2025/26
KNJ/CUSNJ - Introduction to German Language Studies (2025)
2025/26
The aim of the course is to create prerequisites for German Studies. It provides students with a linguistic minimum; an insight into selected chapters of modern German linguistics relevant to studying German as a foreign language. It also introduces students to major disciplines, issues, basic concepts, methods and language theories as the starting point for German Studies. The lectures are complemented by practical seminars, aimed at applying theoretical knowledge on selected texts.
KNJ/KFONN - Fonetika a fonologie NJ (2025)
2025/26
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
KNJ/KFSE1 - Fonetický seminář NJ 1 (2025)
2025/26
Cílem semináře je procvičení a zdokonalení praktické německé fonetiky, snahou je docílit plně srozumitelné výslovnosti a intonace bez zjevných známek českého akcentu. Seminář navazuje na teoretické znalosti, které studenti získali v povinném předmětu fonetika a fonologie NJ. Pozornost je věnována zejména systematickému nácviku výslovnosti vokálů a konsonantů s přihlédnutím k interferenčním chybám českého rodilého mluvčího.
KNJ/KMSY1 - Morfosyntax NJ 1 (2025)
2025/26
Předmět morfosyntax je vyučován ve 3. - 6. semestru bakalářského studia. Jeho cílem je zprostředkovat studentům vhled do gramatických struktur německého jazyka, a vytvořit tak teoretickou bázi pro bezpečné zvládnutí mluvnické stavby současné standardní němčiny. První blok předmětu (3. a 4. semestr) je věnován morfologii slovních druhů (tvarosloví), přičemž těžiště tvoří gramatika slovesa. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
KNJ/KMSY3 - Morfosyntax NJ 3 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na dosud získané gramatické znalosti v předmětu Morfosyntax NJ1 a 2 a jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy a koncepcemi ve větné skladbě současné standardní němčiny. Hlavní problematikou je struktura německé věty (věta jednoduchá i souvětí složené) s akcentem na dominantní postavení slovesa. Syntaktické jevy jsou pojednány z konfrontačního hlediska.
KNJ/KNJ1 - German Language 1 (2025)
2025/26
After passing the course, students will achieve B2 level in receptive language skills and B1 level in productive language skills, according to Common European Framework of Reference for Languages. Students will be able to follow longer talks on abstract and complex topics in the field of their studies. They will acquire a safe working vocabulary, they will be able to work effectively with a monolingual dictionary. In productive skills, students will be able to present a clear and systematic description and presentation. They will express themselves in a clear and detailed manner about a wide range of topics that are related to their profession and areas of their interests.
KNJ/KNJU1 - Cizí jazyk pro učitele 1. st. 1 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je vyrovnání vstupních jazykových dovedností na požadovanou plně rozvinutou výstupní úroveň B1 v oblasti produktivních a B2 v oblasti receptivních dovedností. Zvláštní pozornost je věnována ústnímu projevu. Z jazykových prostředků je kladen důraz na slovní zásobu a vybrané gramatické struktury, které se nejčastěji objevují při komunikaci v hodině s žáky prvního stupně.
KNJ/KNJU3 - Sprachpraxis Hörverstehen (2025)
2025/26

Cílem předmětu je rozvoj poslechu s porozuměním na výstupní úroveň B2. Cvičení seznámí studenty s možnými cíli poslechu s porozuměním ve vztahu k postihnutí informace (poslech globální, selektivní totální) a učebními strategiemi pro jejich nácvik v samostudiu.

KNJ/KONJ - German for Professional Purposes (2025)
2025/26

After passing the course, students will achieve B2 level in receptive and productive language skills according to Common European Framework of Reference for Languages. The focus of the course is to work with specialized foreign litarature. Students are able to summarize and interpret information from the texts in German.

KNJ/KPNJ1 - Praktická jazyková cvičení NJ 1 (2025)
2025/26
Předmět zohledňuje značně kolísající vstupní jazykovou úroveň studentů 1. semestru od referenční úrovně B1 (prahová B1, rozvinutá B1 až plně rozvinutá B1) až k rozvinuté úrovni B2. Obsah předmětu je zaměřen na úvodní vyrovnání heterogenních vstupních jazykových znalostí v rovině normativní stránky němčiny (složka gramatická a ortografická). V části gramatické se cvičení zaměřuje na opakování, automatizaci a doplnění základních morfosyntaktických struktur (sloveso), zvýšenou pozornost věnuje jevům interferujícím a jejich kognitivně zakotvenému nácviku. Komunikativní část nácviku gramatických struktur vychází z tematických okruhů probíraných v paralelním Praktickém jazykovém cvičení NJ2.
KNJ/KREAE - Reálie německy mluvících zemí (2025)
2025/26

Seminář Reálie německy mluvících zemí je první z řady intrakulturně a interkulturně zaměřených studijních disciplín. Předmět si klade za cíl interpretovat zvláštnosti kulturního prostředí německy mluvících zemí a kompaktně rozšiřuje tematicky zaměřené jazykové znalosti studentů. Posluchači takto získají vhled do uvedené tématiky, stejně jako jazykové znalosti sloužící ke zprostředkování informací o vybraných tematických okruzích reálií německy mluvících zemí. Seminář je zaměřený na dva komplexní tematické celky. První z nich si klade za cíl poskytnout studentům základní vhled do historického panoramatu německy mluvících zemí a poukázat na jeho interkulturní souvislosti. Seminář se dotkne zároveň dějinného vývoje Rakouska a Švýcarska. Druhý tematický celek se zabývá aktuálními otázkami současné německé společnosti. Vybrané problémy budou prezentovány antiteticky, aby studenty přiměly k jejich reflexi a zároveň rozkryly co nejdiferencovanější obraz současného Německa. Obě tematické části budou probírány na pozadí českých reálií a zasazeny do evropského dějinného a kulturního rámce.

KNJ/KUSNJ - Introduction to German Language Studies (2025)
2025/26
The aim of the course is to create prerequisites for German Studies. It provides students with a linguistic minimum; an insight into selected chapters of modern German linguistics relevant to studying German as a foreign language. It also introduces students to major disciplines, issues, basic concepts, methods and language theories as the starting point for German Studies. The lectures are complemented by practical seminars, aimed at applying theoretical knowledge on selected texts.
KNJ/PFONN - Fonetika a fonologie NJ (2025)
2025/26
Cílem cvičení je zprostředkovat vhled do zvukové stránky němčiny v její fonetické a fonologické rovině. Teoretická část se věnuje artikulační a akustické fonetice, fonologickým principům řečové produkce a percepce v kontrastu s češtinou. Cílem aplikované fonetiky v seminářích je praktický nácvik fonetiky při vyučování cizímu jazyku.
KNJ/PFSE1 - Fonetický seminář NJ 1 (2025)
2025/26
Cílem semináře je procvičení a zdokonalení praktické německé fonetiky, snahou je docílit plně srozumitelné výslovnosti a intonace bez zjevných známek českého akcentu. Seminář navazuje na teoretické znalosti, které studenti získali v povinném předmětu fonetika a fonologie NJ. Pozornost je věnována zejména systematickému nácviku výslovnosti vokálů a konsonantů s přihlédnutím k interferenčním chybám českého rodilého mluvčího.
KNJ/PMSY1 - Morfosyntax NJ 1 (2025)
2025/26
Předmět morfosyntax je vyučován ve 3. - 6. semestru bakalářského studia. Jeho cílem je zprostředkovat studentům vhled do gramatických struktur německého jazyka, a vytvořit tak teoretickou bázi pro bezpečné zvládnutí mluvnické stavby současné standardní němčiny. První blok předmětu (3. a 4. semestr) je věnován morfologii slovních druhů (tvarosloví), přičemž těžiště tvoří gramatika slovesa. Kromě tradičního strukturalistického přístupu "jazyk jako systém" vychází koncepce předmětu zejména z poznatků pragmalingvistiky a textové lingvistiky.
KNJ/PMSY3 - Morfosyntax NJ 3 (2025)
2025/26
Předmět navazuje na dosud získané gramatické znalosti v předmětu Morfosyntax NJ1 a 2 a jeho cílem je seznámit studenty se základními pojmy a koncepcemi ve větné skladbě současné standardní němčiny. Hlavní problematikou je struktura německé věty (věta jednoduchá i souvětí složené) s akcentem na dominantní postavení slovesa. Syntaktické jevy jsou pojednány z konfrontačního hlediska.
KNJ/PNJH1 - Německý jazyk 1 (2025)
2025/26

Student prokáže výstupní jazykovou úroveň A2 v oblasti receptivních řečových dovedností (poslech a čtení s porozuměním) a úroveň A2 v oblasti produktivních dovedností (ústní a písemný projev) dle Evropského referenčního rámce pro cizí jazyky: Student dokáže porozumět jednoduchým faktografickým informacím z každodenního života a profesní sféry, dokáže sledovat s porozuměním psané i mluvené texty ve svém oboru a chápe jednoduché technické informace. Bez problémů vyhledává a využívá potřebné informace z různých textů. V produktivních dovednostech dokáže student popsat a charakterizovat jednoduchým způsobem osoby, události, činnosti a jednání. Je schopen stručně vysvětlit a zdůvodnit své postoje a názory

KNJ/PNJH3 - Německý jazyk 3 (2025)
2025/26
Student po absolvování kurzu prokáže v receptivních řečových dovednostech jazykovou kompetenci na úrovni B2 a v produktivních řečových dovednostech na úrovni B1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Student dokáže sledovat delší promluvy na abstraktní a složitější témata studovaného oboru. Má bezpečnou funkční slovní zásobu, dokáže efektivně pracovat s výkladovým jednojazyčným slovníkem. V produktivních dovednostech dokáže student podat jasný a systematický popis a prezentaci, vyjadřuje se srozumitelně a podrobně o široké škále témat, která se přednostně vztahují k jeho profesi i oblastem jeho zájmů.
KNJ/PNJU1 - Cizí jazyk pro učitele 1. st. 1 (2025)
2025/26
Cílem předmětu je vyrovnání vstupních jazykových dovedností na požadovanou plně rozvinutou výstupní úroveň B1 v oblasti produktivních a B2 v oblasti receptivních dovedností. Zvláštní pozornost je věnována ústnímu projevu. Z jazykových prostředků je kladen důraz na slovní zásobu a vybrané gramatické struktury, které se nejčastěji objevují při komunikaci v hodině s žáky prvního stupně.
Sprachpraxis Hörverstehen (2025)
2025/26

Cílem cvičení je soustavný nácvik správné německé výslovnosti tak, aby tato výslovnost byla z hlediska výuky cizího jazyka na prvním stupni vzorová, tedy bezchybná. Praktický nácvik bude doplněn o teoretický popis artikulace jednotlivých fonetických jevů, diskutovány budou typické chyby českých rodilých mluvčích a možnosti jejich odstranění.