezpečnou funkční slovní zásobu, dokáže efektivně pracovat s výkladovým jednojazyčným slovníkem. V produktivních dovednostech dokáže student podat jasný a systematický popis a prezentaci, vyjadřuje se srozumitelně a podrobně o široké škále témat, která se přednostně vztahují k jeho profesi i oblastem jeho zájmů.
KNJ/PONJ - German for Professional Purposes (2025)
2025/26
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive and productive language skills according to Common European Framework of Reference for Languages. The focus of the course is to work with specialized foreign litarature. Students are able to summarize and interpret information from the texts in German.
KNJ/PPNJ2 - Praktická jazyková cvičení NJ 2 (2025)
2025/26
Předmět uvažuje se značně kolísající vstupní jazykovou úrovní studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět textům ve spisovném jazyce. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. Pro nácvik poslechu s porozuměním slouží portfolio aktuálních poslechových textů z webu Deutsche Welle, které je k dispozici též na e-learningu. V písemném projevu si osvojí student zásady vhodné formulace a způsobů argumentace při psaní základních stylistických útvarů (protokol, zpráva, popis, výklad, vyprávění). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ1.
KNJ/PPNJ7 - Praktická jazyková cvičení NJ 7 (2025)
2025/26
Předmět automatizuje a prohlubuje v rovině znalosti gramatického systému němčiny znalosti osvojené v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti produktivních řečových dovedností studenta prahové úrovně C1 a v receptivních řečových dovednostech plně rozvinuté úrovně C1. Předmět předpokládá znalosti a dovednosti osvojené a automatizované v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6.
KNJ/PREAE - Reálie německy mluvících zemí (2025)
2025/26
Seminář Reálie německy mluvících zemí je první z řady intrakulturně a interkulturně zaměřených studijních disciplín. Předmět si klade za cíl interpretovat zvláštnosti kulturního prostředí německy mluvících zemí a kompaktně rozšiřuje tematicky zaměřené jazykové znalosti studentů. Posluchači takto získají vhled do uvedené tématiky, stejně jako jazykové znalosti sloužící ke zprostředkování informací o vybraných tematických okruzích reálií německy mluvících zemí. Seminář je zaměřený na dva komplexní tematické celky. První z nich si klade za cíl poskytnout studentům základní vhled do historického panoramatu německy mluvících zemí a poukázat na jeho interkulturní souvislosti. Seminář se dotkne zároveň dějinného vývoje Rakouska a Švýcarska. Druhý tematický celek se zabývá aktuálními otázkami současné německé společnosti. Vybrané problémy budou prezentovány antiteticky, aby studenty přiměly k jejich reflexi a zároveň rozkryly co nejdiferencovanější obraz současného Německa. Obě tematické části budou probírány na pozadí českých reálií a zasazeny do evropského dějinného a kulturního rámce.