2025/26
KNJ/CUSNJ - Introduction to German Language Studies (2025)
2025/26
The aim of the course is to create prerequisites for German Studies. It provides students with a linguistic minimum; an insight into selected chapters of modern German linguistics relevant to studying German as a foreign language. It also introduces students to major disciplines, issues, basic concepts, methods and language theories as the starting point for German Studies. The lectures are complemented by practical seminars, aimed at applying theoretical knowledge on selected texts.
KNJ/KDN1 - Didaktika cizího jazyka pro učitele 1 (2025)
2025/26
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy výuky německého jazyka na prvním stupni. Těžiště kurzu tvoří nácvik jazykových prostředků s ohledem na specifika žáků mladšího školního věku. Student si osvojí zásady zprostředkování zvukové stránky jazyka (fonetická rozcvička), prezentaci a procvičování slovní zásoby a gramatických struktur, způsob testování a práce s chybou. Kriticky přistupuje k výukovým materiálům, je schopen sestavit vlastní cvičení. Součástí kurzu je práce s odbornou cizojazyčnou literaturou, jejíž náročnost odpovídá referenční úrovni C1. Studenti jsou schopni v německém jazyce shrnout a interpretovat informace z textů.
KNJ/KDNJ1 - German Didactics 1 (2025)
2025/26
The aim of the course is to introduce students to basic linguistic and didactic terminology, methodical process of practicing individual language systems and typology of exercises. Students will become acquainted with linguistic implications of differences between Czech and German language systems and their reflection on pupils' errors.
KNJ/KFODI - Didactics of Phonetics NJ (2025)
2025/26
The aim of the course is to present phonetics and phonology as a basis for foreign language teaching. The subject deals with the problem of "phonetic warm-up", which should ideally serve as a lead-in of every German lesson. Phonetics is also explored as a phenomenon which should form a natural part of German language teaching, for example in relation to reading and listening comprehension, conversational exercises etc. The course builds on the previously acquired knowledge and deepens it didactically.
KNJ/KFONN - Fonetika a fonologie NJ (2025)
2025/26
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
KNJ/KFSE1 - Fonetický seminář NJ 1 (2025)
2025/26
Cílem semináře je procvičení a zdokonalení praktické německé fonetiky, snahou je docílit plně srozumitelné výslovnosti a intonace bez zjevných známek českého akcentu. Seminář navazuje na teoretické znalosti, které studenti získali v povinném předmětu fonetika a fonologie NJ. Pozornost je věnována zejména systematickému nácviku výslovnosti vokálů a konsonantů s přihlédnutím k interferenčním chybám českého rodilého mluvčího.
KNJ/KLITA - Advanced Analysis of Literary Texts (2025)
2025/26
Advanced Analysis of Literary Texts - Further studies in literary categories and advanced application to literary analysis.
KNJ/KLTN1 - Literatura NJ 1 (2025)
2025/26
Literatura NJ1 navazuje na studijní předměty Teorie literatury a Literární proseminář. Těžiště semináře spočívá ve zprostředkování základního přehledu od období baroka až po romantiku. Seminář se dotkne rovněž problematiky německy psané literatury zmíněného období v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Seznámení s jednotlivými literárněhistorickými epochami bude doprovázeno a doplněno práci s vybranými texty německy psané literatury, jež mají zároveň procvičit a prověřit literárněvědné znalosti studentů, získané v předcházejících semestrech studia.
KNJ/KLTN2 - Literatura NJ 2 (2025)
2025/26
Seminář Literatura NJ2 navazuje na literárněhistoricky koncipovanou studijní disciplínu Literatura NJ1. Jejím cílem je zprostředkování základního přehledu o dějinách německy psané literatury od biedermeieru až po literaturu exilu, resp. po rok 1945 Seminář se dotkne rovněž problematiky německy psané literatury v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, stejně jako literární tvorby německy píšících autorů z České republiky v emigraci. Součástí semináře bude práce s vybranými literárními texty, jež mají dokreslovat probírané literární období a zároveň přispět k procvičení, rozšíření a upevnění literárněvědných znalostí studentů.
KNJ/KLTN4 - Literature NJ4 (2025)
2025/26
The course builds on the literary-historical and literary-scientific study disciplines from Bachelor studies. Its main focus is to introduce selected contemporary tendencies in the field of literary development of German-speaking countries. The image of contemporary German literature is illustrated by means of representative works, or excerpts from the literary works of contemporary authors. At the same time, it is illustrated on the socio-political and cultural background between the 1990s to the present.
KNJ/KLTPS - Literární proseminář NJ (2025)
2025/26
Literární proseminář navazuje na předmět Teorie literatury. Literární proseminář je zaměřený na zopakování a prohloubení poznatků z oblasti literární vědy a jejich uplatnění při práci s literárními texty. Těžiště semináře spočívá jak v analýze německy psaných prozaických a dramatických literárních textů, tak v uplatnění získaných poznatků při práci s básní. Literární texty budou analyzovány a interpretovány na pozadí dějin německy psané literatury, jejichž dalšímu systematickému pojednání bude věnována pozornost v následujících semestrech studia. Výchozí textový materiál tvoří literatura po roce 1945.
KNJ/KMSY1 - Morfosyntax NJ 1 (2025)
2025/26
Předmět morfosyntax je vyučován ve 3. - 6. semestru bakalářského studia. Jeho cílem je zprostředkovat studentům vhled do gramatických struktur německého jazyka, a vytvořit tak teoretickou bázi pro bezpečné zvládnutí mluvnické stavby současné standardní němčiny. První blok předmětu (3. a 4. semestr) je věnován morfologii slovních druhů (tvarosloví), přičemž těžiště tvoří gramatika slovesa. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
KNJ/KMSY3 - Morfosyntax NJ 3 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na dosud získané gramatické znalosti v předmětu Morfosyntax NJ1 a 2 a jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy a koncepcemi ve větné skladbě současné standardní němčiny. Hlavní problematikou je struktura německé věty (věta jednoduchá i souvětí složené) s akcentem na dominantní postavení slovesa. Syntaktické jevy jsou pojednány z konfrontačního hlediska.
KNJ/KNJ1 - German Language 1 (2025)
2025/26
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages. Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.
KNJ/KNJU1 - Cizí jazyk pro učitele 1. st. 1 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je vyrovnání vstupních jazykových dovedností na požadovanou plně rozvinutou výstupní úroveň B1 v oblasti produktivních a B2 v oblasti receptivních dovedností. Zvláštní pozornost je věnována ústnímu projevu. Z jazykových prostředků je kladen důraz na slovní zásobu a vybrané gramatické struktury, které se nejčastěji objevují při komunikaci v hodině s žáky prvního stupně.
KNJ/KNJU3 - Sprachpraxis Hörverstehen (2025)
2025/26

Cílem předmětu je rozvoj poslechu s porozuměním na výstupní úroveň B2. Cvičení seznámí studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu.

KNJ/KONJ - German for Professional Purposes (2025)
2025/26

After passing the course, students will achieve B2 level in receptive and productive language skills according to Common European Framework of Reference for Languages. The focus of the course is to work with specialized foreign litarature. Students are able to summarize and interpret information from the texts in German.

KNJ/KPNJ1 - Praktická jazyková cvičení NJ 1 (2025)
2025/26
Předmět zohledňuje značně kolísající vstupní jazykovou úroveň studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových znalostí v rovině normativní stránky němčiny (složka gramatická a ortografická). V části gramatické se cvičení zaměřuje na opakování, automatizaci a doplnění základních morfosyntaktických struktur (sloveso), zvýšenou pozornost věnuje jevům interferujícím a jejich kognitivně zakotvenému nácviku. Komunikativní část nácviku gramatických struktur vychází z tematických okruhů probíraných v paralelním Praktickém jazykovém cvičení NJ2.
KNJ/KPNJ2 - Praktická jazyková cvičení NJ 2 (2025)
2025/26

Předmět uvažuje se značně kolísající vstupní jazykovou úrovní studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových dovedností v rovině poslechu s porozuměním a písemného projevu. V části poslechové seznámí cvičení studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu. Student si ve cvičení prohloubí a upevní dovednost porozumět textům ve spisovném jazyce. Bude schopen v textu postihnout základní informace (globální poslech), použít je pro vlastní reprodukci slyšeného a další rozvoj tématu dle zadání polootevřených úloh. Pro nácvik poslechu s porozuměním slouží portfolio aktuálních poslechových textů z webu Deutsche Welle, které je k dispozici též na e-learningu. V písemném projevu si osvojí student zásady vhodné formulace a způsobů argumentace při psaní základních stylistických útvarů (protokol, zpráva, popis, výklad, vyprávění). Ve svém řízeném písemném projevu je schopen se adekvátně lexikálně i gramaticky vyjádřit k vybraným tematickým okruhům. Předmět je v rovině gramatické progrese úzce provázán s předmětem Praktická jazyková cvičení NJ1.

KNJ/KPNJ7 - Praktická jazyková cvičení NJ1 (2025)
2025/26

Předmět automatizuje a prohlubuje v rovině znalosti gramatického systému němčiny znalosti osvojené v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6. Jeho cílem je dosáhnout v oblasti produktivních řečových dovedností studenta prahové úrovně C1 a v receptivních řečových dovednostech plně rozvinuté úrovně C1. Předmět předpokládá znalosti a dovednosti osvojené a automatizované v předmětech Praktická jazyková cvičení NJ1 až NJ6.